Hoewel de realesedatum van PlayStation 3 een zwaar bewaakt geheim blijft, is Sony minder terughoudend in het opwarmen van de developers voor de PS3..
Op de middagzitting gisteren bij de Game Developer Conference Europe event in London werd o.a. nieuwe informatie bekend gemaakt over de developerstools voor de PS3.
De enige spreker op deze sessie was George Bain, Manager van SCEE (Sony Computer Entertainment Europe) Technology Group. .
Hij begon met een recapitulatie van technische beschrijvingen van de PlayStation 3 te geven. Deze kwamen overeen met de op de E3 vrijgegeven specs van de PS3. Dus er zijn voor zover bekend geen veranderingen doorgevoerd in de hardware. Bain maakte een grap over deze opmerking die op een dia tijdens de presentatie op de E3 te zien was geweest:
“system utilizing the Cell processor with super computer like power”. Hij zei: Dit is natuurlijk een reclame kreet, maar ik verzeker U, het is geen holle reclamekreet, er zit een grote kern van waarheid in.”
Na een korte pauze werden voor de developers de specs van de Cell en van de GPU van Nvdia nog eens uit de doeken gedaan.
Daarna maakte hij een heel relevante opmerking over de controller van de PS3. Hij zei namelijk:
“Laten we het nu eens even hebben over de controller, er zijn nogal veel negatieve opmerkingen over de “boemerang” geweest. Maar de controller zoals hij getoond werd op de E3 is een concept en het is waarschijnlijk dat de uiteindelijke controller niet zo uit zal zien zoals op de E3 getoond en in een andere vorm op de markt zal verschijnen.
In antwoord op een recentere vraag van het publiek gaf Bain toe dat het draadloze signaal van de controller gestoord zou kunnen worden als zich een andere PS3 in de directe omgeving van de eerste PS3 zou bevinden. Het probleem zou zich vooral kunnen voordoen op Lan-partys, maar is makkelijk te omzeilen door gebruik de maken van controllers die met een draad via de USB poort aan de PS3 verbonden kunnen worden. Ook vermelde hij dat op de PS3 ook een toetsenbord en een muis kunnen worden aangesloten , maar dat Sony de developers op het hart drukt, de besturing altijd in eerste instantie in te richten op het gebruik van een controller.
Verder sprak hij terloops nog over de HDD van de Playstation 3. Sony heeft in deze nog geen beslissing genomen, niet over de omvang (80 GB of groter) en ook niet over- het belangrijkste – of er een HDD standaard aan de PS3 wordt toegevoegd.
Ook ging hij in op de technische specificaties van de Cell die door IBM en Sony al openbaarzijn gemaakt en op het internet waren gezet.
Hij benadrukte hij de indrukwekkende bussnelheid van groter dan 200GB/seconde of 25.6GB/seconde, de PS3 hierdoor sneller maakt dan iedere high-end computer die momenteel op de markt is.
Betreffende individuele SPEs (Processing Elements) van de Cell, zei hij dat deze niet meer geprogrammerd hoefden te worden in assembly language om superieure prestaties te bereiken, maar het blijft mogelijk om toch assembly language te gebruiken voor de Cell. In antwoord op een publieksvraag bevestigde hij ook ook dat hoewel elke Cell GPU 8 SPEs zal hebben er maar 7 daadwerkelijk zullen werken. De 8ste word tijdens het productieproces van de Cell onbruikbaar gemaakt.
Vervolgens begon hij over het developen voor de PS3.
Hij zei Sony neemt dit onderwerp heel serieus. Hij zei dat Sony bij de PS2 zijn lesje had geleerd. Hij gaf toe dat er zeker in het begin te weinig steun was geweest voor de developers met het ontwikkelen van Tools voor de PS2. Ook gaf Bain toe dat de eerste devkits voor de PS2 eigenlijk “bagger” waren.
Hij zei ook dat Sony zich terdege had gerealiseerd dat de PS2 hardware matig een kreng was om voor te programmeren.
Nu is dit anders, er worden ook door Sony zelf Tools ontwikkeld en er zijn firma’s aangetrokken die al een tijd bezig zijn met het maken van development-tools voor de PS3.In de huidige Devkits zijn al een groot aantal developerstools ingebouwd en ook te verkrijgen. In de volgende generatie devkits wordt dit alleen maar uitgebreid en er zal ook in de toekomst aan gewerkt blijven worden om de devkits te optimaliseren. Bain stelde dat het ook een van de redenen was geweest om Nvdia aan te trekken voor het ontwikkelen van de GPU. De Nvdia GPU’s zijn bekend bij vele ontwikkelaars,de GPU van de PS3 laat het gebruik van de voor ontwikkelaars vertrouwde APIs toe. Ook het gebruik van open GL ES, is in tegenstelling tot de PS2 toeganglijk voor de PS3.
Hoewel er geen PlayStation 3 devkit op de GDC Europa aanwezig was, maakte Bain met een aantal dia’s een paar dingen aan de developers duidelijk.
De developerskit van de PS3 zijn standaard uitgerust zijn met diverse hulpmiddelen waaronder alle huidige Playstation tools en o.a. ook volledig gelicenseerde Havok Complete en AGEIA’s NovodeX engines en tools. Deze zullen vrij voor ontwikkelaars te gebruiken zijn en zullen geen extra kosten worden in rekening gebracht worden voor het gebruiken van de hulpmiddelen.
In de devkits voor de PS3 zitten onderandere zoals vermeld al de SDK Havoc en Novodex engines en tools en optioneel kan daar o.a. (tegen betaling) de Unreal 3 engine aan worden toegevoegd.
Hij zei ook dat de getoonde beelden van Epic, die hiervoor gebruik had gemaakt van de Unreal 3 engine, op de E3 echt in realtime liepen en een indicatie gaven hoe de games op de PS3 gaan uitzien.
Ook zei hij dat de getoonde beelden van Killzone op de PS3 niet alleen maar waren getoond om de concurrentie de ogen uit te steken, maar dat de getoonde beelden van Killzone ook haalbaar zijn op de hardware van de uiteindelijke PS3.
Als besluit moedige hij de developers aan om informatie te halen en zich in te schrijven op door Sony special opgezette websites voor developers zijnde www.technology.scee.net
hier
en http://www.scedev.net/
hier