Blitz Games executive Andrew Oliver heeft ontwikkelaars van games duidelijk gewaarschuwd om niet te veel te leunen op de Unreal 3 engine op dit moment. Veel developers gebruiken de engine op dit moment om hun games te ontwikkelen. Voorbeelden van games die er gebruik van zullen maken zijn Rainbow Six, Gears of War en Unreal Tournament 2007. Developers die de engine gebruiken voor hun games konden wel eens in de problemen kunnen komen. Vooral met de dreiging van Microsoft om een eventuele samenwerking met Epic te realiseren zal exclusiviteit voor de Microsoft console als resultaat hebben.
Natuurlijk is dit niet de enige dreiging die Andrew Oliver uit. Zo zegt hij ook dat men af moet wijken van standaard keuzes en eens voor een andere engine moet gaan. Onlangs werd onder andere nog bekend dat bijvoorbeeld Capcom ook een engine uit zal gaan brengen in de toekomst. Het betreft de engine die onder andere gebruikt is voor Dead Rising.
According to Oliver, developers can be left with a real problem if the price of the engine they’ve purchased goes up a year later. “Of course they’ll buy it; because they’re knackered, because they can’t do the sequel, and the whole thing falls over. And so you go out of business. I saw this happening as EA were buying RenderWare,” he observed.