Over het hoe en wat van MotoGP 2006: Ultimate Racing Technology is nog niet al te veel duidelijk. Wel duidelijk is het feit dat de Extreme mode weer terug zal gaan keren in dit deel welke we kennen uit deel 3. In deze game mode kun je met je motor door de straten van de stad heen rijden en de gewone tracks even laten voor wat het is. Je kunt geld verdienen en je tweewieler op perfecte wijze upgraden en dus versnellen waardoor de winst sneller voor het grijpen is. De Extreme mode zal in deel 4 schuil gaan onder de naam ‘Enchanced Extreme mode’, wat er dan precies gemodificeerd is aan deze speelmodus is nog niet bekend. Ook zou er een nieuwe season mode in de planning zijn welke het spel meer diepgang zou moeten geven. De licenties voor alle coureurs zijn natuurlijk wederom gekocht door de ontwikkelaar, Rossi, Biaggi, Capirossi en de zijne zullen dan ook zeker niet ontbreken in de lijst van beschikbare coureurs. Ook online kan er over de banen gescheurd worden. Zo zou het Xbox Live netwerk het toestaan om met maarliefst 20 spelers online in één game te racen. Moto GP 3 maakte het al mogelijk om met 16 spelers online te spelen.
De gameplay, daar kunnen we natuurlijk nog niet al te zeer op in gaan, alleen maar gissen. Laten we in ieder geval hopen op een Microprose-achtige ervaring. Grand Prix 4 is wat mij betreft nog steeds de beste en lekkerste game die ik ooit gespeeld heb. De professionaliteit van bijvoorbeeld Electronic Arts (F1-reeks bv) kan daar totaal niet tegenop. Aangezien we vrij weinig developers kennen die zich bezighouden met het ontwikkelen van motorracegames gaan we toch maar uit van een lekkere besturing en realistische bewegingen die voorbij razen over het scherm. Een controller is natuurlijk de ideale apparatuur voor zo’n game. De pijltjestoetsen kunnen altijd als een alternatief gezien worden maar het gebruik van de 2 analoge sticks (al dan niet 1) is natuurlijk een vereisten dat het spelen erg aangenaam maakt. De gevoeligheid hiervan is totaal niet vergelijkbaar met die van de cursortoetsen.
Uit de nieuwste trailers bleek al snel dat het hier gaat om een realistische weergave van de werkelijkheid. Door het gebruik van (waarschijnlijk) enchanced lightning effects zou het weer ook mooi in beeld gebracht kunnen worden. Reflecties van de zon bijvoorbeeld zullen op schitterende wijze over je tv heen gaan rollen. Zelfde geldt voor de replays welke rekening zal houden met het lichtinval van de zon, de blokkerende wolken en dergelijke. Een HD-TV is in zo’n geval natuurlijk een must-have maar alles behalve noodzakelijk. De screens zeggen in feite al genoeg, veel valt er verder niet bij te zeggen. De weersomschakelingen zullen dus een grote rol van betekenis gaan spelen, verder is er nog niet ingegaan op het gebruik van bepaalde features in de trant van FSAA bijvoorbeeld. De screens doen het geheel weliswaar zeer realistisch over komen. Je zou er bijna opgewonden van raken, nu nog de pitpoezen!
Het spel dat verwacht werd op 23 juni aanstaande is vervroegd. Zo mogen we het spel nu gaan verwachten op 9 juni voor de Xbox 360.