Prototype

thumbnail

Wanneer een ontwikkelaar games als The Simpsons en The Hulk Ultimate Destruction op zijn naam heeft staan verwacht je niet veel goeds. Maar toen ik Prototype zag, wist ik dat dit toch echt iets speciaals zou worden. Vanwege die reden, heb ik besloten het spel eens nader te onderzoeken. Daaruit kwam het volgende resultaat:

In Prototype speel je Alex Mercer. Alex is niet zoals iedere andere mens, helemaal niet. Alex is het slachtoffer van de experimenten van het Amerikaanse leger, en daardoor heeft hij abnormale krachten. Zo kan Alex ongelooflijk hard rennen, kan hij zijn handen veranderen in gigantische zagen en zelfs mensen geheel absorberen.

Met zulke bijzondere gaven komen dus ook wat bijzondere gameplay elementen kijken. De game speelt zich af in een open wereld, en dat is op zich niet zo speciaal, maar hierin is de wereld ook volledig interactief. Wat ik hiermee bedoel is dat je gewoon gebouwen op kunt rennen, maar je kunt ook sommige gebouwen met de grond gelijkmaken, of overal overheen rennen. De gevechten zelf zijn ook gigantisch hectisch, en enorm spectaculair.

Vliegen op bloed

Alex kan in die gevechten namelijk zijn eigen lichaam veranderen. Zo kan hij zijn armen veranderen in enorme messen of een schild om zich heen laten vormen. Ook kan hij gigantische pinnen uit de grond omhoog stampen en zelfs vliegen op zijn eigen bloed. Als je de game begint zul je je ook oppermachtig voelen, omdat je al een groot deel van je krachten hebt, maar om het spel dan ook moeilijker te maken, zal niet zozeer jij groeien, maar je vijanden juist.

Er is namelijk een virus uitgebroken, en dat virus doet hetzelfde met de mensen als er met jou is gebeurt, het probleem is echter dat zij hun bewustzijn verliezen en veranderen in gigantische monsters. Deze monsters zijn qua kracht en snelheid gelijk aan jou, en dus zul je niet meer zo makkelijk alles aan gort slaan. Ook is het leger van de partij. Het is hun taak om de stad enigszins op orde te houden, en dat is niet bepaald een makkelijke klus. Wanneer je bijvoorbeeld achterna wordt gezeten door een groepje geïnfecteerden, kun je ervoor kiezen om het gevecht met ze aan te gaan. Dit is niet altijd makkelijk, aangezien zij allemaal net zo sterk zijn als jij bent. Je kunt dan vaak ook beter wegrennen. Het probleem is dus: ze zijn ook even snel als jij bent. Wat doe je dan? Juist, je zoekt het gezelschap op van het leger. Wanneer de “Infected” en het leger elkaar dan treffen, zal er een flink gevecht ontknopen, en het is dan een understatement als je het spectaculair noemt.

Een ander belangrijk gameplay element is stealth. Alex kan mensen als het ware absorberen. Wanneer hij ze genoeg heeft verzwakt (lees: hun hersenen eruit geslagen) kan Alex zijn slachtoffers in zich opnemen. Dit heeft tot gevolg dat je zijn uiterlijk, krachten en zelfs herinneringen opneemt. Dit moet je natuurlijk alleen doen als er niemand in de buurt is, want als een vijand je ziet veranderen is het natuurlijk nogal nutteloos.

Door deze aanpak is het mogelijk om missies op verschillende manieren aan te pakken. Je kunt er gewoon als Rambo op af rennen en alles aan gort slaan wat je tegenkomt, maar je kunt bijvoorbeeld ook een helicopter hijacken (terwijl hij vliegt!) en die vervolgens in een groepje vijanden boren. Ook kun je een afgezonderde legerofficier absorberen en, als hem vermomd op je objective afgaan. Als je dan bijvoorbeeld voor een missie een vijandig gebouw moet vernietigen, kun je een legercommandant opnemen, en dan via hem een airstrike oproepen. Wat je natuurlijk ook kunt doen is een tank stelen (en dat is iets wat er geweldig uitziet) en daarmee het gebouw naar de kloten schieten. De keuze is geheel aan de speler.

New York

De stad waar het spel zich afspeelt is het hedendaagse New York. Wanneer hier de pleuris uitbreekt zul je de stad na verloop van tijd zien veranderen van een mooie, levendige metropool, tot een verwoeste, en grotendeels geïnfecteerde woestenij. Je vijanden zullen steeds gevaarlijker worden, zo zal het leger met zijn Elite eenheden aan komen zetten, waarvan de Specialist nog het ergste is, en worden The Infected nog vreemder en gestoorder. De stad is zo precies mogelijk nagemaakt (de makers hebben meer dan 11.000 foto’s genomen!) en zul je dus de ondergang van New York mogen waarnemen in het spel.

Al om al lijkt Prototype een prachtig spel te worden. New York lijkt echt te leven en de over de top actie ziet er geweldig uit. De manier waarop de stad lijkt te veranderen is veelbelovend, en het feit dat je verschillende facties tegen elkaar op kan zetten is gewoon geweldig. Kortom: een game om in de gaten te houden.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie/Sandbox | Release: 14-06-2009 | Uitgever: Activision | Ontwikkelaar: Radical Entertainment
    Graphics: 7.8 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 8.5 | Replay: 6.5
    8.0
    + Veel chaos, snelheid en veel actie
    + Combinatie van physics en gameplay
    + Interessante game elementen
    - Verhaallijn trekt niet de aandacht
    - Soms niet variërend genoeg
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx