De klassieker
Toen eind jaren 90 de eerste RollerCoaster Tycoon game verscheen was de trend gezet. De game werd een mega-hit en mensen spraken zelfs op school en op straat over de mogelijkheden van de game. Zelf een achtbaan maken was natuurlijk het hoogtepunt, maar al snel zakte de reeks in een neerwaartse spiraal en dat kwam niet door de concurrentie van Theme Park. Na deel 2 was RCT niet meer zo populair, het concept was uitgeknepen… Atari wil echter een nieuwe poging naar de macht doen met een 3D-versie, en dat kan natuurlijk het beste op de handheld. De mobiele versie hebben we inmiddels al enkele weken in ons bezit en gespeeld. Maar of men de reeks er weer bovenop weet te helpen was de grote vraag.
Wanneer je RollerCoaster Tycoon 3D opstart merk je al direct dat je niet van doen hebt met de klassieke versies. Het gaat om een soort van Campaign modus, de Coaster Story modus. Deze gecombineerd met de Sandbox mode, de Coaster Creator en een tutorial maken de game compleet. Compleet is echter een groot woord, aangezien de Coaster Story modus niet precies is wat je zou verwachten. Daar waar je in de eerdere games nog een soort van park in de running moest maken, bestaan de missies nu uit mini-challenges, die vooral in het begin erg karig zijn uitgewerkt. Ervaren spelers zullen deze dan ook het liefst direct overslaan om vervolgens naar de complete park-build missies over te stappen. Qua gameplay is het spel in grote lijnen vergelijkbaar met de PC-versies, echter is het spel flink uitgekleed. Diverse features zijn niet aanwezig, zoals het toekennen van specifieke prijzen aan attracties, het bekijken van het humeur van mensen, het regelen van salarissen etc. Daarmee is RCT 3D een erg simplistische versie geworden op de handheld. Ik moet zeggen dat de teleurstelling wat dat betreft wel een beetje heerste, daar waar je het hele pakket waarschijnlijk gewend zult zijn. Na die 10 jaren moeten alle mogelijkheden toch ook wel naar de handheld over te brengen zijn?
Uitgekleed
Toch is RollerCoaster Tycoon 3D, weliswaar uitgekleed, zeker geen game die snel stof zal gaan happen. De challenges zijn uitdagend, weliswaar minder uitdagend dan op de PC, en je zult ook de nodige uren steken in het opbouwen van je park. Nadeel is dan ook weer dat je niet in de rode cijfers mag komen te staan, daar waar je gelijk ‘game over’ zult zijn. Iets wat in de PC-versie wel gewoon mogelijk was. Het leukste aan de reeks is natuurlijk het bouwen van Rollercoasters en dat is in deze game ook op de handheld uitvoerig mogelijk. Kies uit vele verschillende soorten achtbanen en ga los met loopings, halve loopings, schuine stukken track en plaats ’n camera welke daadwerkelijk functioneel gebruikt kan worden op de 3DS tijdens een testrit! Dit soort leuke features maken het spel dan wel weer prima. Ook qua controls werkt het allemaal goed. De analoge stick gebruik je voor het navigeren door je park heen en middels de grafische interface kun je je personeel, attracties enzovoort managen. Dit werkt op een uitermate vriendelijke en compacte manier. Omdat het spel enkele features uit de PC-versie mist blijft het spel wel erg overzichtelijk en goed beheersbaar, wat dan wel weer een licht voordeeltje is op een handheld, waarop het al snel chaotisch kan worden.
Met de challenges en de sandbox mode mag je toch wel concluderen dat het spel qua content een beetje karig is. RCT is zeker geen slechte game en het maken van Rollercoasters is absoluut een leuke bezigheid, maar vele tientallen uren zal het spel niet in de smaak vallen. Door de relatieve eenvoud van de gameplay en de beperktheid van diepgaande elementen zal het spel al vrij snel een sleur gaan worden. Zelfs klassiekers als Theme Hospital zijn wat dat betreft misschien wel meer veelzijdig dan een game als deze. Het is een beetje ’n gemengd gevoel dat heerst. Aan de ene kant geeft de game je het oude, vertrouwde RCT-gevoel, en aan de andere kant is het spel te beperkt om echt leuk te kunnen blijven. Daarmee is het vooral een spel dat je even tussendoor zult spelen en dan al snel weer neer wilt leggen. Maar ook dat is niet echt een optie gezien de zeer slechte save-functie die niet goed werkt. Het spel forceert je in principe veelal om de uitdaging in zijn geheel af te ronden.
Flink draaierig worden…
3D is een optie die in deze game best wel eens van pas zou kunnen komen, vooral wanneer je meerijdt in een Coaster. Op zich is dit ook best wel goed uitgewerkt, al zal 3D in de opbouw-view wat minder prettig zijn. Hoewel de 3D-optie toch voor iedereen zijn voor- of nadelen oplevert heeft men geen onaardig werk afgeleverd. Echt opvallende features zijn er echter niet. Qua sfeer is het spel daarnaast ’n beetje saai opgezet; weinig audiovisuele speerpunten zijn er dan ook te vinden, daar waar een attractiepark juist voor veel kabaal en sfeer zou moeten zorgen, en dat is wat jammer. Kwalitatief kan het er allemaal wel mee door.
Het is eigenlijk al direct duidelijk dat deze game te beknopt in elkaar zit. De belangrijkste game features geven al aan dat 3D, het verleden van de reeks en het bouwen van RollerCoasters de belangrijkste aspecten zijn van deze game. Dat is op zich niet verkeerd, maar dit zorgt ervoor dat de gameplay al snel voor de hand liggend wordt en als te eenvoudig gezien zal worden. De tutorials in het begin lijken nog veelbelovend maar al snel zie je dat de game een beetje in een sleur aanbelandt. Het spel had zeker meer potentie, maar is al met al toch nog net uitdagend genoeg om vele uren mee te gaan. Dat je net zo lang bezig zult zijn als de PC-game valt te ontkennen, maar gezien de toch nog verslavende aspecten die de game ook weer heeft, zul je zien dat het spel zo slecht nog niet is. Er had alleen nog veel meer in gezeten…