Portal 2

thumbnail

Een tijdje geleden ben ik weer begonnen met Portal. ‘Portal’ was en is een echte parel en het grappige ervan is, is dat het niet als echte game bedoeld was. Portal was een test van Valve om te kijken wat ze allemaal konden met de Source engine. Ze hebben het toch wat leuker gemaakt door er een simpel verhaal aan toe te voegen en een sarcastische robot voor de humor. Wat Valve niet had verwacht is dat het zo’n enorm succes zou worden. Het team dat aan Portal werkte was heel klein en ze kregen wat art restjes van het ‘Half-Life 2’. Portal is uitgebracht in The Orange Box. Dit was een tactische set van het Valve team omdat dit pakket ook hun toppers bevatte zoals ‘Team Fortress 2’ en Half-Life 2 en diens expansions. Samen met deze games werd ‘The Orange Box’ toch wel verkocht en was het voor ‘Portal’ een soort vangnet. Ondanks de verwachtingen van Valve en het publiek werd Portal een groot succes.

Nog uitdagender!? Kan dat!?

Nu moet je eens nagaan. Portal was een test spel en had een klein development team. Toch was het een geweldige game. Nu is onlangs op de E3 een aankondiging geweest van Portal 2 als volwaardige titel. Dit betekent dus dat het spel gemaakt gaat worden door een volledig team. De kritiek die Portal ontving was vooral dat het zo kort was. Valve heeft beloofd dat het een standalone game gaat worden met de uren die je in elke ander normale game zou stoppen om het uit te kunnen spelen. We kunnen dus ook een volwaardig verhaal verwachten met de nodige plot twist. De basis van het verhaal is al bekend en belooft al heel wat. Het hoofdpersonage van Portal ‘Chell’ keert weer terug in het verhaal nadat ze is ontwaken uit een stasis van honderden jaren. Chell ontwaakt niet in de buitenwereld, waar we de stille heldin naar toe hebben geleid, maar weer terug in ‘Aperture Science’. Tijdens haar tweede ontsnappingspoging komt ze een personality orb tegen die haar wil helpen richting de uitgang. Na een wandeling gaat de orb de fout in en ontwaakt het per ongeluk ‘GLaDOS’. GLaDOS ziet dat haar lab helemaal overwoekerd is en dat haar moordenaar voor haar staat. ‘GLaDOS’ wil wraak terwijl ze haar taak volbrengt om de boel weer te herbouwen. Tijdens deze herbouwing kan ze het niet laten om wat extra turrets neer te zetten of een nieuw gif gracht aan te leggen. Hierdoor kunnen we straks nog moeilijkere hersenkrakende puzzeltjes op lossen.

Glijden over glijmiddel

Ook gaan we straks met een scheef hoofd naar de tv staren terwijl we uitdagingen uitgaan met felgekleurde gel. Zo heb je de ‘repulsion gel’. Deze gel stoot alles af. Zo kun je straks als je van een hoogte op deze gel land heel ver springen. De ‘propulsion gel’ kun je spreiden over de vloer zodat je met een hoge snelheid over de vloer kunt glijden om in ‘Indiana Jones’ stijl tussen plettende muren te glijden. Ook heb je nu een ‘thermal repulsion beam box’. Deze doos zorgt ervoor dat je lasers kunt weerkaatsen en zo dus als een soort spiegel werkt en je turrets kunt verbranden of die onmogelijke knop toch te raken met die laser. Dit zijn maar een paar nieuwe elementen die Valve heeft toegevoegd om ons het leven zuur te maken. Dit klinkt allemaal alsof de raadsels van Portal nog niet moeilijk genoeg waren. Valve heeft hier rekening meegehouden en voor als je er echt niet uit kan komen hebben ze een hint systeem toegevoegd, die de echte puzzelaars onder ons natuurlijk niet nodig zullen hebben.

Knuffelende robots

Wat ook nieuw zal zijn is een nieuw component, een heuse multiplayer! Deze multiplayer die ‘GLaDOS’ cooperative testing initiative’ noemt, wordt gespeeld door 2 robots en heeft een geheel eigen campaign. De lange, dunne, rode robot kan een donker – en licht rode portalen maken. De kleine, dikke en blauwe robot maakt donker – en licht blauwe portalen. Elke androïde maakt zijn eigen in en uitgang om verwarring tegen te gaan. Gelukkig maar want nog meer verwarring is niet nodig. De puzzels in de singleplayer waren al ingewikkeld genoeg met 2 portalen. Nu zijn het er dus 4! Om ergernissen tegen te gaan kunnen de gebroeders rood en blauw ook met elkaar communiceren doormiddel van licht en animaties. Met licht kan iemand aantonen waar de andere speler een portaal moet maken en met animaties kunnen spelers bijvoorbeeld zwaaien en elkaar knuffelen. Als de ene robot de andere de dood in heeft geholpen kunnen ze knuffelen. Prachtig toch?

CAKE!

Portal 2 gaat zeker groots worden aangezien er heel veel fans zijn ontstaan en er veel grappen worden gemaakt over de ‘cake’ en de ‘Companion Cube’ in het hedendaagse leven. Jammer genoeg wilde de makers niet veel kwijt over de terugkeer van deze legendarische objecten. Wel is het al zeker dat de cake geen terugkeer zal meemaken. De makers wilden een herhaling voorkomen en komen wellicht met iets heel anders op te proppen. Fans genoeg die staan te springen om Portal 2 te kunnen spelen. Ik zelf ook. Als Portal het hoofdgerecht was, dan wordt Portal 2 het toetje. The cake was NOT a lie!


  • Jeroen Janssen / Actie/Puzzel / 18-04-2011 / EA / Valve Corporation
    Graphics: 8.3 Audio: 8.5 Gameplay: 9.8 Controls: 9.5 Replay: 8.5
    9.5
    + Multiplayer volledig onafhankelijk, maar ook alleen super!
    + Op de PS3 spelen met Steam-gebruikers
    + Geweldig uitgewerkt game concept
    - Heel soms kleine haperingen
    -
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx