Iedere liefhebber van computerspelletjes heeft wel eens een strategiespel gezien of gespeeld, er zijn er dan ook al heel wat van verschenen in de afgelopen 10 tot 20 jaar. Ubisoft is niet een ontwikkelaar waar je van zou zeggen dat die echte doorgewinterd zijn in het ontwikkelen van de zogenoemde RTS spellen, maar ergens diep in het hart van Ubisoft schuilt toch een ontwikkelaar die het wel lijkt te gaan maken of dit front. In de loop der jaren heeft deze ontwikkelaar zich dan ook bewezen door spellen als bijvoorbeeld Rayman die er populair waren en nog steeds zijn bij de jeugd. Tot op de dag van vandaag worden er nog steeds spellen gemaakt die gericht zijn op een verhaal uit de Tweede Wereldoorlog, iets wat we soms tot slapens aan toe hebben gezien in het genre FPS (First Person Shooter). Er lijkt nu echter verandering bij Ubisoft voor te komen. En die verandering heet Faces of War.
Faces of War is een RTS (Real Time Strategy), en eentje die gericht is op verhalen rond de Amerikaanse, Britse, Duitse en Russische troepen. Jij krijgt commando over een heel arsenaal en bataljon aan wapens en manschappen. In dit spel zul je het zeker niet makkelijk krijgen, en je hebt de kans eens de oorlog aan jou kant beslissen aangezien je zoals het nu lijkt ook met de Duitse troepen kunt spelen en ze dus niet alleen als tegenstander zult hebben. Faces of War geniet een aangename A.I. die zo gericht is dat je manschappen pas je orders opvolgen als ze zelf inzien dat het haalbaar is, iets wat we in Brothers in Arms (FPS) ook al hebben kunnen zien. Ubisoft heeft gekozen voor een hoge A.I. puur omdat het goed gekeken heeft naar andere ontwikkelaar die in de meeste gevallen hetzelfde gedaan hebben. Dat de A.I. van een zeer intelligente waarde zal zijn mag best gewaardeerd worden door ons als spelers en criticasters…