Het Russisiche team achter 4A-Games werkt momenteel hard aan de game Metro 2033: The Last Refuge. Mensen die ooit al eens van het spel gehoord hebben zullen weten dat het hier gaat om een grafisch magistrale game. In een interview met de GamesRadar heeft 4A Games creative director Andrew Prokhorov gezegd dat hun nieuwe engine optimaal gebruik zal maken van de nieuwste technologie van de PlayStation 3 en ongetwijfeld één van de grootste first person shooter games zal worden met grafisch uitermate veel detail en kwaliteit.
“Niets in deze game is statisch, zelfs lichteffecten zullen niet statisch zijn, elk lichtpuntje dat je kunt zien zal dynamisch zijn, afbreken, bewegen, wat dan ook. Het aantal lichtbronnen in een frame wordt vanzelf aangepast, en is dus niet vooraf voorgeprogrammeerd door een programmeur. Het spel zal er uit zien als een film en we voegen 64-bit HDR toe met een eye adaption feature, depth of field, motion blur en PhysX.”
In Metro 2033 wordt je in de schoenen van Artem geplaatst. Hij is een jonge soldaat die de ondergrond weet te bereiken en daar aangevallen wordt in de donkere gangen van het ondergrondse. Het gaat hier om zowel gemuteerde dieren als om menselijke mutaties die je tegen het lijf zult lopen. Je zult moeten proberen om verschillende politieke organisaties en de overheid te achterhalen. NPC’s in het spel zouden onafhankelijk leven. Zij kunnen dan ook interactief verschillend op je reageren.