Mortal Kombat 1 (closed beta)

thumbnail

De Mortal Kombat 1 pre-order beta kwam beschikbaar voor de gamers die al een pre-order hadden geplaatst voor de volledige versie. Een heel weekend (en zelfs nog een paar uur langer dan verwacht) konden de spelers alvast kennismaken met een handvol karakters en levels. Nadat we een aantal potjes hadden gespeeld lijkt ontwikkelaar NetherRealm Studios weer wat leuks neer te zetten. Mortal Kombat 1 lijkt meer op een stap terug naar de basis van de franchise dan een stap voorwaarts, maar dat blijkt helemaal niet verkeerd te zijn. Mortal Kombat heeft verschillende tijdlijnen waarbij Liu Kang door middel van de Hourglass het universum “reboot”. Dit is een krachtig voorwerp wat de gebruiker de mogelijkheid geeft om tijdlijnen te beginnen of te eindigen. Net zoals het getal 1 in de titel lijken we dus weer helemaal opnieuw te beginnen.

Kameo systeem

In de beta is er een zeer beperkte hoeveelheid content maar dit geeft je wel voldoende gevoel voor het uiteindelijke spel. In totaal kon je zes speelbare characters kiezen, namelijk Liu Kang, Sub-Zero, Kenshi, Kitana, Johnny Cage en Li Mei. Elk personage heeft zijn eigen vechtstijl en moves en voelden uniek aan. Maar NetherRealm introduceert ook een nieuw karakter systeem in Mortal Kombat 1: kameo personages. Kameo personages zijn “hulpjes” die je tijdens het gevecht kunnen helpen. Je kan ze gebruiken om de tegenstander even te onderbreken in zijn combo of gebruik ze om juist je eigen combo te verlengen. Het is geen tagteam systeem waarbij ze het overnemen maar zijn echt bedoelt om tijdelijk te helpen. Het leuke is dat deze Kameo personages zeer bekend zijn van de vorige Mortal Kombat games. In de closed beta kon je beschikken over Kano, Sonya, Jax en Frost.

Het interessante is de keuze die je maakt in de Kameo personage, want elke heeft zijn eigen moves en helpt dus ook op een andere manier. Het is leuk om te experimenteren om te kijken welke Kameo personage het beste bij jouw eigen personage past, en wat je het fijnste vindt spelen.

De closed beta gaf ook maar twee speelmodi wat je kon spelen, namelijk de singleplayer modi waarbij je de welkbekende Toren moet “beklimmen”. Dit is letterlijk een toren waarbij je door het winnen van gevechten omhoog moet klimmen. Win je het laatste gevecht dan heb je de modi overwonnen. De andere modi was multiplayer en alleen 1vs1 gevechten. Helaas was er geen offline trainingspotje te proberen, want de hoeveel combinaties van aanvallen is weer enorm. Vooral voor de gamers die geen doorgewinterde Mortal Kombat fan zijn kan dit nogal overweldigend zijn. Het is dus aan te raden om eerst even de Toren te proberen om erachter te komen welke personage bij jouw vechtstijl past en de aanvallen te leren kennen. Eenmaal een beetje bekend met een personage dan is het een genot om weer te spelen. Het vechten gaat vloeiend en de combinaties voel je bijna van het scherm af spatten. En niet te vergeten de Fatalities, dit zijn speciale aanvallen die je kan doen zodra de tegenstander al verslagen is. Het bloed vliegt je dan om de oren en door de speciale x-ray beelden zie je allerlei botten breken en de meest ranzige dingen voorbij komen. Daar staat Mortal Kombat om bekend en het is goed om te zien dat het nog altijd zo lomp zoals altijd is.

Oud en vertrouwd

Grafisch gezien is Mortal Kombat 1 meer dan prima, je wordt er niet door weggeblazen maar alles ziet er weer piekfijn uit en de animaties zijn ook van een goed niveau. Met de opkomst van de nieuwe Unreal 5 engine is het jammer dat ze voor deze game toch hebben gekozen voor de vorige versie, want dan zou het zeer waarschijnlijk een stuk indrukwekkender zijn geweest. De personages zien overigens wel gedetailleerd uit en ook de beschikbare levels stonden vol met details. Lichteffecten van de zon en de effecten van de aanvallen spatten van het scherm af, op dat vlak lijkt dit meer dan goed te zitten.

De beta was helaas erg beperkt qua content maar goed genoeg om een beeld te krijgen van deze nieuwe telg in de reeks. Mortal Kombat 1 zal je niet wegblazen met nieuwe features maar voelt gewoon oud en vertrouwd aan. Wel is het erg leuk dat NetherRealm het nieuwe Kameo systeem heeft geïntroduceerd, dit zorgt toch voor wat vernieuwing in de serie. De fans van de Mortal Kombat kunnen zich dus weer opmaken voor ouderwetse potjes meppen, en nieuwe spelers zullen hier ook erg veel plezier aan beleven. De lompe aanvallen en Fatalities zijn gelukkig weer zeer aanwezig en de ontwikkelaar houdt zich niet in met de ranzigheid. Het is nog even wachten tot de uiteindelijke versie maar we verwachten dat, in tegenstelling tot deze beta, deze weer tjokvol content zit. Op 14 september dit jaar gaan we het met eigen ogen zien en daar kijken we erg naar uit!


  • Daan Nijboer / Vechtspel / 14-09-2023 / NetherRealm Studios / Warner Bros. Interactive Entertainment

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx