The history of Playstation……

Home Forums Games discussies The history of Playstation……

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #115627
    DooMDooM
    Deelnemer
    10

    Nou…ik ben nu toch bezig………. 😉

    The History of PLAYSTATION.

    Do not underestimate the power of playstation

    Deze pakkende reclameslogan was het startschot voor de reclamecampagne van Sony die vooraf ging aan de introductie van hun nieuwe console: Inmiddels zijn de playstation en de playstation 2 DE best verkochte consoles OOIT.

    De playstation deed wat Julius Ceasar eens zo mooi verwoorde VENI VEDI VICI,

    Hij kwam zag en overwon. :mrgreen:

    Begin 2000 verspreidde Sony met gepaste trots wereldwijd het bericht, In het jaar 1999 waren er al sinds de introductie van de playstation 60.000.000 playstations verkocht. Gamers uit alle werelddelen hadden besloten dat de playstation DE console was. Alleen in Europa waren er al 16.500.000 playstations verkocht. In de verenigde staten stonden zo’n slordige 20.000.000 playstations in de huiskamers. Aan deze successtory gaat een pittige geschiedenis aan vooraf.

    In de allereerste beginfase werd de playstation (eigenlijk is dit niet correct maar de uitleg volgt over een paar regels) samen ontwikkeld met Nintendo. Begin jaren negentig is de console van Sega vol in de opmars. Nintendo roept de hulp van Sony in om zich hier tegen te wapenen. Zij gaan een samenwerkingsverband aan want Nintendo wil de cd/rom techniek en het lasergebeuren waar Sony sterk in is gaan gebruiken in hun nieuwe console.

    Plotseling besluit Nintendo zonder enige waarschuwing de samenwerking met Sony te laten vallen en over te stappen naar Phillips.

    Een historische vergissing. Sony blijft achter met een half ontwikkeld product, maar neemt het besluit niet bij de pakken neer te zitten en gaat zelf verder met de ontwikkeling. Ze haddden immers al veel bloed zweet en tranen in de ontwikkeling gestopt.

    Het is nog vroeg in de maandagochtend als Ken Kutaragi het hoofdkantoor van de vestiging van Sony binnenloopt. hij meld zich beleeft aan bij zijn chef Tokunaka. Ken, de kleine Jappaner, (maar ik ken ook geen grote japanners btw) 🙄 heeft een big smile op zijn gezicht staan. Zijn chef bromt vanachter zijn imposante bureau: Wat is er waarom stoor je mij zo vroeg?

    Ken buigt als een knipmes en zegt: Hai Tokunaka -san HET is af………

    Ken Kutargi was geobsedeerd door een thuis computer met grote kracht die 3D graphics op de monitor kon toveren. Twee jaar lang was Ken een zwerver binnen Sony hij werdt overgeplaatst van de ene naar de andere afdeling. Tokunaka zag echter de potentie wat Ken in zich had en nam hem onder zijn hoede. Hij had hem de opdracht gegeven om de half afgebouwde Playstation (het halfafgebouwde product had trouwens nog geen naam) verder te ontwikkelen en had hem cart blanche gegeven.

    En Ken liet Tokunaka het prototype van de playstation zien. Deze maakte hierna gelijk een afspraak met de grote baas van Sony, Ogha-san. Hai 8)

    Zenuwachtig maar enthousiast stelde Ken het prototype aan Ogha-san voor.

    Deze was zo onder de indruk dat Ken gelijk $100.000.000 😯 krijgt om te gaan proberen het prototype in productie te krijgen.

    Ken’s directe chef, Tokunaka tekend met trillende handjes een paar dagen later een bestelformulier waarin een slordige 1.300.000 chips worden besteld voor een bedrag van

    $50.000.000… Ken en zijn afdeling werken bijna dag en nacht, en de zegetocht is gestart.

    In 1993 kondigd Ken aan dat hij met zijn 5 koppige team klaar is met de playstation zoals hij in productie zal gaan. Sony ziet hier een kans in om in de console markt te stappen en verdubbeld Ken’s team. Het zelfde jaar richt Sony een nieuwe divisie op: Sony Computer Entertainment.

    En Ken en Tokunaka?

    Die worden beloond voor hun inzet, Tokunaka wordt president van de SCE divisie en Ken?

    Die wordt gepromoveerd tot Executive Vice President Ken Kutaragi-san.

    In 1994 is het grote moment de eerste playstations rollen van de band en worden verscheept naar de winkels in Japan. Daarmee is Sony Nintendo een slag voor want de Nintendo 64 is nog in ontwikkeling. De industrie staat zich in de ogen te wrijfen, het is Ken gelukt een volbloed console te bouwen.

    Maar Sony beseft dat je er alleen met goede hardware er niet bent. Dus zet Sony alles op alles en trekt een contract met Konami uit het vuur. Ook Squaresoft en Namco wordt door Sony contractueel verbonden.

    Een van de grootste voordelen was de cd-rom met een capaciteit van 650 mb. De door Nintendo gebruikte cartridges ging maar 95 mb op.

    Het voordeel van de cd-roms was, had je ze nodig kon je ze zo persen, je hoefde dus geen vooraad aan te leggen wat Nintendo met zijn cartridges wel moest doen. Die te maken was arbeidsintensief.

    En de ontwikkeling en het maken van cd-roms was gewoon VEEL goedkoper.

    De eerste playstation ging 6 december 1994 over de Japanse toonbank en nog geen 1/2 jaar later waren er in Japan al 1.000.000 verkocht!!

    Sony zag de potentie van de playstation al heel vroeg in.

    Heel voorzichtig zette Sony zijn voet op Europese grond en richte in Januari 1995 Sony Computer Entertainment Europe op in London.

    En in het zelfde jaar gaat Sony naar de USA en richt in Juli Sony Computer Entertainment America op.

    In September ligt de playstation in de in de Amerikaanse winkels. Binnen 2 dagen zijn al 100.000 playstations in de amerikaanse huiskamers onder de t.v.´s geinstalleerd!!

    Sony krijgt de smaak te pakken en komt in oktober 1995 de Europese huiskamers binnenvallen met de tv reclame do not underestimate the power of playstation, een kreet die niet zo maar een kreet was maar NU nog opgaat.

    De playstation 2 laat nu ook pas, na 4 jaar zijn ware POWER zien. Een maand later doet Sony een goede zet Zij brengen in Engeland het eerste officieele gamesmagazine uit met iedere maand een gratis demo.

    Kerst 1995…onder 350.000 Europese kerstbomen ligt een playstation.

    In Januari 1996 is het Sony duidelijk, zij hebben een goudader aangeboord. Wereldwijd staan er al 3.400.000 playstations in de huiskamers en in Europa zijn er al 34 titels te verkrijgen. En Sony ziet dat de gamers een onbedwingbare honger hebben naar steeds nieuwe games, en de gamers worden op hun wenken bediend.

    In maart 1996 zijn er al 700.000 playstations verkocht in Europa. In oktober 1996 bijna 2 jaar nadat de allereerste is verkocht zijn dat er al 9.000.000 wereldwijd. In januari 1997 wordt een nieuwe mijlpaal bereikt, nog nooit tevoren werden er van een spel 3.500.000 exemplaren verkocht, deze eer viel aan Squaresoft met F.F. VII. Sony krijgt een goede neus voor deals. scouts van Sony speuren alle software huizen van de wereld af op zoek naar aankomende kaskrakers (dat doen ze trouwens nu nog…voorbeeld? GUERILLA 😉) en in September 1997 tekend Sony een exclusieve deal met de makers van TOMBRAIDER. Een gouden deal blijkt achteraf. Vanaf 1998 komt sony met een nieuwe innnovatie, de dualshock controller, waar door de devvies gretig gebruik van wordt gemaakt.

    Eind 1999 60.000.000 playstations en 462.000.000 verkochte games.

    De playstation 2 was al in ontwikkeling …..het allereertse bericht wat ik heb was dit….

    JANUARI 1998

    De speculaties in de wereld van de ontwikkelaars is terecht, maar de playstation 2 is nog steeds een droom. Het zal ons niet verbazen als Sony er nu al mee bezig is.

    De specialisten hopen op de volgende specs:

    processor 200mhz

    Ram 14-20 mb

    ram voor textuur 2-4 mb

    resolutie 640 bij 480

    Full alpha blending z-buffering biliniare filtering subpixelcorrection mipmapping

    3 d vermogen 1.000.000 polygonen per seconde

    cd-rom liefst dvd-rom

    De europeese directeur van SCEE drukte ons echter persoonlijk op het hart dat er nog geen plannen zijn voor de opvolger van de playstation. Echter krijgen wij ook via internet tegenstrijdige berichten. Ken Kutaragi zou al bezig zijn met de playstation 2.

    Een directe vraag hierop beantwoorde hij met: Playstation 2? Ik kan nog niks verklappen maar als die er komt geef hem ff de tijd voor de ontwikkelaars om hem te leren kennen.

    De specs die de playstation meekreeg zijn bekend maar ff een vergelijk met de gewenste specs

    processor 200 mhz werd 300 mhz

    Ram 14-20 mb werd 32 mb

    Ram voor textuur 2-4 mb werd 4 mb

    Resolutie 640 bij 480 werd 1280 bij 1024

    Full alpha blending z-buffering biliniare filtering subpixelcorrection mipmapping bumpmapping gourandshading texturemapping

    3d vermogen 1.000.000 pol. per sec. werdt 75.000.000 pol per sec.

    Nu staat de teller voor Sony wat betreft het verhaal Playstation al in totaal op….190.000.000 stuks, 😯 En de verkochte games? Die zijn al het miljard gepasseerd 🙄

    Wel even een kanttekening, en dat moet ik even kwijt. Bij de playstation 2 is Sony…en vooral Ken een beetje eigenwijs geweest…

    Zij hebben namelijk met een beetje hulp van Thosiba compleet de eigenhardware zelf ontwikkeld. OO, power heeft de ps2 wel daar niet van.

    Maar het eruitkrijgen van al die power dat is een ander verhaal geweest. Maar als je kijkt dat de PS2 maar minder dan de helft van het aantal MHZ heeft …bijna 60 minder MB’s heeft in de GPU…geen hardware matige anti-alaising al met al op de meeste punten minder power heeft als de xbox…is het eigenlijk wonderbaarlijk dat ze er nog zoveel uit hebben weten te trekken. En toch moet ergens die power in de PS2 zitten…..

    Persoonlijk houd ik het op de gezamelijke kracht van de Emotion Engine,(de GPU) de in hardware versmolten GPU de vectorunits (V.U 0 en V.U. 1)

    en niet tevergeten de F.P.U (floating points Multiply Accumulator) en de CG transformation polygonen pusher :) processor..(ppff) en de snelle overdracht van de informatie tussen deze processoren en vector units…

    Kunnen jullie het nog volgen?

    Alleen enorme complexciteit van al deze componenten , en het juist weten te kietelen van het spul, en het precies op de juiste plaats wegchrijven van de codes moet de devvies grijze haren hebben bezorgt. 🙄 Daar hebben de devvies ook openlijk hun ongenoegen over geuit in het begin, zo staat in mijn archief.

    Daarbij komt ook nog eens dat Sony inhouse eigenlijk niet de kennis bezat om devkits te maken die al in een vroeg stadium de devvies de weg konden wijzen om de hardware genoeg te kietelen…..Een devvie verwoorde het toen treffend…De ps2 moet je “to the metal” programmmeren.

    En eerlijk is eerlijk….de devvies hadden zeker in het begin de grootste moeite om de hardware te doorgronden, daarom waren de eerste games eigenlijk een beetje teleurstellend en waren er maar weinig realesegames voorhanden. Maar zoals we weten is het toch nog allemaal goed gekomen.

    En als je nu naar de hardware kijkt, en wat Sony eigenlijk heeft gedaan om dit probleem niet te herhalen op de PS3, zijn ze wel met hun koppie erbij.

    Dat mag ook wel eens gezegd worden.

    Zo dat was t weer 😳

    Bron: mijn eigen archief……

    :

    Z@3 +1 en RazieL +1

    #406795
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

    Mooi topic en vooral een mooi onderwerp :D

    @Z@3: Srry, maar ik moet een topic over playstation tog echt zelf een pluspunt kunnen geven, dus heb ik ‘t maar zo gedaan :P

    #406796
    CypherCypher
    Deelnemer
    10

    grappig om het te weten hoe de playstation is onstaan dat is wel garppig :mrgreen:

    #406797
    DooMDooM
    Deelnemer
    10

    Thanks jongens …ik doe het graag…..

    Nu even het volgende…..De fout wat Sony heeft gemaakt met de PS2 zelf alles in eigen beheer te maken….doet microsoft nu eigenlijk met de 360….Waarom ik dat zeg?

    Er stond nemelijk 3 weken voor de E3 een artikel op internet, geschreven door een devvie die voor de 360 ontwikkeld. zoals ik ook al in het nieuwsbericht over de interface van de 360 vermelde, helaas kan ik geen bron of naam noemen van de devvie die deze uitspraak maakte, maar neem maar van mij aan dat het een authentieke uitspraak is. Hij zei namelijk het volgende:

    I think the key difference here in terms of hardware for Xbox2 is the fact that Microsoft wanted to play a bigger part in deciding on the hardware. In fact, this time around, they’re in full control, whereas the last time, basically nVidia did the entire system. Microsoft definitely makes great developer tools and documentation, and it would be silly to think that XNA will not amount to much. But the thing is that they are clearly without any sense at all when it comes to hardware. The fact that they choose to centralize their FSB or share a single L2 cache among 3 processors shows

    some real lack of insight. The biggest flub would have to be that 10 MB eDRAM on the GPU — which I’m told is really MS’s idea (both MS and ATI told me that much) — that just says they didn’t even think about resolution.

    Hardware-wise Xbox2 is getting disappointing the more I look at it…

    and I know I shouldn’t really be saying that since I’m actually developing on it.

    But by disappointment, I should say — it won’t suck or anything remotely near sucking… it just won’t be anything monstrously groundbreaking — let’s just say it’s Moore’s Law looking perfectly normal and healthy. The GPU will have some serious power all right, as will the CPU. But if you think of the difference between PS1 and PS2, you should see about the same growth from Xbox to Xbox2, but at the same time, taking into account the difference in resolution, content, shader complexity and everything else put together.

    All in all, Xbox2’s total system architecture is still very PC-like. Or Mac-like in this case. In that sense, it will probably be easier to develop for. The thing is that SIMD is very important to getting any major performance out of PPC processors these days. Without it, they’re basically Celerons. So avoiding pipeline stalls and concerning yourself with *instruction latency* is going to be huge on all 3 consoles

    with this upcoming generation. In some ways, that actually means we’ve gone back to the ’60s in terms of programming. It’s just that it’s the 60s with 3 million line codebases.

    BTW, I should also note that based on what I’m hearing from every studio I’ve been to, I’d have to say that, at least for the first generation of games on next-gen consoles, you will not see anything running at 60 fps. There is not one studio I’ve talked to who hasn’t said they’re shooting only for 30 fps. Some have even said that for next-gen, they won’t shoot higher than 30 fps ever again

    As for PS3… well, it looks as though PS3 will be the hardware king this time around.

    Just as Xbox had the powerful hardware in current-gen. The question of whether it willbe that easy to develop is a big YES. Developing a cross-platform engine for Xbox2, PS3, PC, NRev will likely be damn-near impossible. I’d expect a codebase with more #ifdefs

    than code, the way things look…………

    Hij zegt eigenlijk dat Microsoft nu zelf de hardware bepaald terwijl bij de xbox nvidia dat grotendeels heeft gedaan, en daar gaat het eigenlijk fout voor de 360, Microsoft is goed in het maken van programma’s en software maar heeft eigenlijk geen hol verstand van hardware……

    En dat zijn niet mijn woorden. 😉

    #406798
    SchaapSchaap
    Deelnemer
    10


    #406799
    DooMDooM
    Deelnemer
    10

    Is dit op mij gericht? Ik flame toch niet?

    Het enigste wat ik probeerde duidelijk te maken is dat eigenlijk de “fout” die Sony heeft gemaakt, met de PS2 nu door Microsoft wordt gemaakt met de Xbox 360…Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van een developer. Zeker werkt Micro met het beste van het beste, maar de developer , die voor de xbox360 werkt zegt dat ze nu in de fout zijn gegaan. En als ik zo lees waarom hij dat zegt, kan ik daar in mee gaan.

    Marketing is niet alleen van Microsoft een sterk punt maar ook van Sony….Nergens trek ik de conclusie dat het niks wordt met de xbox, de xbox360 zal zeker zijn plaats in de markt blijven houden en verstevigen, daar ben ik van overtuigd.

    Maar de voortekenen dat de PS3 nu de krachtigste console zal zijn wordt steeds duidelijk.

    Oke misschien was de opmerking dat Micro geen hol verstand heeft van hardware een beetje ongenuaceerd. Aan de andere kant is dat een vrije vertaling wat de developer zei in zijn bericht. Ik ga ook nu niet komen met het verhaal over die fout met de aansluiting van de xbox die brand kon veroorzaken, dat doet niet ter zake, evengoed was er een probleem met de PSP omdat de square buton eigenlijk niet goed zat. Fouten maakt ieder bedrijf, dat is gewoon zo.

    Het enigste wat ik met het artikel probeerde duidelijk te maken is dat Micrsoft nu misschien de verkeerde keuzes heeft gemaakt op het gebied van hardware….dat zegt een developer die voor de xbox360 ontwikkeld…niet ik. dat ik hem met heb eens ben is een ander verhaal. en dat is geen flamen van mijn kant.

    #406800
    EvL.GinoEvL.Gino
    Deelnemer
    10

    Mooi geschreven Doom :mrgreen:

    #406801
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

    Als ‘t verschil tussen sony en micro niet groot is qua hardware/games etc. dan kan een goeie marketing het verschil maken, maar in dit geval is sony met kop en schouders marktleider. verder moet je sony wat betreft marketing ook niet onderschatten. zolang ze de ps2 bezitters blijven entertainen totdat de ps3 er is hoeven ze zich weinig zorgen te maken over de xbox360. verder betwijfel ik ‘t dat halo3 invloed zal hebben op de verkoop van de ps3. dan moet er iig tog veel veranderen aan halo

    #406802
    DeadflamesDeadflames
    Deelnemer
    10

    Het is hier wel duidelijk wie fanboys zijn :?

    Doom noemt eigelijk alleen alle goeie punten van de PS3 en Schaap noemt alleen maar de goeie punten van X-box. Lijkt me toch handig dat 1 iemand ( onpartijdig ) een lijstje met + en – punten maakt.

    P.s. Geen flame bedoelt hoor, maar vind het zo wel erg fanboy achtig.

    Edit: Hoor net dat schaap een heel verhaal had getypt maar dat dat deleted is….

    #406803
    SpawNSpawN
    Deelnemer
    10

    dude… wat is er mis mee om gek te zijn van de Playstation… doe niet zo moeilijk… ik vind t een mooi verhaal :mrgreen: heb maar ff de tijd genomen om t te lezen… en vind t egt indrukwekkend dat je dit allemaal zo ff kan vertellen >-)

    #406804
    VinpowerVinpower
    Deelnemer
    15

    damn goede info :D

    #406805
    phoenixphoenix
    Deelnemer
    15

    mooie verslag, is het btw in om non-fanboy te zijn ?:P

    #406806
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

    dat fanboy gezeur altijd. neem een voorbeeld aan mij, ik heb gewoon een voorkeur voor goede games :)

    #406807
    imported_KontKont.
    Deelnemer
    15

    Ja precies, ik heb de PS2 ook niet gekocht omdat ik zo’n fan ben, vind de games gewoon erg vet op de PS2. Fanboy dit, Fanboy dat, beetje jammer!

    #406808
    DeadflamesDeadflames
    Deelnemer
    10

    Maar miss iemand die dingen op een rijtje kan zetten van de 3 nieuwe? Ik heb ook ps2 ligt te verstoffen in de kast :P Geen geld voor games en geen geld voor ombouwen… + me eigen pc verrot nu :D

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Naar boven