Het is alweer zo’n 2 jaar geleden dat LittleBigPlanet verscheen voor de Playstation 3. LittleBigPlanet bleek wereldwijd enorm succesvol te zijn, vooral door het Play, Create en Share principe. Spelers kregen de mogelijkheid om niet alleen levels te spelen, maar ook om levels te maken en te delen met andere spelers. Naast het maken van je level kon je ook nog je eigen character, de Sackboy aanpassen naar geheel eigen smaak. Kortom, een erg succesvolle game waar je niet snel een sequel van verwacht. Er werd zelfs gezegd dat we niet op een vervolg hoefden te rekenen. Toch werd dit jaar de game LittleBigPlanet 2 aangekondigd. Nu is het natuurlijk nog maar de vraag of LittleBigPlanet 2 deel 1 weet te overtreffen, want wat kan er nog meer gedaan worden dan in deel 1?
Creëer en deel
Natuurlijk kun je in LittleBigPlanet 2 weer je levels maken en delen en je Sackboy aankleden, maar wat kunnen we nog meer verwachten? Naast tal van nieuwe decoraties en levels kunnen we iets geheel nieuws doen en dat is namelijk het maken van je eigen spel. Althans, als we de ontwikkelaar Media Molecule mogen geloven. Je zult nu wel denken, je eigen spel maken in een spel, dat wil ik nog wel eens zien. Nou, geloof het of niet het is echt mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen platform-game maken, je eigen race game, je eigen arcade game en zelfs je eigen shooter. Dit klinkt allemaal wel heel leuk en aardig, maar zoals velen van jullie wel zullen weten was het maken van je level in deel 1 al aardig lastig. Al gauw zat je uren in de editor en had je nog niet eens een heel mooi level. Nu gaan we dus niet alleen een level bouwen, maar een eigen game. Het zou frustrerend zijn als je hier dagen mee bezig moet zijn, want dan is de fun er al gauw af. De makers van het spel beloven een overzichtelijke en gebruiksvriendelijkere user interface. Dat wil zeggen dat het maken van je level en spel een stuk makkelijker moet gaan en dus minder tijdrovend is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je na een uur al klaar bent. Een spel is natuurlijk geen spel zonder cut-scenes, anders zou je maar weinig van het verhaal mee krijgen. Dus ook in LittleBigPlanet 2 zal een zogenaamde “cut-scene editor” aanwezig zijn waarin je je eigen filmpjes kan maken. Naast filmmateriaal hebben we natuurlijk ook nog geluid nodig. Er zullen vanzelfsprekend standaard geluiden aanwezig zijn, maar nu is het ook mogelijk om je eigen geluid of muziek op te nemen. Kortom, alles wat nodig is om je eigen spel te maken.
Naast het maken van je eigen levels en games is het ook mogelijk de gemaakte levels en games te delen. Voorheen kon je alleen je levels delen met andere leden, maar nu kun je ook je eigen gemaakte spel delen. Natuurlijk kun je ook zelf levels en games downloaden van andere creatieve leden. Voor diegenen die graag de oudere levels van LittleBigPlanet 1 willen spelen kunnen ook in deel 2 alle beschikbare levels spelen. Dit zijn er maar liefst 2.3 miljoen. Dus eigenlijk heb je met LittleBigPlanet 2 twee games voor de prijs van één. Hier houdt het niet op, want wie kostuums, levels en dergelijke gekocht heeft kan ook gewoon in deel 2 hiermee verder gaan. Alle gekochte en gedownloade voorwerpen zullen dus gewoon beschikbaar blijven, wat toch erg netjes is.
Sackbots
De sackboy zal natuurlijk niet mogen ontbreken, maar wat wel nieuw is zijn de Sackbots.Dit zijn zelf gemaakte kleine robotjes die je volgen. Wat je er precies mee kunt doen is nog niet helemaal bekend. Naast de Sackbots kun je ook je eigen vijanden of gewoon willekeurige monsters maken. Elk willekeurige object kan in principe tot leven gebracht worden. Je zult dus ook gewoon een grote boom tot leven kunnen brengen, of wat dacht je van een levende drol? Ook hierbij geldt weer, de grens is je fantasie en de mogelijkheden zijn enorm!
Playstation Move ondersteuning
LittleBigPlanet 2 krijgt natuurlijk Move ondersteuning, maar helaas zullen nog niet alle levels geheel te spelen zijn in combinatie met de Move controller. Media Molecule belooft dat er via downloadable content extra Move ondersteuning komt. Wanneer dit komt is nog niet bekend, waarschijnlijk zal dit enkele weken na de release zijn.
Het lijkt er op dat LittleBigPlanet 2 wederom een enorm succes gaat worden. Vooral het maken van je eigen spellen lijkt erg tof te worden. De game zal helaas dit jaar niet meer verschijnen, maar staat nu gepland voor 14 januari. Wel mogen we aankomende maand nog een demo verwachten. Of de game succesvoller kan worden dan deel 1 moet nog blijken, maar een ding weten we zeker. De mogelijkheden in LittleBigPlanet 2 zijn enorm.