Nintendo’s videogames hebben altijd al iets in zich gehad dat een grote glimlach op de gezichten van spelers toverde, een speciaal soort Nintendo-magie. Het is dat bepaalde, moeilijk te definiëren element dat mensen laat stralen, of ze nu al tientallen jaren videogames spelen, of daar net mee beginnen. Tijdens de E3 videogamebeurs die deze week plaatsvindt in Los Angeles, toont Nintendo hoe het videogame-ervaringen uitvindt en opnieuw uitvindt – van unieke nieuwe manieren om te spelen tot nieuwe invalshoeken voor populaire spellen en franchises.
De nieuwe, interactieve figuren met de naam ‘amiibo’ die dit jaar beschikbaar komen, kunnen spelers gebruiken in verschillende Nintendo-spellen, waardoor de Nintendo-magie nu ook naar de toys-to-life-categorie komt. Met de combinatie van amiibo-figuren en een stevige line up van komende spellen, hebben bezitters van een Wii U- of Nintendo 3DS-systeem heel wat moois om naar uit te kijken.
Nieuwe manieren om te spelen: De toys-to-life-categorie doet het in het algemeen extreem goed op Nintendo-platformen en Nintendo’s amiibo-figuren voegen aan deze categorie een heel nieuwe dimensie toe. De amiibo-figuren kunnen niet alleen gegevens uitwisselen met een bepaald spel, maar zijn zo ontworpen dat ze met meerdere spellen compatibel zijn, zodat ze voor steeds weer nieuwe verrassingen zorgen. Daarnaast schittert de Wii U GamePad-controller als nooit tevoren in een serie spellen met unieke interacties van Mario’s geestelijk vader Shigeru Miyamoto.
– amiibo: Figurines van Nintendo-personages kunnen op unieke manieren gegevens uitwisselen met meerdere toekomstige spellen voor Wii U en Nintendo 3DS met verfrissende spelervaringen. Aangezien de amiibo-figuren compatibel zijn met verschillende spellen, leveren ze volop waar voor hun geld. Fans kunnen de amiibo-figuren kopen en verzamelen voor tastbare herinneringen aan de spellen en personages waarvan ze houden. Tegen het einde van dit jaar zal Nintendo’s entree in de toys-to-life-categorie dit genre nieuw leven
inblazen. Nintendo zal amiibo lanceren met ongeveer 10 figuren, gevolgd door meer figuren in het winterseizoen en in de loop van 2015. Super Smash Bros. for Wii U wordt het eerste spel dat amiibo ondersteunt. Andere spellen die amiibo ondersteunen zijn onder andere Mario Kart 8, Captain Toad: Treasure Tracker, Mario Party 10 en Yoshi’s Woolly World, en er zullen nog vele spellen volgen. De lancering van een nieuwe NFC-lezer/schrijver voor Nintendo 3DS is gepland in 2015.
– Spellen van Shigeru Miyamoto: Shigeru Miyamoto gunde spelers een eerste blik op de spellen die hij in ontwikkeling heeft en waarbij de Wii U GamePad-controller op aparte en interessante manieren wordt gebruikt om de ware potentie van het Wii U-systeem te onthullen.
o Mario Maker (voorlopige titel) verwezenlijkt de droom van Super Mario Bros.-spelers: de mogelijkheid om met de Wii U GamePad zelf levels te ontwerpen. Plaats waar je wilt blokken en vijanden, en speel je eigen levels. Met een tik op een icoontje kunnen spelers zelfs de visuele stijl veranderen; in de E3-versie kunnen spelers wisselen tussen de klassieke 8-bit Super Mario Bros.-stijl en die van New Super Mario Bros. U. Dit spel is gepland voor de eerste helft van 2015.
– Star Fox (voorlopige titel) verandert de Wii U GamePad in de cockpit van Fox McClouds Arwing fighter. Terwijl de tv het perspectief van achter de Arwing toont, kunnen spelers de gyrosensors in de GamePad gebruiken om intuïtief en onafhankelijk vijanden onder vuur te nemen. Spelers kunnen met een druk op de knop onmiddellijk wisselen tussen de Arwing en de Landmaster-tank, terwijl het spel ook een nieuw helikopterachtig voertuig introduceert. Deze titel verschijnt in 2015.
– Project Giant Robot laat spelers het touchscreen gebruiken om een reusachtige robot te bouwen. Eenmaal voltooid, wordt de GamePad een cockpit van waaruit spelers de robot besturen en trachten tegenstanders omver te beuken. Een unieke combinatie van knoppenbesturing en bewegingsbesturing geeft de robotstoten hefboomkracht en momentum. Dit spel is gepland voor de eerste helft van 2015.
– In Project Guard is het de bedoeling om een invasie van robots te stoppen, waarbij een beveiligingssysteem met 12 camera’s dienstdoet als laatste verdedigingslijn. De speler moet vooraleer de invasie begint deze 12 camera’s rond een gebied bevestigen, en vervolgens met alle camera’s de naar binnendringende robots opspeuren. De camera’s kunnen ook lasers vuren, dus spelers moeten razendsnel kijken, zoeken en schieten als ze de invasie willen overleven. Het innovatieve gebruik van de twee schermen maakt het spel ook voor toeschouwers interessant; iedereen in de huiskamer kan functioneren als extra paar ogen en aanwijzingen roepen. Dit spel is gepland voor 2015.
– Nintendo GameCube-controller voor Super Smash Bros.: Vele Super Smash Bros.-fans zijn opgegroeid met Super Smash Bros. Melee voor het Nintendo GameCube-systeem en sommige zullen altijd een voorkeur blijven houden voor de controller van dat systeem. Omwille van deze reden kon de Nintendo GameCube-controller ook al gebruikt worden in Super Smash Bros. Brawl voor de Wii. Om de trouwe fans aan deze klassieke besturingsvorm te eren, introduceert Nintendo een adapter waarmee spelers tot vier originele Nintendo GameCube-controllers of WaveBird-controllers kunnen aansluiten op het Wii U -systeem. Nintendo lanceert ook een retro Super Smash Bros. Nintendo GameCube-controller. Daarnaast komt Nintendo uit met een speciale bundel die bestaat uit Super Smash Bros. voor Wii U, een speciale Nintendo GameCube-controller en een adapter. Deze producten worden komende winter gelanceerd, op dezelfde dag als Super Smash Bros. voor Wii U.
Nieuwe spelervaring: Bij de creatie van nieuwe manieren om te spelen, is Nintendo bekend om haar vermogen om met een nieuwe IP een geheel nieuw genre te creëren. Maar soms brengt Nintendo haar magie ook naar een bestaande categorie om deze op de Nintendo-manier opnieuw uit te vinden.
– Splatoon: Splatoon is een meerspelerspel voor vier-tegen-vier spelers. Spelers worden als twee teams gedropt in een gevechtsarena die ze moeten veroveren. Spelers van beide teams moeten tegenstanders treffen en inkt op de grond spuiten om zoveel mogelijk terrein te veroveren. Elk personage kan in een inktvis veranderen en door de inkt van zijn of haar eigen team zwemmen – waarbij spelers heel soepel en makkelijk langs muren en onder
vloeren kunnen glijden. Dankzij de intuïtieve besturing met de gyrosensors van de Wii U GamePad is het heel makkelijk om met die controller rond te kijken en te richten, terwijl de kaart op het scherm een overzicht geeft van de hele arena. Dit resulteert in een geweldige ervaring die meerspeleractie een heel nieuwe dimensie geeft. Splatoon is gepland voor de eerste helft van 2015.
Populaire personages en franchises komen op nieuwe manieren tot leven: Nintendo blijft de franchises waar fans van houden steeds weer opnieuw uitvinden om ze fris te houden. Nintendo heeft exclusieve personages en franchises voor elke smaak.
– Het volgende deel in de Legend of Zelda-franchise: Het nieuwste spel in de franchise is gepland voor 2015 en krijgt voor het eerst een echte open wereld. Spelers kunnen over Hyrule Field trekken, maar ook naar de bergen aan de horizon gaan. Elk gebied wat spelers zien kan uit vrijwel elke richting worden benaderd. En dat is slechts één van de manieren waarop dit spel de grenzen van de franchise overschrijdt en nieuwe elementen introduceert.
– Super Smash Bros.: De beroemde vechtspellenfranchise verschijnt deze winter voor het eerst in HD op Wii U. Op 3 oktober krijgt dezelfde franchise voor het eerst een draagbare versie op Nintendo 3DS. Nieuwe personages, voorwerpen en arena’s geven de spellen een fris uiterlijk en gevoel. Amiibo zal een nieuwe dimensie toevoegen aan de spelervaring en maakt het mogelijk dat Nintendo-personages draadloos gegevens met elkaar kunnen uitwisselen.
 Yoshi’s Woolly World: Yoshi ziet eruit alsof hij is gebreid van een bolletje wol en zo op het tv-scherm is geplakt. Deze wonderschone HD Wii U game is gepland voor de eerste helft van 2015 en zit vol stoffen als vilt, wol en katoen die zó realistisch ogen dat het lijkt alsof je ze kunt voelen.
– Kirby (voorlopige titel): Dit Wii U Kirby-avontuur is gepland voor 2015 en situeert zich in een HD, stop-motion, kleiachtige wereld. Alles is gemaakt van klei en perfect geplaatst in prachtig geboetseerde landschappen. Het touchscreen teken mechanisme uit het populaire Nintendo DS-spel Kirby: Power Paintbrush keert in dit spel terug met nieuwe functies en variaties.
– Hyrule Warriors: Dit spel combineert de wereld van The Legend of Zelda op kunstige manier met de stijl van Dynasty Warriors, wat resulteert in een legendarisch hack-and-slash-avontuur voor Wii U. Spelers kunnen kiezen voor de held Link of Princess Zelda, maar daarnaast zijn ook Impa en Midna voor het eerst speelbare personages. Bekende locaties uit de wereld van The Legend of Zelda veranderen subtiel om de vormgeving van de originele spellen te reflecteren. Dit spel is gepland voor een lancering op 19 september.
– Pokemon Omega Ruby en Pokemon Alpha Sapphire: Bereid je voor op een nieuw avontuur in de regio Hoenn. Spelers moeten Pokémon vangen, bestrijden en ruilen, terwijl ze zich verdiepen in het mysterie achter Primal Groudon en Primal Kyogre en hun mogelijke verbinding met Mega Evolutions. Met hun nieuwe uitdagingen en waanzinnig krachtige Pokemon, vormen deze spellen een ware evolutie in de Pokemon-serie.
– Sonic Boom (SEGA): De Sonic Boom-franchise komt in november exclusief naar de Nintendo-platformen met Sonic Boom: Rise of Lyric voor Wii U en Sonic Boom: Shattered Crystal voor Nintendo 3DS. In beide titels schittert de blauwe held als nooit tevoren. De twee nieuwe avonturen van Sonic en zijn vrienden draaien meer dan ooit om actie, verkenning en teamwerk.
– Monster Hunter 4 Ultimate (Capcom): Monster Hunter 4 Ultimate lanceert begin 2015 exclusief op Nintendo 3DS. Dit nieuwste deel in de populaire Monster Hunter-serie brengt onder andere een uitgebreide set acties en twee nieuwe wapensoorten. Spelers kunnen via internet ook met vrienden op jacht gaan.