10 Chambers Collective, een groep ontwikkelaars die bekend is van titels als PAYDAY: The Heist en PAYDAY 2, kondigt een gloednieuw concept aan genaamd ‘The Rundown’ voor hun langverwachte debuuttitel GTFO. De game is een coöperatieve actie / horror FPS voor vier spelers en is gericht op hardcore gamers. Met de introductie van ‘The Rundown’ wordt het spel regelmatig bijgewerkt met nieuwe niveaus die de vorige vervangen. De trailer legt uit hoe dit precies in zijn werk gaat. De Early Access van GTFO wordt later dit jaar verwacht op Steam.
In GTFO moet je goed met je team communiceren, want anders kom je niet levend uit het angstaanjagende ondergrondse complex waar het spel plaatsvindt. Daarnaast is munitie schaars, dus soms kan je beter voor een stealthy aanpak kiezen dan je wapens af te vuren. De game is gemaakt voor mensen die op zoek zijn naar een echte uitdaging.
Je speelt als scavengers die gevangen worden gehouden door een entiteit genaamd “The Warden”, die je team opzadelt met een aantal opdrachten die binnen het complex moeten worden uitgevoerd. Deze opdrachten noemt men ‘The Rundown’, verschillende lagen binnen het complex waarvoor geldt: hoe dieper je gaat, hoe moeilijker het wordt.
Simon Viklund, ontwikkelaar bij 10 Chambers Collective: “Elke opdracht van ‘The Rundown’ is een expeditie naar een ander deel van het complex waar de omgeving, de populatie van monsters, het doel en andere omstandigheden allemaal enorm verschillend kunnen zijn en uiteenlopende spelervaringen kunnen bieden.”
Wat ‘The Rundown’ een uniek en opwindend concept maakt, is de afteltimer. Wanneer de tijd om is, worden de opdrachten vervangen door compleet nieuwe. De vorige kunnen dan niet meer worden gespeeld. Door dit systeem te gebruiken, zorgt 10 Chambers Collective ervoor dat GTFO dynamisch blijft en dat de community zich concentreet op een gemeenschappelijke reeks expedities.
Voordat de Early Access van GTFO wordt uitgebracht op Steam, zal het team een Early Access Beta-test organiseren – waaraan iedereen kan meedoen door zich aan te melden als ambassadeur op www.gtfothegame.com.
Ulf Andersson, oprichter van 10 Chambers Collective, zei: “De Early Access van GTFO is spannend, want het is de eerste keer dat we het concept testen: hoeveel expedities er moeten zijn en hoe lang ze moeten duren, welke soorten expedities er moeten zijn, enzovoorts. Het wordt een periode van constant experimenteren en we denken dat het heel interessant is voor hardcore gamers die de ontwikkeling van de game op de voet willen volgen.”