Formule 1, het trekt me figuurlijk al jaren, en ook dit jaar heb ik natuurlijk met tranen in de ogen afscheid genomen van Michael Schumacher, een legende in de autosport. Het leven gaat natuurlijk door, en dat dacht ook Sony. Zij hebben tenslotte de licenties om dergelijke games die zich baseren op de Formule 1 te ontwikkelen. We hebben het op de Xbox 360 nog niet gezien in die mate, de PC is niet meer jaarlijks verzadigd door het stoppen van Microprose, en de reeks die afgebrokkeld is bij EA keert niet meer glansrijk terug. Over de GameCube hoeven we al helemaal niet meer te spreken en op de PS2 is het aanbod schaars. Een mooie kans dus om wat te laten zien op de PlayStation 3.
Ik kreeg de kans op de Gameplay om 3 quick races te doen waarin ik in totaal 9 rondes kon rijden. Één race werd echter al snel door mijzelf onderbroken aangezien ik na de start in de eerste bocht al direct verwikkeld raakte in een grootse crash, in feite dus 4 races waarvan een enkele incorrecte. De trailer, die voor het spelen tentoongesteld werd op de GamePlay, liet al het een en ander zien. De buren zullen niet blij zijn met dat aankomende geweld want bij een crash krijgen de trommelvliezen het moeilijk. Uiteraard hoort dat ook zo, want in het echt komt er ook het nodige lawaai (zo wordt het door de meeste echter ervaren) van de bolides af als er een crash gerealiseerd wordt. In ieder geval stond mij het nodige te wachten. Opvallend was overigens wel dat iedereen direct de PS3 controller aangreep om Resistance: Fall of Man te spelen. Ik stelde mezelf meer dan zeer tevreden bij het spelen van F1, een game die ik al tijden aanbidt. Waarop ik persoonlijk zeer veel hoop is een vergelijkbare gameplay die in de huid van Grand Prix 4 past. In feite is dat ook deels het geval. De gameplay was echter wel heel simpel ingesteld aangezien er zelf terug geschakeld werd met daarbij het remmen van dien. Uiteraard kun je dat zelf ook wel forcen, zoals dat ook in GP4 kon op de PC. Dat deed ik dan ook zeker aangezien ik zo goed als alle banen nu wel uit m’n hoofd ken. Het kapot spelen van een aloude PC game heeft dus toch zijn vruchten afgeworpen zo lijkt het.
In ieder geval, ik begon dus aan de quickrace, wat de enige speelmogelijkheid was op dat moment. Het mogen genoeg zijn voor een goede impressie. De start laat al direct het karakter van de game zien: Schitterende graphics, een mooie weergave van het aantal toeren dat de bolide realiseert en een lekkere gameplay. Je gaat misschien in het begin nog niet al te soepeltjes door de bochten, maar het spel went fenomenaal snel. Je hebt het na een paar ronden al doorzien en de verschillende camera posities, die door middel van het driehoekje veranderd kunnen worden, zijn erg duidelijk en goed bruikbaar. Zo kun je ervoor kiezen om in de bolide plaats te nemen, het meest realistisch, of de camera juist vanaf de zijkant of van achter de bolide te laten plaatsnemen. Dit laatste is voor de meeste het makkelijkste wennen en maakt…