De heer Dean Takahashi (auteur van de behind-the-scenes boeken Opening the Xbox en The Xbox 360 Uncloaked) heeft na een diepgaand onderzoek weten te concluderen dat Microsoft al zou hebben geweten voor de introductie van de Xbox 360 dat de Red Ring of Death perikelen wel eens geregeld voor zouden kunnen komen. Toch zou het concern, ondanks het later na grootse probleem dat daaruit voort vloeide, de console toch op de markt hebben gebracht wegens marketingoverwegingen. De warmteproblemen waren bij de designfase al bekend maar Microsoft ging toch door met het toevoegen van extra features binnen de unit, zo zegt Takahashi, die de informatie verkregen zou hebben van een anonieme bron die betrokken zou zijn geweest bij de productiefase van de 360: “It turned out in the end that this was all going too far, too fast. They were adding too many features after things were locked down. That incremental feature adding just made it fragile”
Microsoft zou gegokt hebben met de Xbox 360 en ging ervan uit dat de problemen zichzelf zouden oplossen. Omdat Microsoft de console snel op de markt kon zetten zou men de prijzen ook sneller kunnen laten dalen, wat echter in het niet werd gedaan door de vele RROD problemen. De schade van Microsoft door de RROD-units zou zijn opgelopen tot 1.15 miljard, maar Robbie Bach blijft toegeven dat ze destijds bij de launch een juiste keuze hebben gemaakt door de console snel op de markt te zetten. Echter geeft de Microsoft E&D directeur toe dat hij het persoonlijk anders had gespeeld, en dat Microsoft destijds al wist wat men nu ook weet. De beruchte Red Ring of Death is op dit moment minder voorkomend bij de huidige units, maar is nog altijd een veel voorkomend gespreksonderwerp bij mensen.