Maelstrom: The Battle for earth begins

thumbnail

Na onverwachts de game Maelstrom van Codemasters onder me neus gekregen te hebben, begon ik toch al snel nieuwsgierig te worden naar wat deze game te bieden heeft. Want na wat te hebben rondgeneusd naar deze game kwam ik er al snel achter dat deze game hoge verwachtingen bij bepaalde mensen opriep. Maar zoals jullie waarschijnlijk allemaal al weten: hoe hoger de verwachtingen zijn des te meer de game kan tegenvallen. Maar wegens het feit dat ik me helemaal niet had verdiept in deze game, ging ik met een frisse blik aan de gang met een installatiesessie en wat uurtjes RTS game voor de boeg. En nu maar hopen dat het wat is!

De wereld gaat eraan!!!!

Het verhaal van Maelstrom is aan de ene kant simpel en aan de andere kant briljant. De wereld staat op het punt er mee op te houden, wegens allerlei natuurrampen en nucleaire aanvallen. Hier komt nog eens bij dat de overgebleven mensen het niet met elkaar kunnen vinden. En of dit nog niet genoeg actie geeft staan er een paar aliens te wachten om de wereld te vervormen en over te nemen. Door deze variatie in het verhaal krijg je te maken met de meest verschillende units en voertuigen en zal er aan diversiteit niet tekort zijn. Ook zal je hierdoor niet alleen met de mensen spelen maar ook met de aliens, wat natuurlijk altijd leuker is.

Natuurlijk weer een singleplayer avontuur

In deze RTS mogen we natuurlijk wederom stoeien met een campaign die het verhaal vertelt van drie facties. De eerste factie waar je mee begint te spelen zijn ‘The Remntants’, de gewone mensen die door geluk overgebleven zijn en wapens en voertuigen hebben die goed te vergelijken zijn met de hedendaagse wapens. Deze factie staat onder leiding van een oud-militair James Buchanan. De tweede factie waar je je mee mag uitleven zijn ‘The Ascension’ een hyperontwikkelde mensheid die de meest futuristische wapens en voertuigen hebben. Deze factie staat onder leiding van Arlan Kahn en is aan de ‘slechte kant’ toe te delen. En dan hebben we nog de aliens ‘The Hai-Genti’, de in mijn ogen vetste factie met de meest coole units en buildings. In de campaign speel je met de facties in de bovenstaande volgorde en daarna nog een vierde campaign. Het is wel jammer dat je in de campaign niet gelijk mag stoeien met de leukere facties maar dit is gedaan om beter in het spel te komen. Maar voor de fanatiekere RTS spelers onder ons zal het begin te langdradig zijn en misschien de reden om de campagne niet verder te spelen terwijl later heel wat moois komt.

Lekker de grond boetseren

De makers van de game deelden met trots mede dat in deze game elke boom, elke heuvel en elk gebouw vernietigt kan worden en dat je bijvoorbeeld met de aliens spleten met water kan vullen en het water bevriezen. Dit klinkt allemaal leuk, maar de uitvoering is helaas wat minder. De graphics in deze game vind ik zeker niet slecht, maar het valt op dat de RTS games van de laatste geen vooruitgang hebben gemaakt op grafisch gebied en dat vind ik zeker een gemis. Na al die mooie shooters, RPG’s en platformers, vallen de RTS games gewoon zwaar tegen. De units zijn niet mooi, de buildings gaan nog steeds kapot in etappes en de units lopen/rijden/zweven nog erg hoekig. Het oog wil ook wat, maar helaas heeft deze game daar niet veel voor te bieden. Kortom het idee was goed, maar de graphics laten de makers in de steek.

Zoals in de meeste laatste RTS games kan je de camera alle kanten opdraaien. Dat is meestal wel handig en ook leuker, want dan kan je de buildings van alle kanten bekijken. Maar doordat er hele grote gebouwen in de levels aanwezig zijn, blokkeren deze gebouwen de camera en zie jij niks meer. Dit is in hectische gevechten erg irritant en is wederom een factor die mij deze game liet tegenvallen.

Third Person?

In deze game is het ook mogelijk om je units direct in third person te besturen, de eerste keer was ik aangenaam verrast, maar toen ik ging spelen was het een regel rechte ramp. De camera bewoog hoekig, het schieten werkte niet en de game werd doordat er werd ingezoomd nog lelijker. Hier geldt wederom voor een leuk idee, maar minder goed uitgewerkt.

Is er ook iets goeds?

Gelukkig is er ook iets goed, de game biedt ook multiplayer mogelijkheden online en LAN. En daar moet deze game het van hebben. Deze game is erg leuk in de multiplayer en biedt tig aan verschillende speelmodi. Vooral met zijn zessen is het erg leuk om de game te spelen en zal je vast en zeker een paar avonden bezig houden.

Conclusie

Het idee was er, de mensen waren er, alleen de uitwerking is minder geworden dan ik gehoopt had. De graphics hadden beter gekund en het spelen in third person had ook stukken beter gekund. De multiplayer maakt veel goed en maakt van deze game een wel redelijke game voor een paar regenachtige avonden!


  • Christiaan Ribbens / RTS / 09-02-2007 / Codemasters / K-D Lab
    Graphics: 6.0 Audio: 7.0 Gameplay: 7.0 Controls: 6.0 Replay: 6.0
    6.4

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx