Monolith Productions, een studio van Warner Bros. Interactive Entertainment, viert trots het 25-jarig bestaan en markeert daarmee meer dan twee decennia van het maken van kritische en cultureel-relevante videogames. Komende vrijdag (25 oktober) om 22:00 uur viert Monolith officieel de mijlpaal en wordt een livestream met Q&A gehouden, met huidige leden en oprichters van de studio om over de 25-jarige videogamegeschiedenis van de studio te praten. De livestream is beschikbaar op het Twitch-kanaal van Monolith: www.twitch.tv/monolithlive.
Monolith, opgericht in 1994 en gevestigd in Kirkland, Wash., is bekend als ontwikkelaar van verschillende innovatieve games en geliefde titels, waaronder recent Middle-earth: Shadow of War (2017) en Middle-earth: Shadow of Mordor (2014), die het prijswinnende Nemesis-systeem introduceerden en uitbreidden waarmee de lat hoger werd gelegd voor persoonlijke, spelergedreven verhalen binnen het open wereld-genre.
Eerdere titels demonstreerden Monolith’s toewijding aan het voorzien van unieke game-ervaringen voor spelers zoals in de hectische actie van Blood (1997), het intuïtieve contactgevecht van Condemned: Criminal Origins (2005) en Condemned 2: Bloodshot (2008) en de vernieuwende gevechts-AI die in F.E.A.R a.k.a. First Encounter Assault Recon (2005) en F.E.A.R. 2: Project Origin (2009) werd geïntroduceerd en talloze first-person shooter-games (FPS) deed volgen. Het team bij Monolith heeft ook haar passie voor storytelling en humor gedeeld, die vooral te zien was in The Operative: No One Lives Forever (2000) en No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.’s Way (2002), beiden met snedige vertellingen die nog steeds geliefd zijn bij de fans.