Codemasters kondigde vandaag aan de nieuwste game van Spark Unlimited, de studio die onder meer Call of Duty: Finest Hour maakte, uit te gaan geven. In deze game, met als werktitel dus Fall of Liberty, draait alles om een keerpunt in de geschiedenis waardoor de Nazi’s rond 1950 de Verenigde Staten konden veroveren.
Fall of Liberty gaat door op een historisch feit in 1931. De latere Britse premier Winston Churchill werd in New York op 5th Avenue in New York aangereden door een taxi. In het echt overleefde hij het ongeluk en liep hij voor de rest van zijn leven met een stok. Maar wat zou er gebeurd zijn als Churchill het ongeluk niet had overleefd? Zonder zijn stem om het land te leiden in tijden van oorlog, zouden de gebeurtenissen in Tweede Wereldoorlog drastisch veranderd zijn; het offensief van Normandië, dat grotendeels zijn idee was zou nooit plaats hebben gevonden en het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa zouden in 1945 volledig onder controle van de Nazi’s zijn gevallen.
Na de succesvolle verovering van Europa konden de Nazi’s hun krachten bundelen en superieure wapens bouwen. Hierdoor konden ze op 7 december 1951 een verrassingaanval plaatsen op Amerika en New York massaal binnenvallen. De invasie verraste het onvoorbereide Amerika totaal en een groot gedeelte van het land viel vervolgens onder het Nazi-regime. In Washington vluchten de Swastika uit het Witte Huis en in een laatste rebelse poging wordt een nucleaire aanval geopend op Manhattan. De realiteit van de situatie is overweldigend, en voor gamers is het tijd het verzet te openen en in een guerrilla-achtige oorlog de Nazi-bezetters aan te vallen.
De game heeft dus als werktitel Fall of Liberty en is momenteel in ontwikkeling bij Spar Unlimited’s studio’s in Sherman Oaks, Californië. De game komt uit in het vierde kwartaal van 2007 voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.
James Sheahan, Codemasters’ Director of Brand zegt:
“Het team bij Spark heeft een goed CV voor het succesvol omzetten van geschiedenis in authentieke game-ervaringen. Fall of Liberty geeft hen nu de mogelijkheid die kennis in te zetten en een wereld te ontwikkelen die gelukkig nooit heeft bestaan, maar wel realistisch overkomt. Dit concept brengt originaliteit terug in een genre waar op waarheid gebaseerd WO2-feiten zo vaak gebruikt werden dat het niet echt verrassend meer is.”
“Spark is erg enthousiast om samen met Codemasters aan dit project te werken en zo de spel ervaring die we voor ogen hadden te bewerkstellen,” zegt Craig Allen, CEO van Spark Unlimited. “We delen een doelstelling om spelers een realistische blik op een anders gelopen geschiedenis te geven met Fall of Liberty. Tegelijk geeft Codemasters Spark hiermee de mogelijkheid alles radicaal anders aan te pakken dan de typische WO2-scenario’s zoals we die al zo vaak hebben gezien, aangezien zijn zich baseren hoe iets werkelijk is gelopen. Wij baseren ons op een ‘what if…’ scenerario dat heel goed mogelijk had kunnen zijn.
Meer informatie is te vinden op www.codemasters.nl/fallofliberty