Op de website van PS3Portal vinden we een artikel waarin tech specs van de PlayStation 3 zouden staan. Het gaat hier om gelekte specificaties. Zo zou er voortdurende een besturingssysteem draaien op de achtergrond terwijl spellen gespeeld worden. Het OS wordt dus niet enkel gebruikt als een user interface om enkel wat opdrachten op te roepen en daarna dus vrijwel geen handelingen meer te verrichten. Het op de achtergrond draaien van applicaties zou dus mogelijk gemaakt kunnen worden. Ook de Xbox 360 maakt op dit moment veelvuldig gebruik van een besturingssysteem welke op het systeem aanwezig is. Het aantal resources dat nodig zou zijn om dit te kunnen draaien zou bij de PS3 echter hoger zijn. De PS3 bijvoorbeeld maakt zo’n 25% gebruik van de kracht van één van de aanwezige cores, eventueel kan ook een request verstuurd worden voor ondersteuning van een 2e core. De Xbox 360 zou slechts 2% gebruik maken van een van de aawezige CPU’s om het OS stabiel te kunnen laten draaien. Verder is het verschil in RAM ook groot. De PS3 gebruikt zo’n 18.75% tegenover de 6.25% van diens concurrerende kracht. Het geheugengebruik is dus beduidend minder volgens de bron.
Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van multi-user voice functies, zelfs buiten games. Ook video-chat zou mogelijk gemaakt kunnen worden (eventueel door middel van randapparatuur die gekocht kan worden). Verder zou ook het onderstaande achter de schermen bekend zijn gemaakt:
Like the Xbox360, this all comes at a cost,
* 32mb of the 256mb of available GDDR3 memory off the RSX chip
* 64mb of the 256mb of available XDR memory off the Cell CPU
* 1 SPE of 7 constantly reserved
* 1 SPE of 7 able to be “taken” by the OS at a moments notice (games have to give it up if requested)