Insane Robots

thumbnail

Ontwikkelaar en uitgever Playniac brengt met Insane Robots een turn-based strategy cardgame op de markt, waarbij rebellerende robots elkaar tot de dood moeten bestrijden in een grote verscheidenheid aan arena’s. Met opzwepende gitaarmuziek start de game en krijg je de eerste elementen van de verhaallijn mee. Je start in het lichaam van een aan geheugenverlies lijdende robot genaamd Franklin. Een kristallen figuur genaamd Sparky Robot vertelt je dat je door een kwaadaardige robot genaamd Kernel gevangen wordt gehouden wordt gedwongen in arena’s andere robots te bevechten. Robots met een storing, die niet langer kunnen bijdragen aan een ideale mensenwereld, zijn enkel nog goed geschikt voor het leveren van entertainment door andere krankzinnigen tot de dood te bevechten. Je doel is om de arenagevechten te overleven en het Winner’s Podium te bereiken.

Twee gezichten

Je begint allereerst met de Proloog, alle onderdelen in het menu zijn vergrendeld en na iedere missie speel je onderdelen vrij. Naast de uitgebreide campaign mode, kent de game quick battles, kan het 2 player local en 2 player online worden gespeeld. De game bestaat uit twee speelmodi, enerzijds huppel je met je robot turn-based over een Catan-achtig eiland, verzamel je credits, mini text quests, lore, special boosters en andere zaken. Denk daarbij aan The Hunger Games, je zit in een begrensde wereld met allemaal vijanden, je verzamelt eerst wat spul en laat je vijanden eerst elkaar bevechten. Nadat een groot aantal is uitgeschakeld of verzwakt, spring je in het gevecht. Dat brengt je bij de tweede modus, maar daarover zodadelijk meer. Bewegen op het eiland is turn-based en het aantal stappen is beperkt. Je krijgt één mogelijkheid stappen te zetten in je beurt, als je kiest om één stap te zetten is je beurt om te bewegen beëindigd. Je wordt in je bewegingsvrijheid beïnvloed door de omgeving. Heb nog lang niet alle mappen ontdekt, maar je hebt levels met (een combinatie van) graslanden, bergen, bossen, water, woestijn, ijs en ga zo maar door. Je robot kan zich aan het begin nog niet over alle terreinen voortbewegen, voor sommige terreinen als water moet je een boost kopen waardoor de robot zich over het terrein kan transporteren. Omgevingen kunnen je ook een bonus geven, zo geeft aanvallen vanuit een berg je een aanvalsbonus en bebossing kan een robot met de juiste krachten tijdelijk onzichtbaar maken. Naast terreinen kan een arena met mist zijn bedekt, kunnen en periodiek elektrische stormen plaatsvinden die robots schaden of kan het terrein langzaam kleiner worden doordat tegels vervagen.

Als je eenmaal tegen een andere robot botst en daarmee het gevecht start, verschijnt een totaal ander scherm met een andere spelmodus. Je ziet de twee robots tegenover elkaar staan, gezichten naar elkaar toe, bij beiden links en rechts van de robots twee lege vlakken en boven de robots ook een leeg slot. Daarnaast zie je enkele kaarten, zogenaamde tokens, in je beeld verschijnen. Je krijgt meteen drie random tokens en kunt kiezen of je ze wilt houden of dat je er een of enkele wilt vervangen. Vervolgens start het gevecht, daarbij speel je turn-based tokens uit. En voordat je tokens uitspeelt kun je de vijand altijd eerst nog een beetje taunten.
Er zijn verschillende tokens uit te spelen, maar in de basis zijn dit defence tokens en attack tokens. In de rug van het karakter speel je defence tokens uit, aan de voorkant de attack tokens. Op iedere token wordt de kracht aangegeven middels een volledig of deels opgeladen batterij. Zodra je beide aanvalsvakjes of beide verdedingsvakjes (circuits) hebt gevuld, ben je klaar om de robot te laten verdedigen of aanvallen. Om een token uit te kunnen spelen gebruik je energy. Je begint je eerste beurt met één energy, iedere navolgende beurt neemt de hoeveelheid toe. In principe kan met iedere energy een token worden ingezet, maar dat kan variëren per robot (vanwege krachten van robots of toegevoegde augments, upgrades). Met drie energy kun je een aanval doen (eenzijdig), daarmee is je aanvalskracht gelijk aan de hoeveelheid batterijstreepjes in je twee aanvaltokens, je tegenstander verdedigt met zijn verdedigingstekens (waarvan hij er twee moet hebben liggen, anders is het circuit niet compleet). Het aantal batterijstreepjes op de verdegingstokens gaan van je aanval af, overgebleven aanval raakt de vijand zijn HP (aangegeven onder de robot). Aanvaltokens verdwijnen na je gevecht, verdedigingstokens van je vijand verdwijnen als je ze hebt gebroken, anders blijven ze bestaan en krijgt de vijand geen damage op zijn HP. Als het aantal HP van je vijand op nul komt, dan ben je gewonnen. Als je zelf onderuit gaat, dan wordt de vijandige robot je aardvijand en kun je extra credits halen de volgende keren als je diezelfde robot wel verslaat. Dit is de basis van de vechtmodus.

Tokenmania

Maargoed, vergeet de basis, want heb nog niet gesproken over het slot boven de robot en de gigantische hoeveelheid andere tokens die er zijn naast de standaard aanval- en verdedigingstokens. Toch maar even een aantal voorbeelden: hack tokens (kun je kracht van tokens van de ander verzwakken of van jezelf versterken), swap token (token van je vijand wisselen met die van jou), lock tokens (een slot locken zodat de vijand niets met je token op die plek kan doen), glitch token (random herzien van het aantal streepjes (ofwel de waarde) van je token), damage token (waarmee je direct schade aan HP van de robot toebrengt). Er bestaan ook über versies van tokens, waarmee je alle tokens van jezelf of vijand kunt beïnvloeden. Naast normale tokens kent het spel booster tokens (te plaatsen in het slot boven de robot). Bijvoorbeeld een booster die je zowel een aanval- als een verdedigingsbonus zal geven, afhankelijk van de actie die als eerste gebeurt. Booster die jouw karakter stiekem ook laat aanvallen nadat een vijand jouw robot heeft aangevallen. Tokens zijn te combineren met elkaar waardoor andere tokens ontstaan, daarnaast zijn ze te stapelen waardoor je bijvoorbeeld een zwak attack token (met bijv. één van de vijf batterijstreepjes) kunt versterken. Zorg ervoor dat je altijd zoveel mogelijk damage op je vijand doet, want aan overkill houd je veel extra credit over. Dit is maar een kleine selectie van al hetgeen Playniac aan tokens in het deck heeft gestopt. Naast alle tokens en andere krachten die een robot in de match mee kan brengen, kennen matches een hidden mode, daarbij kun je niet zien welke tokens een vijand in zijn hand heeft of uitspeelt. De game kent dus een grote variëteit aan elementen, want een gevecht iedere keer uniek maakt.

Eenmaal uit een gevecht gekomen kan het zijn dat je schade hebt geleden, gelukkig zijn op de map stations te vinden waar je de robot kunt repareren. Let wel, dit kost nogal wat credits, welke je eigenlijk wilt sparen om je robot te upgraden. Je vecht zo door totdat alle vijandelijke robots op de map zijn verslagen en je de verschillende arena’s die een toernooi kan bevatten hebt doorstaan. Nadat je een arena hebt overwonnen speel je onderdelen in de game vrij, bijvoorbeeld andere robots! (maar ook andere speelmodi in het menu, boosters, augments, upgrades, nieuwe missies enzovoorts). Je eerste robot Franklin heeft geen speciale krachten, maar andere robots hebben dat wel, en deze zijn zeer gevarieerd. Overigens hebben robots weliswaar een andere look en vaak één extra unieke kracht, verder zijn robots hetzelfde. Dat maakt het wel minder interessant om te switchen tussen robots, je kunt er beter eentje goed levellen. Echter, bij sommige arena’s zijn krachten van bepaalde robots wel handig om te hebben. Met de credits die je hebt verzameld kun je de krachten van de robots gaan vergroten, je kunt ze meer health geven of bijzondere gaven (boosters) toekennen. Zodat ze beter over de map kunnen bewegen, of bijvoorbeeld een bonus krijgen op iedere attack of defence token.

Het maakt overigens voor de campaign mode niet uit met welke robot je vecht, je blijft dezelfde verhaallijn houden. Sterker nog, als je toernooien nogmaal wilt doen, wordt het verhaal telkens opnieuw verteld (gelukkig kun je tekst skippen). Arena’s in een toernooi worden trouwens random samengesteld, dus bij herspelen van een toernooi kun je andere arena’s met andere maps en andere robots krijgen. Onthoud wel dat iedere robot verder op zichzelf staat, credits behoud je niet, dus je moet ze per robot verdienen en per robot upgrades en augments kopen.

Randzaken

Focus van de game ligt voornamelijk op de gameplay en replayability. Grafisch gezien wisselt de kwaliteit in de game. De arena’s zijn best mooi uitgewerkt, de cartooneske omgevingen en robots mogen er in deze spelmodus wel zijn. De gevechtsmodus smoelt veel minder goed en ook de tokens zijn allerminst spannend uitgewerkt. Qua sound valt de game direct op als je het opstart, met een uptempo gitaarsolo wordt je in de stemming gebracht. Daarnaast kent ieder type arena een bepaalde tune en kennen gevechten verschillende sounds. Niet alles komt evengoed uit de verf, er zitten erg leuke, maar ook erg irritante tunes bij.

Winner’s Podium

Een relatieve eenvoudige game met toch enorm veel diepgang, doordat er zoveel elementen in de game zijn gepropt, waarvan je na iedere arena weer een deel vrijspeelt. Positief verrast over de gameplay en op sommige momenten ook wel van het design en de sound. Niet alles heeft de juiste likjes verf gekregen en de verhaallijn oogt vooralsnog ook erg basaal. Desalniettemin erg leuk om te blijven spelen. Voor de geïnteresseerden, het is te spelen op de platforms PS4, Xbox One, PC en Mac.


  • Erik Janssen / Turn-based strategy / 13-07-2018 / Playniac / Playniac
    Graphics: 7.0 Audio: 7.5 Gameplay: 8.0 Controls: 8.0 Replay: 8.0
    7.7
    + Begintune
    + Uitdagend
    + Interessante gevechten door hoeveelheid opties
    - Grafisch vechtmodus niet spectaculair
    - Enkele tunes irritant
    - Robots veelal hetzelfde wat afwisseling niet stimuleert

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx