GSC GameWorld lijkt eindelijk te beseffen dat ze zich in de handen hebben gesneden met de ontwikkeling van S.T.A.L.K.E.R. Het spel is inmiddels al jaren langer in productie dan werd verwacht en ook de beloftes lijken niet volledig waar gemaakt te kunnen worden. Zo zegt men dat het spel niet op Doom zal gaan lijken, maar dat niet al te veel afgeweken kan worden van de storyline. Tegenvallend is dan ook de gebrekkige vrijheid die wat ingekrompen lijkt te worden. GSC belooft veel vrijheid zoals men in het begin beloofde, maar er mag niet al te veel van de storyline afgeweken worden, zoals gezegd.
Daarnaast werden NPC Stalkers in de game verwerkt, tenminste, dat werd beloofd, nu zijn deze echter weg gehaald uit de game en zullen zij ontbreken en je niet gaan helpen. Dit zou het plezier namelijk uit de game halen. Voertuigen zullen wel aanwezig zijn in het spel, maar kunnen niet overal gebruikt worden. Verder zal je karakter moeten overleven door regelmatig rust te nemen, te drinken en natuurlijk te eten. In ieder geval heeft men gemengde gevoelens bij de ontwikkeling van het toch origineleel lijkende concept, zo blijkt uit de volgende woorden:
“S.T.A.L.K.E.R. has been in production for a long time. Will make it 5 years overall. On S.T.A.L.K.E.R. we made every possible mistake one could make. Every possible fault to do was done. This is why we are not fuming to see indignant threads on forums – we’re to blame after all. Once the project is done we could release a book ‘The ways you don’t want to make your games’.
“Why so long and what are the reasons? The most correct answer would be – it is very big and complex. 5 years ago nobody on the team had experience to create a project of such level, and “experience is a son of tough mistakes” as the saying goes. After all, however, we are on the finishing line. We want to release S.T.A.L.K.E.R. in a way to bring you fun and justify the long wait. Thanks to everyone genuinely supporting the project. We love S.T.A.L.K.E.R. It’s our child. A problem child. And you will meet it soon.”