Pure

thumbnail

Het lijkt er op dat na de komst van Colin McRae: DiRT en MotorStorm een nieuwe trend is ontstaan. Off-road racing is namelijk populairder dan ooit. Aan het eind van het jaar kunnen we namelijk het tweede deel van MotorStorm verwachten en komt ook BAJA: Edge of Control uit. En dat is nog niet het enige want over een aantal dagen staat ook de release van het veelbelovende Pure in de planning. Disney is de uitgever van deze titel en komt daarmee met een antwoord op deze rage. Omdat de release erg dichtbij is lijkt het ons een goed moment wat dieper in te gaan op de game. Dit doen we door middel van een preview, met als centrale vraag wat deze titel moet onderscheiden van de eerdere genoemde games in het genre.

Laat ik een begin maken met het antwoorden op deze vraag door te vertellen waar het in Pure om draait. In Pure zul je namelijk met quads door heuvelachtige gebieden gaan racen. Centraal hierin staat het uitvoeren van de meest spectaculaire trucs. Door verschillende knoppencombinaties te maken kun je de meest onmogelijke dingen met je quad doen. Voor ik hier verder op in ga zal ik eerst in gaan op het hoofddoel van deze game. Centraal in Pure staat namelijk de World-Tour, die als de hoofdmodus van het spel gezien mag worden. In deze modus zul je tien toernooien moeten voltooien, waarin je het in elke wedstrijd op zult nemen tegen vijf andere racers. Van A naar B racen is niet het enige wat je in deze wedstrijden moet doen, want naast deze racediscipline zullen er ook nog twee andere zijn. De eerste is Freestyle waar het volledig draait om het stunten en de punten die je hier mee kunt behalen. Bovendien zullen verschillende icoontjes die je kunt verzamelen voor een verhoging van de punten of een dikke boost zorgen. Ook zijn er sprintwedstrijden waarin de kleinere parcours belangrijk zullen zijn. Om deze te kunnen winnen zul je over goede stuurcapaciteiten moeten beschikken, het zal namelijk zeker niet makkelijk zijn om door de vele bochten die deze parcours kennen heen te scheuren.

Tunen om verder te komen

Door het halen van wedstrijden in de Wourld Tour zul je steeds meer onderdelen verzamelen die je aan je quad kunt toevoegen. Deze onderdelen maken je quad sneller en helpen je voor het goed uitvoeren van de stunt, ofwel zullen je stunts naarmate de game vordert steeds spectaculairder worden. Het is aan jou om de juiste balans tussen de snelheid en de stuntcapaciteit voor deze aanpassing te vinden om je quad optimaal te kunnen laten werken. Waar je quad in het begin van het spel met een D-classificatie door het leven zal gaan, wordt dit door al het tunen uiteindelijk een A-klasse. Dit is belangrijk voor het verloop van de World Tour omdat je voor elk toernooi een bepaalde klasse moet hebben om deel te kunnen nemen. De toernooien die alleen bestemd zijn voor quads met de A-classificatie zul je dus ook pas aan het einde van het spel kunnen spelen. Een logische keuze natuurlijk, maar geeft wel het belang van het tunen aan.

Tot nu toe zal het allemaal nog leuk en aardig klinken, maar zoals eerder aangegeven draait het uiteindelijk allemaal om de spectaculaire stunts die je kunt doen. Om een stunt goed uit te kunnen voeren heb je een heuvel en de nodige snelheid nodig. Bovendien is het belangrijk om je op het juiste moment af te zetten. Nu zul je regelmatig de kans krijgen een stunt te doen, maar zijn er in elk parcours verschillende momenten wanneer je echt een grote hoogte zult bereiken. Al snel zul je de benodigdheden om een stunt uit te kunnen voeren onder de knie hebben en dan kan het echte werk beginnen. In het begin zul je het moeten doen met simpele stunts (die er stiekem al best spectaculair uit zien) maar al snel zul je steeds indrukwekkendere stunts op je beeldscherm tevoorschijn kunnen toveren. Rechtsonder in je beeld zul je een balkje vinden die volop verandert wanneer jij stunts uitvoert. Hoe voller de balk is, hoe vetter de stunts er uit gaan zien. Uiteindelijk zullen zelfs de special tricks beschikbaar komen. Je zult snel genoeg merken waarom er voor deze naam is gekozen, want deze zien er zo spectaculair uit dat je ze in je spannendste dromen nog niet zou willen proberen. Het uitvoeren van zo’n special trick zal dan ook zeker voor de nodige voldoening zorgen. Het vollopende balkje kun je ook gebruiken om een extra boost te krijgen. Erg handig om snelheid te krijgen, maar laat je balk wel leeglopen. Daarmee kent Pure dus ook een tactisch tintje.

Ziet Pure er ook nog een beetje leuk uit?

Qua gameplay mogen we dus best veel verwachten, maar het zou natuurlijk extra leuk zijn als de graphics ook een goed niveau weten te halen. Na het spelen van de game kan ik gelukkig vaststellen dat het op dit vlak niet meer mis kan gaan. De animaties zien er vloeiend uit en geven de game een erg realistisch uiterlijk. De omgevingen zijn zeer gevarieerd en kennen erg veel kleuren. Bovendien kun je erg ver om je heen kunnen kijken en valt er dus ook nog wat te zien tijdens het racen. Grafisch gezien lijkt de game dan ook zeker de toch wel vrij hoge verwachtingen waar te maken en dat is natuurlijk al vast goed nieuws.

Kortom lijkt Pure zeker de potentie te hebben om een succes te worden. De eerste Amerikaanse sites die de game ondertussen al van een score hebben mogen voorzien zijn positief en hebben eigenlijk maar weinig kritiek te melden. Hoewel Pure dit jaar veel concurrentie gaat krijgen met MotorStorm: Pacific Rift en BAJA: Edge of Control kun je zeker verwachten dat Pure een succes gaat worden. De eerste geruchten van een tweede zijn ondertussen zelfs al een feit. Lang hoeven we er ook niet meer op te wachten, want eind volgende week ligt deze game in de winkel voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.


  • Jeroen Janssen / Race / 30-09-2008 / Disney/Ubisoft / Black Rock Studio
    Graphics: 8.5 Audio: 8.0 Gameplay: 8.0 Controls: 7.5 Replay: 7.5
    8.1

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx