Labyrinth Legend

thumbnail

De Nintendo Switch begint zich echt te ontwikkelen als hét platform voor indie ontwikkelaars, maar ook het platform om oudere titels van andere platformen naar toe te porten. De actie RPG Labyrinth Legend valt in beide categorieën. De game is gemaakt door een enkel persoon, Sasuke Shimoyama, en kwam oorspronkelijk uit voor je mobiel en komt na een release op Steam nu ook uit op de Nintendo Switch. De vraag hierbij is dan ook, weet deze indie titel te verrassen op de Nintendo Switch?

Op zoek naar schatten

Labyrinth Legend is een traditionele actie RPG, zoals titels als Diablo, Torchlight en Hades, en probeert het wiel niet opnieuw uit te vinden. Met een minimaal verhaal ligt de nadruk hier volledig op de formule waar we bekend mee zijn. Bezoek een kerker, versla alle monsters en verzamel zoveel mogelijk schatten om zo steeds meer ervaringspunten en vette gear te verzamelen. De game weet hier en daar een paar kleine nieuwe elementen toe te voegen, maar al met al voelt de game meteen vertrouwt aan. En zoals je natuurlijk kunt verwachten, begin je in een klein dorpje dat als je terugvalbasis fungeert. Voor en na elke kerker kun je hier je buit inwisselen voor goud, opslaan in je kist of upgraden bij de smid. Je kunt hier natuurlijk ook diverse nieuwe wapens aanschaffen en praten met de dorpelingen. Het dorp geeft je toegang tot een overzicht aan diverse kerkers opgedeeld in verschillende moeilijkheidsgraden. Weet je een kerker succesvol te doorlopen dan speel je nieuwe en moeilijkere dungeons vrij. De kerkers bestaan in alle gevallen uit vijf verdiepingen om in sommige gevallen te eindigen met een grote eindbaas. De kerkers klinken mogelijk aan de lange kant, maar je kunt ze in veel gevallen in tien tot vijftien minuten doorlopen, waardoor je al snel het gevoel krijgt om er nog snel eentje te doen. Maar hoelang dit leuk blijft, hangt natuurlijk af van hoe interessant de gameplay is in de kerkers.

De spelers kiest in het begin een klasse uit, maar deze bepaalt eigenlijk het uiterlijk van het personage. Je verzamelt in de eerste kerker meteen nieuwe wapens, waardoor je zelf kunt bepalen met welke speelstijl jij de game wilt doorlopen. Elk wapen staat voor één aanval en je kunt twee wapens tegelijkertijd vast hebben. Dit zorgt voor weinig diepgang bij het uitvoeren van verschillende aanvallen, maar de grote variatie aan wapens voegt gelukkig wel wat diepgang toe. Naast diverse zwaarden zijn er ook hamers, dolken, pijl en bogen, zwepen en speren aanwezig. Magie kan natuurlijk ook niet missen en doordat elk wapen daadwerkelijk anders aanvoelt, kies je al snel een combinatie uit die het beste bij je past. Je merkt al wel snel dat magie een groot minpunt heeft, de grootte van magiebalk limiteert het aantal aanvallen enorm. Alle andere wapens hebben geen limiet om deze te kunnen gebruiken, waardoor je al snel afstapt van het gebruik van magie. Je kunt twee extra aanvallen aanschaffen die je magiebalk ook gebruiken in combinatie met één van je wapens. Dit levert bijvoorbeeld een grote hameraanval op of een regen aan pijlen om zo de vijanden nog sneller om zeep te helpen. Voor de spelers die graag magie gebruiken valt het hier in deze game zwaar tegen.

Simpel & verslavend

De vijanden hebben elk hun patronen en het loont zeker om in sommige gevallen aanvallen te ontwijken. Maar de game is redelijk simpel en op sommige vlakken zelfs erg makkelijk. Het is zo goed als niet nodig om je schild te gebruiken en kun je vele vijanden verslaan voordat ze ook maar de kans krijgen om een aanval te doen. Zijn er dan geen moeilijke stukken in de game? Jazeker, als er meer dan vijf vijanden je tegelijk aanvallen, zul je toch echt je best moeten doen en bij sommige eindbazen moet je de aanvallen echt ontwijken. Dit zorgt ervoor dat de game een redelijk rustige ervaring is en je lekker een paar kerkers doorloopt om zo nieuwe onderdelen voor je uitrusting te verzamelen. De game bevat geen skills tree, maar bij de winkel in het dorp kun je redelijk wat upgrades vrijspelen die het je een stuk makkelijker maken. Zo kun je extra levensdrankjes aanschaffen, meer ruimte in je rugzak, een extra kans per kerker en is het zelfs mogelijk om een monster te temmen en deze mee te nemen. Dit klinkt op papier leuker dan het is. Het levert in veel gevallen alleen een kleine boost op bij een willekeurig onderdeel zoals iets meer levenspunten of munten. Helaas zien de monsters die je kunt meenemen er exact hetzelfde uit als de andere monsters, waardoor het regelmatig voorkomt dat je jouw eigen monster probeert aan te vallen.

En toch bleef ik doorspelen. Het lekker rustig weghakken van vijanden met weinig frustratie en het feit dat de kerkers er elke keer weer anders uitzagen en de muziek erg divers is, blijft het interessant genoeg houden. De game is visueel geen uitblinker, maar het klikt alsnog lekker weg. Dit zorgden ervoor dat ik al snel na 7 uur op level 50 zat en alle kerkers had uitgespeeld. Dit is het einde van het verhaal in de game, maar je kunt als je wilt nog meer kerkers doorlopen die weer een stuk moeilijker zijn. Deze kerkers zijn op basis van de bestaande kerkers, waardoor je geen nieuwe vijanden zult tegenkomen. Dit voelde eerst aan de korte kant aan, maar met in totaal tien uur aan gameplay voor een tientje, is er hier een hoop leuks te vinden.

Een charmante dungeon crawler

Labyrinth Legend is niet de mooiste indie titel, maar de gameplay zit hier ijzersterk in elkaar. De verschillende wapens zorgen voor genoeg diversiteit waardoor het eindeloos drukken achter elkaar op dezelfde knoppen toch erg vermakelijk blijft. De game weet met tien uur ook nog eens een hoop gameplay te bieden voor een klein prijsje. Veel verschillende vijanden, eindbazen en voorwerpen die je kunt verzamelen geeft de game een hoop content om vrij te spelen. Dit betekent niet dat de game perfect is. Het vangen van monsters is erg zinloos, magie komt hier slecht uit de verf en de game is in zijn geheel aan de makkelijke kant. De game is ook een stuk duurder op de Switch dan op de andere platformen en dit voelt op dit moment een beetje oneerlijk aan. Maar laat dit je zeker niet weerhouden om deze game een kans te geven.


  • Christiaan Ribbens / RPG / 18-01-2022 / NIS America / Regista
    Graphics: 5.5 Audio: 8.0 Gameplay: 7.5 Controls: 7.5 Replay: 8.0
    7.1
    + Veel verschillende wapens
    + Het doorlopen van de kerkers is erg verslavend
    + Grote diversiteit aan vijanden en levels
    - Is aan de makkelijke kant
    - Kan in herhaling vallen
    - Magie en monsters temmen zijn slecht uitgewerkt

    4 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx