Ps3 duur, maar op de toekomst gericht?

thumbnail

Tijdens de Playstation manifestatie in Japan, speciaal voor gamedevelopers werden een aantal dingen duidelijk. Het is een hele lap tekst maar ik wil jullie dit niet onthouden:

Kutaragi bevestigde opnieuw dat de PS3 volledig backwords comp. wordt en i.d.d.Hd-tv zal ondersteunen…Verder liet hij weten dat de de PS3 een levenscyclus van 10! jaar toedichten. Momenteel verschuift de markt langzaam naar HD-tv’s,” zei Kutaragi, .”Maar in de komende jaren, zullen de meeste flat-screen tv’s volledig HD zijn. Wij geven PS3 de volledige HD eigenschappen, dus ook 1080P, zodat de consumenten niet over een paar jaar een andere PS3 console moeten kopen, omdat hun PS3, gekocht in 2006, dan al misschien zal achterlopen op de techniek van dat moment. Om dezelfde reden, gebruiken wij Blu Ray als PS3’s drager.”

“Ik ben me ervan bewust dat met al deze technologieën, de PS3 niet goedkoop kan worden aangeboden, maar ik denk dat de meeste huishoudens de PS3 wel kunnen aanschaffen,” zei kutaragi tegen de luisterde Japanse menigte. “Maar wij streven er naar de PS3 zo betaalbaar mogelijk te houden, met inachtneming van de ingebouwde nieuwste technologieën

Kutaragi gaf wel een enigszins onheilspellende waarschuwing uit. “Ik ga niet zijn prijs vandaag openbaren. Ik ga slechts zeggen dat hij niet goedkoop zal zijn ,” zo verklaarde hij. Verder gaf hij aan dat Sony de PS3 een levenscyclus van 10 jaar toedicht, omdat de PS3 nu eigenlijk zijn tijd vooruit is en is uitgerust met technologieën die op de toekomst zijn gericht.

De rest van de bespreking over PS3 tijdens de meeting werd de focus gelegd op de developers.
Kutaragi begon met een paar dia’s van de PS3’S devkits te tonen, de eerste keer dat deze officieel werden onthuld. De eerste devkit, met de codenaam “Shreck”,was een reusachtige vierkante metalen kast die draaide op een Cell-chip op 2,4 GHZ en een geheugen 256MB XDR. De machine kreeg een facelift tijdens de lente en werd anders genoemd namelijk “Cytologie”, en heeft momenteel de afmeting van een normale PC. Hoewel de “Cytologie” ook nog 2.4Ghz loopt, is het geheugen inmiddels verdubbeld naar 512MB XDR.

Kutaragi openbaarde dat Sony van plan is om de devkit nog meer te verkleinen, dit zal al zo zijn als in December de definitieve devkits worden vrijgegeven die dan ook een Cell aan boord hebben van 3,2 GHZ gelijk aan de specificatie PS3.
Deze devkit zal dan de naam: “PS3 Reference Tool”, dragen. .

Kutaragi verraste de menigte door te openbaren dat, tot op heden, slechts 450 PS3 devkits wereldwijd zijn verscheept. Sony is van plan om extra 200 eenheden in Augustus en nog eens 300 in September te verschepen. maar veel ontwikkelaars zullen waarschijnlijk tot Oktober moeten wachten, dan zal de productie van devkits tot 3000 per maand zijn opgeschroeft.
“Op het ogenblik,” gaf Kutaragi toe, “is het huidige tekort een probleem. Wij hebben heel wat verzoeken van ontwikkelaars gekregen na de E3 dat zij meer devkits willen hebben voor de PS3. De vraag naar devkits is groter dan wij ooit gedacht hadden, maar wij doen ons uiterste best om de tekorten aan devkits zo snel mogelijk weg te werken.”

Sinds het debuut PS3’s bij de E3, is de grootste zorg onder uitgevers een stijging van ontwikkelingskosten, toe te schrijven aan de nieuwe hardware van de PS3 geweest. Momenteel, is deze vrees nog niet weggenomen, veel ontwikkelaars vragen zich nog af hoe ze deze nieuwe technologie efficiënt kunnen gebruiken. Met name de technologie van de 7 synergistic processing elements (SPEs) aanwezig op de Cell.
Kutargi verklaarde dat de demo van de eend in de badkuip tijdens de E3 gebruik maakte van totaal 16 programma’s, bestaande uit acht fysicasimulaties en acht programmeerbare shaders.
Om de vrees van de developers een beetje weg te nemen, had Sony al stappen ondernomen om het programmeren voor de PS3 gemakkelijker te maken en de developers volledig te ondersteunen.. Kutaragi openbaarde dat SCE licentieovereenkomsten met een aantal gerenommeerde ontwikkeling-tools bedrijven heeft gesloten, deze programma’s zullen als onderdeel van de uitrusting van de softwaredeveloperkits aan PS3 developers worden verstrekt.

Sony heeft licentieovereenkomsten met twee van de belangrijke leveranciers, Havok en Ageia van de ontwikkelaarsmiddleware gesloten. Havok. met kantoren in Dublin, Ierland en San Francisco, is vooral bekend door zijn game-engines die gebruikt zijn in Max Payne 2 en Halflife 2. De overeenkomst zal Sony omsluit de Volledige “Havok” middleware-tool die in de de PS3 devkits zal zitten, en bestaat uit een geoptimaliseerde fysicamotor, animatiemotor, en andere hulpmiddelen, met inbegrip van linkers en debuggers.

Ageia is een physics tool en hardware ontwikkelaar die in Californië is gevestigd.Ze staan bekend om hun Ageia PhysX physics library, ook bekend onder de naam NovodeX . Volgens Sony, maakt het multi-threaded vermogen PhysX’s het een idiale tool voor het programmeren van de Cell.. De licentieovereenkomst van Sony met Ageia zal een PhysX toestaan die voor PS3 wordt geoptimaliseerd en wordt ook geleverd in de devkits voor third party ontwikkelaars.

Chief Technical Officer Masami Chatani van Sony was ook aanwezig op deze Playstation meeting.. Hij onthulde dat Nvidia, maker van de PS3’S RSX GPU, momenteel werkt aan een line-up van programmeerbare shader-tools voor de PS3. Deze omvatten: een compiler van CG, een standaard voor PC graphics gebaseerd op C++ programmeertaal,een FX composer, wat een programma is om shaders van diverse texturen zoals huid en haar te creëren; PerfHUD en ShaderPerf, dit zijn evaluatiehulpmiddelen om de kwaliteit van shaders te optimaliseren; en Melody, dit is een tool om minder polygonen in achtergronden te gebruiken zonder dat de achtergronden daar onder lijden.

Chatani bevestigde opnieuw dat PS3 Open GL/S als zijn standaard-API zal steunen, en hij openbaarde ook steun voor Collada, een open-interchange file format voor de interactieve 3D industrie.

Om de ontwikkelaars te steunen bij het optimaal gebruik maken van de Cell processor, heeft Sony een alliantie gevormd met het bedrijf van chipmaker Transmeta Corporation, een bedrijf bekend van zijn software emulation technologie en x86-compatibele, software-based microprocessors. Transmeta zal SPE optimizer en software aanbieden voor de developers om optimaal gebruik te kunnen maken van de Cell en zijn zeven SPEs. De hulpmiddelen zullen de Statistische simulatie Van de Procesbeheersing (SPC) op developers PCs toestaan, en het zal ook developers toestaan hun te finetunen en te debuggen. De hulpmiddelen van Transmeta zullen aan developers in Q4 2005 worden verscheept.

Zoals eerder bekendgemaakt, heeft Sony SN Systems Limited exclusief ingelijfd. Dit bedrijf is een belangrijke middlewareleverancier bekend van de ProDG tool. Het bedrijf werkte al 10 jaar samen met Sony Computer Entertainment Europe . Door deze deal werken zij (SN Systems Limited),nu exclusief voor Sony.SN Systems Limited zal nu ProDG-tool en nieuw te ontwikkelen tools beschikbaar stellen aan developers die voor de PS3 games gaan en zijn aan het maken.En zij zullen de developers op alle fronten steunen.

Chatani openbaarde dat er reeds negen belangrijke middlewarebedrijven zijn die development-programs voor de PS3 zullen leveren.
De bedrijven zijn: Metrowerks, Middleware CRI Middleware, NDL, Web Technology, Alia, Dolby, Softimage, Autodesk, en RAD. Hij zei dat er momenteel 2.000 bibliotheken SDK beschikbaar voor de ontwikkeling van PS3 games, maar dat het aantal al snel uitgebreid zal worden tot 20.000 bibliotheken, wanneer de nieuwe development-tools van partners zoals Havok en Ageia worden toegevoegd.

Voor ontwikkelaars die de grondbeginselen willen leren hoe ze voor de PS3 moeten programmeren, zal Sony de broncode, de documenten, en de graphics voor de “eend-demo” van de E3 in Augustus vrijgeven. Volgens Chatani, is deze demo een goed voorbeeld van hoe de fysics en shaderprogramma’s voor de PS3 gebruikt moeten worden. In de demo is duidelijk te zien, zelf als zich een eend beweegt, dat van invloed op de bewegingen van de andere eenden in het water, door de bewegingen van het wateroppervlakte, en dit wordt allemaal gedaan in real time.

Ook zoals eerder gemeld, heeft Sony ook een overeenkomst met Epic games ondertekend. Het heeft sublicensing rechten op Unreal 3 engine, een game development framework welke aan de basis stond van de demo die Epic Games liet zien op de presentatie van de PS3 op de E3. De Unreal 3 engine omvat een programmeerbare shaders-tool, een fysics-tool, en een op GUI-gebaseerde tool voor specifieke fysics toepassingen., evenals andere tools, zoals scenario-ontwikkeling, movie-scène ontwikkeling, en de hulpmiddelen voor particle-animatie.

In tegenstelling tot de andere ontwikkelingshulpmiddelen, zal de Unreal 3 engine niet gratis toegankelijk zijn voor de developers.. De developers zullen een evaluatieversie krijgen in September,en aan de hand van hun bevindingen daarmee kunnen zij besluiten om de Unreal 3 engine te kopen in November.. Sony en Epic gaven geen uitsluitsel over de prijs van de Unreal 3 engine, maar gaven wel aan dat het voor de developers betaalbaar zou zijn.

De stichter en CEO van Epic Games,Tim Sweeney verscheen toen ten tonele om een demonstratie te geven van de power van de PS3 door het gebruik van de Unreal 3 engine.
.Hij liet zien wat er gebeurd als ze de programmeerbare shader-tool, loslieten op de E3 demo. Hij liet zien wat de PS3 kan als hij alle tools van de Unreal 3 engine los liet op de demo. Dit bewerkstelligde realistische schaduwen en onwerkelijke mooie watereffecten.. Schakelde hij deze hulpmiddelen uit leken de graphics veel op de huidige PS2 graphics, maar met alle toeters en bellen aan en op een hoge resolutie was duidelijk te zien wat de PS3 eigenlijk aan kan. De “shaderprogramma’s” in de demo bevatten honderden instructies per pixel, op de PS3. Dit in tegenstelling tot de PS2 die een tot twee shaderinstructies per pixel kan verwerken. Dit om de power van de PS3 aan te geven.

Na Epic games pronkte Bandai met een demo in real time van zijn PS3 game Gundam. Het spel is duidelijk nog in ontwikkeling, aangezien de demo liep op een lage framerate.Maar met high-resolution graphics en gedetaileerde Mechs en werd er wel getoond wat mogelijk is. Shin Unozawa van Bandai vertelde tussen neus en lippen door dat de demo slechts één van SPEs van de Cell gebruike, en dat hij onder de indruk was van de power van de PS3.
De demo werd ontwikkeld door Bandai’s subsidiary BEC, en werd gemaakt alleen met interne ontwikkelde engines en shading programs.

Na Bandai, toonde Koei een demo in real time van zijn PS3 spel, Ni-Oh, waarin een ingame figuur meerdere vijanden aanviel.. Keiko Erikawa stopte op geven moment de demo en zoomde in en bekeek de scène vanuit verschillende camerastandpunten, en zoomde in op het gezicht van het main-karakter om de details van het gezicht te tonen, zelfs de poriën op de huid waren zichtbaar.. Geflankeerd door een medewerker die een PS2 controller hanteerde, verklaarde Erikawa dat met PS2, de ontwikkelaars ongeveer 1.000 polygonen in het gezicht van een karakter kon verwerken,. Met PS3, kon het team van Erikawa tot 1,5 miljoen polygonen gebruiken voor alleen het gezicht van de main-karakter.. Erikawa verklaarde dat de extra polygonen meer effecten toestaan zoals, rimpels in het gezicht en verschillende gelaatsuitdrukkingen. Erikawa zoomde ook in op een deur in de demo, en toonde hoe PS3 de reflecties van de deur op de vloer kon laten veranderen. Koei maakte in de demo gebruik van inhouse ontwikkelde game-engine’s voor de PS3. Keiko Erikawa zei: “Onze uitdaging zal zijn een game te creëren die gebruik zal maken van alle power die de PS3 onder de motorkap heeft.. Wij kijken uit naar de TGS waar wij zullen laten zien waar we mee bezig zijn ” zei Erikawa aan het eind van zijn presentatie..

Na de demo’s in real time van Koei Epic en Bandai , kondigde Sony een aantal nieuwe PS3 games aan en toonde trailers van deze game’s met echte ingame footage.. De nieuwe titels die werden aangekondigd waren: ; Lair, die door Factor 5, een door Sony ingelijfde gamestudio, (die eerst exclusief voor de xbox360 ontwikkelde), en nu deel uitmaakt van Sony Computer Entertainment America.
Endless Saga, die door Koreaanse developer Webzen wordt ontwikkeld.
Een nieuwe Genji titel, die door Game Republic wordt ontwikkeld.
Een nieuw mechspel dat voorlopig als “Project Force” door het leven gaat, en ontwikkeld wordt door From Software; en last but not least, Resident Evil 5 ontwikkeld door Capcom.

Tot slot liet Kutaragi doorschemeren dat er tijdens de TGS in September PS3’s met speelbare games op de TGS aanwezig zullen zijn. dat zal het de gamers duidelijk worden wat de next-gen games werkelijk zijn.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx