Game designer Cliff Bleszinski heeft beloofd dat er geen online voordelen zullen zijn voor de game host in de Gears of War 2 multiplayer. Online-lag zou in het verleden nog veroorzaakt hebben dat vooral met de shotgun kleine vertragingen grote nadelen op kunnen leveren voor de mensen die een server joinen. De hosting persoon zou namelijk net iets meer tijd kunnen krijgen dan de overige mensen en met een shotgun kan dat vaak al fataal uitwerken. “Mensen hielden van Gears of War, maar ze hielden niet van het voordeel dat een host had in het spel. Zij werden gek van de shotgun voordelen hierbij”, aldus Bleszinski via de Gamepro. “We zijn momenteel bezig om dit alles te fixen in GoW2. Dat de beste mogen winnen.”
Verder zullen de chainsaw (kettingzaag) gevechten snel verlopen. Deze gevechten worden geactiveerd als 2 mensen met de kettingzaag tegenover elkaar komen te staan en zullen zonder animaties verlopen. Andere mensen zullen hierdoor niet de tijd krijgen om zich te mengen in het gevecht. Verder zal het spel de teams uitbreiden naar een totaal van 5, daar waar dit voorheen nog 4 mensen per team waren.