De anime uit Japan is in de afgelopen jaren wereldwijd steeds groter en populairder geworden, wat uiteraard ook invloed had op de gamesmarkt. De anime fan in Europa kon nu ook steeds vaker genieten van een dergelijke DragonBall Z game. Tot op de dag van vandaag domineerde de zojuist genoemde franchise feitelijk de gehele fighting game sector van de anime games. Wat ze echter niet hadden verwacht, was een schop in de rug van Ubisoft Montreal, die in november Naruto Rise of a Ninja gaat uitgeven voor de Xbox 360. In de tijd dat de DragonBall Z games de markt letterlijk voor hunzelf hadden, ontwikkelde de anime Naruto zich steeds meer en had vrij spel wat verhaal en dergelijke betreft, aangezien de Naruto tekenfilm nog steeds draait.
Volgens vele werd dit dan ook de DragonBall Z killer genoemd, wat dan ook fataal zou worden voor de franchise is een game van hoge kwaliteit uit de Naruto-serie. Het lijkt er in ieder geval op dat Ubisoft Montreal de touwtjes volledig in handen heeft en dat gaat realiseren, want Naruto Rise of a Ninja wordt nu al door vele critici al als de beste Naruto game ooit beschouwd. Aangezien vele voorgaande Naruto games ongebalanceerd waren, en meer gecompliceerd dan leuk. Zelf volg ik de anime ook al een tijdje, en ik was dan ook volledig verrast toen ik voor het eerst hoorde van een nieuwe Naruto game. Na het zien van de eerste screenshots en het horen van Ubisoft die de game ontwikkelt, leek het erop dat zelfs ik overtuigd was. Met ‘de touwtjes in handen hebben’ bedoel ik overigens dan ook dat Ubisoft zelf bepaalt of de titel geslaagd wordt uitgegeven of niet. Het lijkt er echter op dat ze nog geen fouten hebben gemaakt, en de potentie druipt er dan ook van alle kanten af.
Misschien was dit wel een té enthousiaste en positieve intro, of niet? En misschien was het wel niet zo verstandig om een Naruto fan aan deze preview te zetten. Uiteraard is mijn mening voorlopig nog niet van belang en breng ik alleen een impressie mee. Maar waarom ik voornamelijk enthousiast ben over de game is vanwege de doelgroep die Ubisoft ermee wilt bereiken. Ubisoft heeft er namelijk opzettelijk voor gekozen om de game plaats te laten vinden in de eerste 80 afleveringen van de serie, zodat hij toegankelijk is voor zowel de fan als de nieuwkomer. Het verhaal van die periode wordt dan ook compleet onder de loep genomen en er zal veel uitgelegd worden.
Een compleet andere aanpak.
In theorie zou dit een gewone fighting game zijn, vergelijkend met de DragonBall Z: Budokai serie, maar wat Ubisoft doet is een compleet nieuwe kant opgaan. Wat er voornamelijk ook voor heeft gezorgd dat deze game boven de rest uitkomt en zo opvalt, is dat Naruto Rise of a Ninja namelijk niet alleen een fighting game is. Nee, de speler komt terecht in een combinatie van een free-roaming en fighter game. Iets wat uniek is in die richting. Hoewel er al iets soortgelijks te zien was bij de Mortal Kombat-serie, is het in Rise of a Ninja toch enigzinds anders.
Het verhaal wordt merendeels gevolgd door de ogen van Nuruto. De speler kan vrij rondlopen in de wereld van Naruto, en dan heb ik het met name over het Konoha dorp, waarin Naruto geboren is en woont. Hierin kan er naast de vaste verhaallijn ook missies worden aangenomen waarmee er geld verdient kan worden, en daarvan kan de speler weer Ramen kopen; Naruto’s favoriete gerecht (dat vult onder andere HP bij), ook kan de speler er Ramen bezorgen aan inwoners en kan daar vervolgens geld mee verdienen. Daarnaast zal dit ook invloed hebben op de stemming van die persoon waaraan er Ramen wordt geleverd. Naruto staat namelijk bekend om zijn grappen die hij uithaalt in Konoha, en wordt dan ook weinig gerespecteerd, wat hij wel wil. Als er diverse taken worden vervult, en zo inwoners van Konoha tevreden worden gesteld, dan kan dat in toekomstige missies van pas komen. Want dan willen sommige inwoners de speler nog wel eens meehelpen tijdens een achtervolging of zoekactie. Het dorp is overigens in verschillende lagen verdeelt, in de eerste fase van het spel kan Naruto namelijk nog geen geavanceerde technieken. Naarmate hij vordert worden er nieuwe technieken vrijgespeeld zoals onder andere een Dubble jump, volledige Chakra controle (soort van energie), waardoor er recht tegen een gebouw opgelopen kan worden en nog vele andere. Hierdoor kan de speler op nieuwe plekken komen in het dorp en komt zo in aanraking met meerdere inwoners. Niet alleen Konoha is verkenbaar, maar ook alle andere gebieden en encounters die te zien zijn in de eerste 80 afleveringen. Denk aan het gevecht met Zabuza in het bos en op de pier. Het Chuunin examen in het stadium en ga zo maar door. Deze plekken zijn echter wel uitdagender dan Konoha, aangezien er veel hindernissen ontweken moeten worden tijdens de vordering in een gebied.
Naast het free-roaming element blijft de kern van het spel gewoon om het vechten draaien. Dit is uitgevoerd in een redelijk klassieke vorm, met dan echter wel enkele orginele toepassingen. Zo kan elke vechter een zogehete Signature move uitvoeren, dat verbonden is aan een mini-game. Wat ook uiteraard veel schade oplevert als deze move goed uitgevoert wordt. Ook tijdens het vechten kan de speler gaan en staan waar hij wilt, er is hier echter wel een limiet, maar het spelveld is haast altijd groot genoeg. Of er ook sprake is van een strategisch element om de tegenstander te verslaan, wat voornamelijk veel gebruikt wordt in de tekenfilm, is nog een vraagteken. Al zal dit misschien wel voor nog meer verfrissing zorgen. Er is in tegenstelling tot vele andere vechtgames dan wel een online-modus te bekennen, waardoor er ook tegen spelers wereldwijd gevochten kan worden. Mij lijkt het dan vooral gaaf als er verscheidene toernooien werden georganiseerd, of dat er een ranking komt. Veel informatie is er niet over, maar het belooft wel wat.
Wat kan er verkeerd gaan?
Wat misschien wel de grootste zorg is van Ubisoft, is dat vele fans klagen over de Engelse voice-acting die geïntergreerd is in het spel. Deze zou namelijk minder ‘authenthiek’ zijn als de Japanse voice-acting. Ubisoft meldt echter niet of de Japanse voice-acting definitief in het spel zal komen, maar geven als antwoord: ‘we zijn er mee bezig’. Ook wil men dat de technieken in hun originele Japanse benaming aanwezig zijn, want de Engelse benamingingen kunnen belachelijk overkomen. Maar als dat hun enige huidige zorg is, dan is dat toch redelijk positief lijkt mij. Zelf zit ik dan nog wel met één ding, namelijk hoe alles gerealiseerd wordt. Van wat er nu beschikbaar is; enkele trailers en interviews, ziet het er allemaal netjes uit naar mijn mening. Zelf hoop ik dan echter wel dat Ubisoft zich niet teveel focust op de kant van de nieuwkomers, en dat de fans dus wel nog een pittige game voor de kiezen krijgen. Dit kan uiteraard wel bepaald worden in diverse moeilijkheidsgraden, maar voor nu is dat mijn grootste zorg.
Wat Naruto Rise of a Ninja buiten de rest zet is naast de setting ook het geweldige gebruik van de Cell-shading techniek. Dit in combinatie met de Xbox 360 kracht zorgt ervoor dat de game er op bepaalde momenten bijna net zo uitziet als de tekenfilm. Wat voor een nostalgisch gevoel kan zorgen voor de vele fans. Ook is de welbekende humor te bekennen en zijn de gebieden ook regelmatig te herkennen. De vele geluiden en muziek zijn ook aanwezig, wat alleen maar voor meer spelplezier kan zorgen.
Ik moet zeggen dat ik uiteindelijk het wel eens ben met de vele critici, Ubisoft lijkt goud in handen te hebben met deze nieuwe Naruto game. De opzet is goed, de originaliteit is van alle kanten te bespeuren en het free-roaming element is naar mijn mening een geweldige toevoeging. Het is nu wachten tot november wanneer Naruto Rise of a Ninja uitkomt, exclusief voor de Xbox 360. Hopelijk leg ik dan mijn handen op een game dat een mooi cijfer zal krijgen. Maar ik sluit voorlopig af, want na al deze positiviteit moet ik letterlijk bijna overgeven. Kusou! (oftewel, verdomme in het Japans)