Het lijkt alsof het jaar nog maar net begonnen is, maar het Is alweer eind september, tijd dus voor de voetbalfranchises welke stuk voor stuk voorbij komen. Al jaren is het een strijd tussen FIFA en Pro Evolution Soccer en al jaren weet FIFA de kroon te behouden. Vorig jaar bleek al dat PES echter stappen dichterbij komt en ook dit jaar hoopt men weer de spanning te kunnen vergroten. Konami bleek op de GamesCom van dit jaar dan ook al de nodige indruk te maken met hun nieuwe game.
Het spel was namelijk aanwezig op het event, hoe kan het ook anders en niet onverdienstelijk. Het spelen van PES levert altijd maar weer namelijk het nodige hilarische plezier op, zo ook ditmaal weer. De kracht van PES is wat mij betreft dan ook elk jaar weer de onvoorspelbaarheid. Voetbal is geen voorspelbaar spelletje, zo zagen we laatst wel in de wedstrijd tussen Barcelona en AC Milan, waarbij Milan in de laatste minuut hun tweede kans benutten waardoor het uiteindelijk 2-2 werd. Je kunt een hele wedstrijd domineren, maar alsnog als verliezer eindigen. Maar PES gaat nog een stapje verder. Al blunderend zul je namelijk weer zien dat de meest hilarische acties uitgehaald kunnen worden.
Onvoorspelbaar
Met blunders bedoel ik niet zozeer dat keepers alleen maar fouten achter elkaar rijgen en dat verdedigen onmogelijk is in de game, maar PES heeft al jaren iets dat FIFA niet heeft. Ken je dat gevoel in FIFA dat er bij afstandsschoten 9 van de 10x wel iemand in de weg staat? Ken je dat gevoel dat je altijd maar weer hetzelfde schot de kruising in ziet vliegen? Of heb je die voorgeconfigureerde voorzetten waarna een simpele kopbal volgt ook wel gezien? Dan is Pro Evolution Soccer de oplossing. In PES zie je namelijk goals die je veelal in geen enkele andere game te zien krijgt. Afstandsschoten van 40 meter die de keeper nog los kan laten, verdedigers die je voor de verandering ook eens voorbij kunt lopen en een beetje arcade gameplay. Dat onderscheidt deze franchise van FIFA.
PES is concreet niet veel veranderd. Het fijn slijpen is eigenlijk iets dat de franchise nodig heeft en dat gebeurt dan ook in de komende jaren. Hoewel de PES gameplay niet al te verfijnd is, blijkt ook dit jaar dat een en ander verbeterd is. De balcontrole is net een stukje beter, het draaien en voortbewegen gaat net wat fijner, maar ook de gameplay lijkt wat soepeler te verlopen. Dit jaar introduceert men voor het eerst de mogelijkheid om met de analoge stick een tweede speler aan te sturen. Hierdoor is het mogelijk om tactischer te spelen. Daar waar je normaal gesproken nog wel eens spelers ziet die totaal onnodige terug lopen of niet diepgaan op het moment dat jij het wilt, bepaal jij het nu zelf en dat werkt best goed. Ook met ingooien is het mogelijk om mensen in te laten lopen of juist weg te laten lopen, wat de speler wat meer controle lijkt te geven.
Mist de afwerking
Hoewel de gameplay toch wel weer flink is verbeterd blijven er nog altijd wat fouten in het spel rondsluipen. Het rennen van spelers ziet er nog altijd niet echt realistisch en dynamisch uit en oogt nog altijd vrij houterig, al is het zeker verbeterd dit jaar. Verder schieten voorzetten zelfs bij korte knoppenaanslagen vaak nog te ver door en is het verdedigen een kriem. Met de ene toets fluit de scheids te vaak, met een andere knop wordt je vaak alsnog voorbij gespeeld en de echte tackles komen ook op geluk hebben neer. Timing is echter zeer belangrijk, maar wordt in PES 2012 wat te veel uit haar verband gerukt. Het verdedigen had dan ook iets makkelijker gemogen. Hetzelfde geldt voor de keepers, die weer van een bedenkelijk niveau zijn. Ballen vanaf 30 meter die zo los worden gelaten, hoge ballen die vaak weg gestompt worden en rebounds die zo voor de voeten van tegenstanders worden weggegeven zijn soms vrij ergerlijk, al zorgen ze wel voor die genoemde onvoorspelbaarheid van de gameplay. Ook onvoorspelbaar is de AI vaak. Medespelers lopen geregeld meer in de weg dan dat ze vrij staan. Vaak zul je dan ook zien dat spelers ballen onderscheppen doordat ze per ongeluk in de baan van een pass lopen, maar ook spelers die op 2 meter afstand van de opkomende speler rennen zijn geen opvallende zaken in deze game. De AI is en blijft dan ook lichtelijk het probleem van de gameplay van PES. Al met al is men weer een stap dichter richting perfectie gegaan, al is de weg nog aardig ver.
Elk jaar weer dat grote voordeel
Qua gameplay is PES 2012 een prima game met elk jaar weer punten van verbetering maar wat voor mij nog altijd een voordeel is ten opzichte van FIFA is de toevoeging van de Champions League. Altijd weer gaat mijn hart sneller kloppen bij die overweldigende klanken van de Champions League intro en dat zorgt weer voor de nodige spanning. Maar ook het feit dat je gedurende een competitie de Champions League kunt spelen is een geweldig voordeel. Dat is dan ook absoluut iets dat de concurrerende game van EA mist. Verder is de Legende modus ook weer aanwezig, kun je diverse toernooien starten en kun je online met de community flink gaan ballen, iets wat natuurlijk niet mag ontbreken. Lag is sinds versie 2009 gelukkig verleden tijd geworden dus daar hoeven we ons niet al te druk over te maken, iets wat toch zorgde voor de nodige commotie enkele jaren terug.
Elk jaar merk je ook weer dat de graphics er weer wat meer op vooruit gaan. Vorig jaar was het vooral de menu structuur die flink verbeterd werd en dit jaar is het ingame allemaal wat netter uitgewerkt. Hoewel de gezichten van vooral bekende spelers er vooral realistisch uit zien, zijn spelers als Stekelenburg, Janssen en Sulejmani moeilijk te herkennen. De echte gezichtsstructuur ontbreekt dan ook vooral bij de wat minder beroemde voetballers. Bij Ronaldo en Messi, om maar enkele voorbeelden te noemen, ziet het gezicht er dan wel weer overweldigend realistisch uit, al wil ik van eerstgenoemde dan ook geen probleem maken. Verder ziet het spel er ingame prima uit, al mist de verfijning die FIFA wel al jaren kent. Daarnaast ziet het spel er nog altijd wat donkertjes uit, waardoor de sfeer toch wat minder aantrekkelijk oogt.
Mist dat extra sfeertje
Waar men al jaren weinig aandacht aan heeft geschonken is het audio-aspect. Het commentaar is nog altijd even dodelijk als jaren ervoor, het balgeluid komt boven alles uit, iets wat ik vrij onbegrijpelijk vindt aangezien je op de TV amper het geluid van de bal hoort en zijn spreekkoren zo eenzijdig als maar kan. Wat dat betreft mist het spel veel variatie en die echte drive om tot een echte topper uit te groeien. Maak er wat spannenders van zou ik zeggen. Hoewel ik me niet stoor aan de geluiden van het publiek, mis je toch de welbekende spreekkoren die je hoort bij clubs als Ajax, Feyenoord en PSV, maar ook internationaal.
Nog altijd is Pro Evolution Soccer geen game die FIFA zomaar even voorbij loopt. Toch heeft ook dit jaar PES 2012 mij aardig geïmponeerd, op de GamesCom al. De voorspelbaarheid die FIFA 12 vaak herbergt in de gameplay is in PES volledig afwezig. Ballen vliegen alle kanten op, keepers die allerlei onverwachte kapriolen uithalen en zelfs opstootjes die voorkomen na het uitvechten van duels, dat maakt PES tot een geweldig avontuurlijk spel. De extra features zijn weliswaar niet groots, al is de player control niet onaardig verzonnen, maar Konami heeft weer een succesvolle stap vooruit gezet. Het verdedigen is wat betreft gameplay nog vrij onder de maat en ook qua audio mag men wel eens wat meer variatie in het spel stoppen, hoewel ik de Champions League deuntjes en de interface achtergrondmuziek altijd maar weer adoreer. PES 2012 zet een goede basis voort en probeert vooral elk jaar te finetunen. Er valt nog heel wat te finetunen, vooral wat betreft de AI, maar daar wil ik het spel niet te veel op afrekenen. PES 2012 is qua inhoud en qua gameplay zonder twijfel het geld waard en zal net als hoogstwaarschijnlijk FIFA 12 bij elke voetbalfan in de smaak vallen, ook al heb je het over 2 totaal verschillende kwaliteitsnormen.