Zombie hype
Je ziet niet vaak dat een horrorgame waarin Zombies de vijand vormen al voor de release een enorme hype vormen. Het overkwam Left 4 Dead echter wel, maar als Valve aan het roer staat, dan weet je meestal bij voorbaat dat kwaliteit hoog in het vaandel staat. Met reeksen die de wereld wisten te veranderen proberen ze nu weer een nieuwe reeks op te bouwen, en wel met Left 4 Dead voor de PC en Xbox 360. Wij speelden de PC editie.
We kennen allemaal wel de Zombie mod uit Counter-Strike: Source. De zombies zijn echter uitgegroeid tot een nog bezetener karakter in Left 4 Dead. Het spel draait in haar geheel op de Half-Life 2 engine en dat valt af te lezen aan de gehele game. De game is een survival horror game die gebruik maakt van de welbekende Source engine, die voor Windows ontwikkeld werd en nu dus ook naar de Xbox 360 overgezet is. Zoals in elke zombiefilm heeft ook deze game een kort maar acceptabel verhaal. De zombies zijn naar de aarde terug gekomen en het is aan jouw en je team om ze weer terug te transfereren naar de hel. Zoals ze in Dawn of the Dead ook wel zeggen: ‘Als de hel vol is, komen de doden naar de aarde.’ En dat is helaas het geval, al zal het de speler waarschijnlijk een worst wezen. Je neemt de controle over van één van de 4 ingame characters. Je kunt kiezen uit de al wat oudere Bill, het stoere meisje Zoey, de stropdas dragende Louis, die me doet denken aan Tony Todd uit Night of the Living Dead (’90), en Francis, die alleen maar de definitie van knallen lijkt te kennen. Nu zul je denken dat je het in je eentje wel af zult kunnen maar dat is duidelijk niet het geval in deze game. Het gegroepeerd samenwerken is dan ook van groot belang aangezien de zombies vanuit elke kant kunnen opduiken, en maak je maar geen zorgen: Ze komen ook door gesloten ramen, klimmen over hoge hekken heen, en klimmen zelfs verdiepingen omhoog om je warme vlees te kunnen bemachtigen. De game laat hiermee direct zien dat het hier draait om co-operatieve gameplay. Je zult moeten samenwerken, en je krijgt hier ook zeker erkenning voor tijdens het spelen. Help mensen omhoog, heal ze, verdeel de wapens en ammo die je af en toe tegenkomt en dek elkaar goed. Dat zijn de basiselementen van Left 4 Dead.
Physics zijn bijna van het CSS kaliber
De game kan dus zowel alleen gespeeld worden als online. Nu zul je denken dat co-op online natuurlijk 10x leuker is, maar dat valt best mee gezien de uitstekende A.I. van je medespelers. Ze schieten je niet overhoop zoals veel andere computergestuurde medespelers in andere games, en ze schieten ook geregeld wat af. Je hoeft dus verre van alles alleen te doen en wordt goed ondersteund. Er zijn weliswaar wel eens wat hikjes als we praten over de physics (zie ook een screen in deze review), maar dat zal de meeste geen irritaties bezorgen, zij het dat het erg slordig over kan komen. Er zijn in totaal 4 campaigns die weer bestaan uit 5 verschillende levels die je kunt spelen, zowel online als offline. Als je deze een voor een speelt zul je merken dat deze mooi in elkaar overlopen, maar je kunt er ook gewoon voor kiezen om ze door elkaar heen te bespelen. De missies per chapter zijn niet al te gevarieerd en draaien vooral om overleven. Echter ontstaat wel enige variatie door de verschillende omgevingen en de beweegmogelijkheden die je zult hebben per level dat je speelt. Dan speel je binnen in ’n ziekenhuis, en dan ben je buiten in de middle of nowhere.
Wapens zijn er in alle soorten en maten en gelukkig hoeft niet elke zombie zoals in films een headshot te ontvangen voor ze erbij gaan liggen. Je kunt gebruik maken van shotguns, snipers, molotov cocktails, Uzi’s, rifles en natuurlijk melee attacks, zij het dat deze niet altijd even effectief zullen zijn. Zelfs explosieven zijn aanwezig. Vooral de infected zombies zul je flink wat kogels moeten geven want deze geven wat effectievere aanvallen die je kunt verwerken. Zo heb je de Horde, groepen met zombies die aanvallen, de Hunter, deze klimmen op muren en stormen op je af, de Tank, een groots geïnfecteerd monster en Witches, een andere gemuteerde versie van de zombie. Dat zijn ongetwijfeld niet alle karakters die je kunt tegenkomen, want ook de Screamer en de Smoker zijn enkele voorbeelden. Een echt andere behandeling bij deze is echter niet nodig want het draait toch vooral om het knallen, en niet om het soort tegenstanders dat je tegenkomt. Het enige verschil is dat zij andere uitwerkingen hebben en wat meer schade aanrichten. Naast het geschut kun je ook first-aid kits meenemen om mee te healen. Deze vind je veelal aan het begin en aan het einde van de levels in de safe rooms, waar je veilig zult zijn. Ammo ligt veelal in huisjes die onbewoonbaar zijn geworden en andere logische plekken.
Een andere Half-Life 2..
Wat mij opviel is dat Left 4 Dead opvallend veel lijkt op Half-Life 2. De game gebruikt niet alleen een vrijwel identieke engine, maar speelt ook voor 90% hetzelfde. De controls zijn identiek, de sfeer is grotendeels hetzelfde en ook de gameplay blijkt al snel hetzelfde aan te voelen. Nu is het natuurlijk niet slecht dat je een concept van een eerdere game vrijwel volledig naconstrueert in een nieuwe game, want zeg nu zelf, Half-Life 2 is de definitie van perfectie, maar het voelt hierdoor wel erg dubbelzijdig aan als je Half-Life 2 al eens hebt gespeeld. De menu-structuren, de graphics, zelfs geluidseffecten (waaronder in de menu’s) en het gebruik van vents is overgenomen van Half-Life, en dat maakt het wel meer een uitgebreide modificatie dan een stand-alone game die vanaf de grond af is opgebouwd. Weliswaar ziet de game er grafisch wel wat beter uit dan Half-Life 2, maar om nu te zeggen dat het spel een geheel nieuwe unieke sfeer heeft opgebouwd, absoluut niet. Ingame reageert alles zeer correct, waaronder dus de zombies, die de ene keer snel aanvallen, en de andere keer maar wat staan rond te kijken als ’n stel halve garen, en ook je vrienden reageren vrij realistisch, met uitzondering van enkele foutjes. Jammer is dat de game een gebrek aan goede soundtracks heeft, waardoor de sfeer wat minder grimmig overkomt dan verwacht.
Left 4 Dead is zowel offline als online een ultieme zombie ervaring. Als je houdt van het neerknallen van hordes met zombies dan is dit ongetwijfeld een game voor jouw. Zelfs de beginnelingen van shooters kunnen makkelijk met dit spel overweg en ook gevorderen komen aan hun trekken met de verschillende moeilijkheidsgraden die de game heeft te bieden. Online biedt het spel genoeg, waaronder ook de Versus mode, waarin je met 8 mensen een deathmatch kunt afwerken, of juist de controle kunt overnemen van een geïnfecteerde met leuke mogelijkheden. Het achievementsysteem dat daarnaast ook op de PC aanwezig is biedt verder een leuk extra’tje en dat maakt het spel ongetwijfeld compleet. Jammer is het feit dat de game veel te veel weg heeft van Half-Life 2 en daarom niet zijn eigen stijl ontwikkelt. Het spel speelt, voelt en benadert de sfeer van Half-Life 2 en dat maakt Left 4 Dead dan ook niet geheel uniek. Zelfs grafisch ziet het spel er niet veel beter uit dan de genoemde game en ook zie je geregeld de veelvoorkomende physics foutjes uit CSS in dit spel voorkomen en dat is toch vrij 2004 onderhand. Die onwaardige foutjes maken Left 4 Dead dan ook kwalitatief wat minder perfect, maar de gameplay is zoals we kennen van Valve wederom uitstekend net als het speelgemak en de mogelijkheden.