Vechtsport is iets wat in onze cultuur zit ingebouwd. Over de gehele wereld zijn er gedurende vele eeuwen allerlei verschillende vormen van ontstaan. Zo is elke tak van deze sport ontwikkeld volgens de middelen die men toentertijd ter beschikking had. De meeste zijn ontwikkeld voor zelfverdediging, zodat bijvoorbeeld boeren ook konden worden ingezet om hun land te verdedigen. Er zijn echter ook vechtsporten die zich puur voor entertainment zijn gaan ontwikkelen, zoals boksen. Hierbij draait het om inzicht, tactiek, coördinatie en uithoudingsvermogen.
Het spel Ready 2 Rumble Revolution voor de Nintendo Wii probeert al deze aspecten te gebruiken om de speler eens een lekker potje te laten boksen. Ready 2 Rumble is een soort spotprent, wat betreft de sport. De vechters zijn allemaal overdreven gespierd of hebben een bierbuikje die je eerder bij een dartspartij zou verwachten dan in een bokswedstrijd. De Graphics van het spel geven dan ook een beetje een cartooneske uitstraling en hoewel het beter kan, ziet het er nog redelijk netjes uit. Daarnaast krijg je in dit spel de kans om de hersenen van enkele bekende sterren verrot te slaan. Zo wordt David “The Hoff” Hasselhoff’s carrière nieuw leven ingeblazen met het op hem geïnspireerde (totaal niet herkenbare) personage ‘Dewie Streudel’. Tevens is voetballer David Beckham van de partij als “Mosh Deck’em”. Op zich is dit best een leuke toevoeging, maar jammer genoeg wordt er geen enkele nadruk hierop gelegd, waardoor je veel fantasie moet gebruiken voordat je pas door hebt dat zij het zijn.
De strijd naar de top
De gehele poging tot humor in het spel is wat dat betreft ook maar matig geslaagd. De andere personages zijn namelijk de standaard typetjes, zoals een soort van Casanova en nog wat onnozele spierbundels. Desondanks bestaat er nog een schrijntje aan hoop, want je kunt zelf ook een karakter samenstellen. Deze optie is niet echt uitgebreid, maar het is wel mogelijk om een goed aantal verschillende personages te creëren. Je kunt onder andere de hoogte en het gewicht van je bokser veranderen, vechtstijl en stemgeluid instellen, soort gezicht kiezen en zijn beharing uitzoeken. Tevens is het mogelijk om de kostuums die de bokser tijdens het gevecht en bij de opkomst aanheeft samen te stellen. Één ding heeft hij echter nog niet, en dat zijn vaardigheden.
Deze zul je moeten trainen in de Championship mode van het spel. Hierin doorloop je de carrière van je personage. Het idee hierachter is erg goed bedacht. Je begint met een gesprek met je coach, waarin hij zijn trainingsregime uitlegt. Dit speelt zich door de weeks af. Je krijgt de keuze uit zes verschillende trainingen die elk andere vaardigheden versterken. Door bijvoorbeeld op een zware boksbal te slaan wordt de kracht van je stoten verhoogd. Op die manier word je personage steeds beter in het vechten en zal hij dus ook gemakkelijker gevechten moeten kunnen winnen (in theorie tenminste). Er zitten echter ook nog enkele nadelen aan deze trainingen. Door vooral op de zware boksbal te oefenen wordt namelijk de snelheid van je stoten wel weer verlaagd. Zo heeft elke oefening zijn eigen plus- en minpunten. Het is dan ook best lastig om goede keuzes te maken en ook wanneer je een training verprutst gaan je statistieken omlaag. Nadat je klaar bent met een oefening wordt je doorgestuurd naar het weekend, waarin jou manager partijen voor je kan regelen en ook nog eens speciale training geeft. Daarnaast kun je in het weekend je outfits veranderen en nieuwe kleding kopen van het geld dat je wint van de bokswedstrijden. Het is dan de bedoeling dat je je langzamerhand omhoog werkt op de ranglijst en dus meer geld verdient.
Let’s Get Ready To Tumble!
Gemakkelijk is dit echter absoluut niet. In de korte tutorial begint waarschijnlijk al langzaam duidelijk te worden dat er iets niet helemaal in orde is. Hierin worden netjes alle soorten aanvallen uitgelegd. Je beschikt over normale stoten, opstoten en nog enkele andere soorten, die elk een andere beweging van je Wii-mote of Nunchuk vergen (ze stellen elk één hand voor). Door de C-knop ingedrukt te houden richt je deze aanvallen op het lichaam van je tegenstander in plaats van zijn hoofd. Om krachtigere bewegingen uit te voeren zul je eerst één van de controllers naar buiten moeten zwaaien om je bokser klaar te laten gaan staan en vervolgens één van de stootbewegingen met dezelfde controller moeten maken. Blokken doe je met de B- en Z-knoppen, waarbij B de rechterhand voorstelt en Z de linker. Tevens is het mogelijk om te ontwijken door de controllers naar achteren of voren te trekken. Deze besturing klinkt best goed voor dit spel en zal ook prima werken tegen de stilstaande tegenstander uit de tutorial.
Probeer je dit echter uit te voeren tegen een bewegend iemand, dan zal deze opgewekte illusie al heel snel vervagen. Je zult zo snel de bewegingen moeten uitvoeren dat de helft ervan gewoonweg niet worden geregistreerd. De enige aanvallen waar je daadwerkelijk op kunt vertrouwen zijn de standaard stoten, maar deze dienen zo weinig schade toe dat je (wil je een partij kunnen winnen) toch gebruik zult moeten maken van de krachtigere wapens. Het probleem hierbij is dat je personage vaak in de houding gaat staan en vervolgens als een onnozele niks meer doet omdat de tweede beweging niet wordt opgepikt, of hij geeft weer een standaard stoot omdat de eerste beweging niet goed doorkomt. De gevechten veranderen hierdoor meestal snel in hoopjes frustratie. Dramatischer wordt het nog, wanneer je probeert weg te duiken. Het spel herkent dit commando namelijk negen van de tien keer niet, waardoor je weer een klap in je gezicht krijgt geserveerd. De enige vorm van verdediging die dan nog overblijft, is het blokken. Dit werkt eigenlijk altijd wel, ware het niet dat de handen van je personage behoorlijk snel aan de kant gemept worden, zodat je weer open en bloot staat voor de volgende klappen. Je wordt dus eigenlijk gedwongen om voor een offensieve strategie te kiezen, waarbij je alleen maar aan het fladderen bent met de controllers en met geluk misschien nog eens een gevecht kunt winnen.
Een vleugje Samba
Irritanter wordt het wanneer de computergestuurde tegenstanders deze mislukkingen gaan uitbuiten. Hun lukt het namelijk wel om de moeilijkste trucjes uit te voeren en je dus gemakkelijk knock-out te slaan. Ready 2 Rumble Revolution wordt hierdoor gedegradeerd tot een vervelend spelletje waarbij je meer tegen de spierpijn van het zwaaien aan het vechten bent, dan dat je daadwerkelijk met het spel zelf bezig bent. De trainingen, die in de vorm van minigames worden gegeven helpen alleen maar deze frustratie te voeden. De onderdelen waarbij je enkel hoeft te stoten zijn nog wel te doen, maar minigames zoals touwtje springen zijn zo goed als onmogelijk. Hierbij moet je, net als in Samba de Amigo, op het ritme de controllers de juiste richting op bewegen. Je zult heel wat geluk nodig hebben om ook maar één keer op het goede moment een punt te krijgen en de voor rest wordt alles wat je doet totaal genegeerd. Op deze manier gaat het in het gehele spel door, zodat je het spel na vijf minuten spelen al helemaal zat bent, of lamme armen hebt van het zwaaien.
Ready 2 Rumble Revolution is dan ook gerust een grote flop te noemen. Grafisch valt het spel nog wel mee en de poging om enige humor te implementeren is heel matig, maar in het begin nog wel leuk. Voor het spelen van een game hoef je Ready 2 Rumble Revolution echter niet te kopen, want de gebrekkige besturing weet elke vorm van entertainment compleet de grond in te boren. Als dit wel goed was uitgevoerd, dan had het een fantastische game kunnen zijn, maar voorlopig is dit het zoveelste Wii-spel waarbij er niet goed is omgegaan met de mogelijkheden van de console.