De onlangs getoonde demo van Killzone: Shadow Fall voor de PlayStation 4 zou slechts 4 gigabyte aan werkgeheugen gebruiken. De console beschikt over een totaal van 8 gigabyte aan RAM. Hierdoor lijken de mogelijkheden voorlopig nog eindeloos. Het geheugen van 8 gig aan GDDR5-geheugen wordt ook door de grafische processor gebruikt. De demo van de nieuwe Killzone bevatte 8200 physics objects en er waren 500 elementen die gebruikmaakten van het particle system en realtime-reflecties. Volgens de Nederlandse ontwikkelaar werd 3072MB van de 8GB werkgeheugen gebruikt voor ‘video resources’, terwijl 1536MB werd ingezet om overige code te verwerken.
Natuurlijk is het dan waar, en volgens een ontwikkelaar van Blizzard op NeoGAF had de nieuwe Xbox altijd al GDDR5 (nee geen typfout en dat gecombineerd met ESRAM als buffer en de “Move engine” blitters is nog vele malen krachtiger dan de PS4 zijn configuratie (dat is ook waarom die ontwikkelaar van Konami een tijdje terug een hilarische opmerking plaatste op twitter over de ironie van het zo krachtig zijn na de PS4 aankondiging).
Maar goed, we wachten wel ff op de 21e want met al deze geruchten zien we door de bomen het bos niet meer.
Zou het gerucht dan waar zijn dat Sony eerst 4Gb erin wou doen, maar na insider informatie dat Microsoft 8Gb zou gebruiken, dat ze op het laatst toch 8Gb ipv 4GB erin hebben gedaan. Waarom anders zou een first party studio precies tot 4GB gebruiken, en niet meer.