Lost Planet

thumbnail

Is overgaan van console nou wel zo slim?

Over het algemeen hebben PC gamers slechte ervaringen met het porten van console games. Vooral games die ontwikkeld zijn in Japan, kwamen er vaak niet goed van af. Capcom heeft op dit vlak ook zeker geen fijne staat van dienst. Van recente aard vielen zowel Devil May Cry 3 als Resident Evil 4 echt smerig tegen en bleef er niets van de oorspronkelijke console-ervaring over. Echter, met de PC versie van Lost Planet lijkt het op basis van screenshots ineens een andere kant op te gaan. Is dit ook daadwerkelijk het geval?

Nou, dat kan ik na het spelen van een vroege demoversie van de game alvast met een volmondig “Ja!” beantwoorden. De port van Lost Planet naar de PC is nagenoeg perfect gedaan. De demo bevat dezelfde twee levels die ook in de demo van de Xbox 360 versie zaten, en de PC versie doet op geen enkel vlak onder voor het origineel. Sterker nog, je kunt de game met hogere resoluties, meer anti-aliasing en betere filters zelfs nog beter laten ogen dan het in eerste instantie al deed op de Xbox 360.

De game speelt probleemloos met muis en toetsenbord en is daarnaast natuurlijk helemaal geoptimaliseerd voor controllers, de Xbox 360 controller in het bijzonder. Beide bedieningsmethodes hebben hun eigen specifieke voor- en nadelen, dus het is maar net aan jou wat je liever hebt. Ondanks dit gegeven, wordt het gebruik van een controller door Capcom aangeraden. Wat de reden hiervoor is, blijft bij mij onduidelijk. Wellicht dat de levels en de kunstmatige intelligentie hier beter op toegespitst zijn. Immers blijft dit in essentie een echte consolegame.

Aanpassingen aan de game

Hoe dan ook, de game oogt gewoon fantastisch en speelt ook nog eens heerlijk weg. Lost Planet lijkt zelfs de eerste PC game te gaan worden die geoptimaliseerd is voor Direct X 10. Een Japanse consolegame nota bene. Wie had dat ooit verwacht? Nog leuker wordt het als we even kijken naar de redelijk uitgebreide instellingsmogelijkheden van de game. Zo kun je naast de nodige detailniveaus en resoluties, ook schakelen tussen de hoeveelheid CPU kernen die je wilt gebruiken. Heb je dus een Dual Core of Quad Core processor, dan kan deze game hier optimaal gebruik van maken. Dit geldt overigens ook voor SLI en Crossfire, waar ook een aparte optie voor ingeruimd is. Zelfs een aspect ratio compensatie is mogelijk, speciaal voor breedbeeldresoluties.

Wat geldt voor het beeld, gaat ook op voor het geluid. Je kunt maximaal 64 geluidskanalen aanroepen en dit wordt meteen in volwaardig 5.1 geluid omgezet, mocht je een dergelijk leuk setje hebben staan. Het gevolg is dat alle actie volledig om je heen hoorbaar is en je zo behoorlijk nauwkeurig kunt vaststellen waar vijanden zich bevinden. Alles heeft een heerlijk vol en overtuigend geluid en in combinatie met de mooie beelden en de soepele bediening, zit je al heel snel volledig in de actie.

Kortom, Lost Planet is een aanzienlijk beter geslaagde port dan Resident Evil 4 en Devil May Cry 3. Natuurlijk mag deze game dubbel en dwars profiteren van de uitermate solide basis van de Xbox 360, die natuurlijk een stuk gefundeerde is voor een PC port, vergeleken met de GameCube en PS2. Zeker qua hogere resoluties en de nieuwste grafische trucjes die de Xbox 360 biedt, wordt een volwaardige port naar de PC al aanzienlijk vergemakkelijkt. Toch moet het nog wel eventjes goed omgezet worden allemaal, en op basis van de demo is Capcom daarin met vlag en wimpel geslaagd.

Niet dat er totaal geen kantekeningen zijn trouwens. Hier en daar blijf je toch merken dat de game van een console vandaan komt. Zo sluit je menu’s en filmpjes af door op de rechtermuisknop te drukken en worden veel interfaceonderdelen nog aangegeven met de knoppen van de Xbox 360 controller. Als de game aangeeft dat je de B-knop moet indrukken om een wapen op te pakken, en op je toetsenbord gebeurt dit met E, dan zorgt dat toch voor wat lichte verwarring.

Om niet te vergeten…

Ook mogen de hoge systeemeisen zeker niet ongenoemd blijven. Om deze game te kunnen draaien heb je minimaal een videokaart met shadermodel 3.0 en 256 MB videogeheugen nodig, een Pentium 4 met Hyper Threading en 512 MB werkgeheugen (1 GB in Vista). Dat zijn de minimumeisen waaronder de game draait. Wil je echter fatsoenlijk spelen, dan raadt men een Geforce 8600 of hoger aan met 512 MB videogeheugen, een Core 2 Duo processor en 1 GB werkgeheugen (2 GB in Vista). Ook dit is natuurlijk allemaal een gevolg van het goed porten van een Xbox 360 game.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx