De PlayStation 5 Pro zou naar verluidt een aantal geavanceerde Ray Tracing-elementen kunnen bevatten die te vinden zijn in het nog uit te brengen RDNA4, hoewel de technologie grotendeels gebaseerd is op RDNA3, een nog huidige techniek die veel gebruikt wordt.
Een lijst met de nieuwe Ray Tracing-functies die in RDNA4 zullen worden opgenomen, werd door Kepler op X geplaatst. Hij beweert dat “de meeste, zo niet alle” hiervan zullen worden opgenomen in Sony’s nog niet aangekondigde PS5 Pro. Deze omvatten de Double Ray Tracing Intersect Engine, Ray Tracing Trilogy Pair Optimization, BVH Footprint Improvement en meer. In maart 2024 meldde Insider Gaming dat de GPU van de PS5 Pro een mix zal zijn van RDNA 3- en RDNA 4-technologie, met behulp van dezelfde Zen 2 CPU als in de reguliere console. Sony heeft niets van de informatie bevestigd en heeft de PlayStation 5 Pro nog niet officieel aangekondigd. De PlayStation 5 Pro is dan ook nog niet officieel onthuld.