Readification, de unieke stap in het offensief tegen ontlezing onder jongeren, is bekroond met een LEFfie Award. Een LEFfie is een prijs om innovatie en lef in de marketing- en reclamebranche aan te moedigen. De prijs werd uitgereikt tijdens de Effie Awards voor effectieve communicatie. De Leescoalitie, NBD Biblion en gameontwikkelaar Ubisoft zijn als gezamenlijke initiatiefnemers van de pilot enorm blij met het winnen van de prijs, maar vooral erg trots op de behaalde resultaten. Het winnen van de LEFfie is een extra stimulans om door te gaan met Readification, zodat nog meer jongeren weer leesplezier ervaren.
De pilot Readification is een eerste onderzoek naar het samenbrengen van de ogenschijnlijke uitersten van gaming en literatuur om jongeren zo te inspireren meer, en met plezier, te laten lezen. Na lancering bleken de twee speciaal ontwikkelde verhalen rondom de populaire game Assassin’s Creed Valhalla, direct boven verwachting aan te slaan bij de doelgroep. De verhalen werden gepubliceerd in de bestaande Ubisoft Special-app. De Readification-pilot is door de Leescoalitie, NBD Biblion en Ubisoft tot stand gekomen met hulp van 2Basics, het bureau dat zoveel mogelijk maatschappelijk impact wil realiseren.
Eveline Aendekerk, directeur CPNB namens de Leescoalitie: “Het winnen van deze prestigieuze aanmoedigingsprijs voelt als een enorme erkenning voor onze gezamenlijke gewaagde inspanning! Ontlezing onder jongeren tegengaan vergt veel energie en tijd, maar ook lef. Naast alle mooie en waardevolle projecten en campagnes die er al zijn moesten we met elkaar ook echt nieuwe wegen verkennen. We hebben gaming omarmd als oplossing, een radicale stap, maar een stap ook met onverwacht positieve uitslag. We zagen direct vele duizenden downloads van de verhalen van Margje Woodrow en Ronald Giphart en ook vele positieve reviews. Later kwamen daar de extra onderzoeksresultaten bij die lieten zien dat we ‘beet’ hadden met deze pilot. Met deze LEFfie-bekroning op zak voelen we met elkaar nog meer motivatie om Readification voort te zetten en uit te bouwen. Het is echt van groot maatschappelijk belang dat jongeren weer meer plezier in lezen gaan ervaren, dat is wat ons allen aan het hart gaat. Ik ben echt heel trots op het winnen van de LEFfie, op onze resultaten en de inzet van alle betrokkenen!
Marcel Keij, marketingdirecteur Ubisoft Benelux: “Met Readification hebben we bewezen dat gamen meer is dan het spelen van een computerspel. Hoe de schrijvers met hun creativiteit het universum van Assassin’s Creed hebben verrijkt, is fantastisch om te zien. Zeker nu we zien dat de verhalen echt bijdragen aan het leesplezier van jongeren. Het winnen van een LEFfie is een grote eer en een extra stimulans door te gaan op de ingeslagen weg.”
De Effie Awards
De Effie’s zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. De Effie Award wordt toegekend voor effectieve communicatie in meer dan 50 landen wereldwijd. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door VIA en bvA.
Om innovatie in de reclamewereld te belonen, introduceerde Effie Awards Nederland de LEFfie. Een onafhankelijke prijs die losstaat van de Gouden, Zilveren en Bronzen Effies. Het is een aanmoedigingsprijs voor vernieuwing en heeft zijn eigen criteria.
Resultaten pilot Readification
Het doel van de pilot Readification was te onderzoeken of jongeren via gaming geïnspireerd kunnen worden om meer te gaan lezen en of zij deze nieuwe leeservaring als stimulerend ervaren. De eerste positieve resultaten toonden een groot aantal downloads en hoge waardering van de verhalen, geschreven door Ronald Giphart en Margje Woodrow, geïnspireerd op de game Assassin’s Creed Valhalla. Daarna is verder onderzoek gedaan onder de doelgroep van jongeren tussen de 15 en 18 jaar door GfK en Stichting Lezen*. Daaruit bleek onder andere dat een meerderheid van de ondervraagde jongeren verwacht meer van dit soort unieke verhalen te gaan lezen wanneer die op deze manier worden aangeboden. Vier op de tien jongeren zei door de verhalen ook daadwerkelijk gestimuleerd te worden meer te gaan lezen. Eenzelfde aantal jongeren gaf aan dat Readification lezen leuker maakt, met name om zelf meer online verhalen te gaan lezen. 34% jongeren denkt hierdoor ook meer papieren boeken te gaan lezen. De visuals bij de verhalen droegen volgens 65% van de onderzochte jongeren bij aan een positieve leeservaring. Van de jongeren die geen papieren boeken lezen, verwacht 30% na het lezen van de verhalen in de app vaker online verhalen te gaan lezen.
Vervolg Readification
De Leescoalitie, het samenwerkingsverband van zeven leesbevorderaars, en Ubisoft, een van de grootste uitgevers, ontwikkelaars en distributeurs van interactieve entertainmentproducten ter wereld, onderzoeken samen hoe aan de pilot Readification een vervolg kan worden gegeven. Aandachtspunt daarbij is de lengte van de verhalen, deze zouden wellicht iets korter kunnen zodat nog meer jongeren een plezierige leeservaring hebben. Om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken moet worden gekeken of een soortgelijke pilot ook met andere games dan alleen Assassin’s Creed gedaan kan worden. Op de wensenlijst voor toekomstig onderzoek staat ook de mogelijkheid om het lezen door jongeren te belonen met extra’s voor hun favoriete game.
GfK heeft 212 jongeren in de leeftijd van 15-18 jaar gevraagd om de Ubisoft Special-app te downloaden en de verhalen te lezen om antwoord te kunnen geven op de volgende vragen: Hoe is de houding van gebruikers tegenover de verhalen in de app? Hoe waarderen de gebruikers de verhalen in de app? Wat is hun intentie in leesgedrag na het lezen van de verhalen?