Overnamestrijd: Rockstar v.s EA

Home Forums Games discussies Overnamestrijd: Rockstar v.s EA

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #118823
    BaasBaas
    Deelnemer
    10

    Gamesgigant EA wil weer de grootste ter wereld worden. Daarom wil het de maker van agressieve games als Grand Theft Auto 4 en Manhunt overnemen.

    Roman heeft twee vrouwen en vijftien sportwagens. Met de prachtigste verhalen lokt hij zijn neef Niko vanuit Oost-Europa naar Liberty City. Maar in die stad – die veel weg heeft van New York – wordt zijn American Dream een nachtmerrie. Roman heeft problemen met de Russische maffia en Niko moet hem helpen. Dat doet hij vechtend, moordend en racend.

    Dat is in het kort het scenario van het nieuwe computerspel Grand Theft Auto 4. Het spel van de Amerikaanse producent Rockstar Games, de elfde in de GTA-reeks, ligt op 29 april in de winkel. Tot grote vreugde van de fans, want de lancering was een half jaar uitgesteld.

    Maar niet alleen fanatieke gamers praten over Grand Theft Auto 4. Ook beleggers en financieel journalisten kennen GTA4 inmiddels. Het spel is een belangrijk element in een overnamestrijd die veel weg heeft van het gevecht tussen Microsoft en Yahoo. Het moederbedrijf van Rockstar, Take Two Interactive, dreigt te worden ingelijfd door gamesgigant Electronic Arts. Die spelletjesmaker, vaak afgekort tot EA, deed vorige week een vijandig bod op Take Two van 2 miljard dollar (ofwel 1,35 miljard euro).

    EA’s bod markeert een nieuwe fase in de gamesindustrie, waarbij de grote marktpartijen zich proberen te versterken in elk speltype, elk computersysteem en elke doelgroep. Alleen zo denken zij te kunnen profiteren van een markt die volgens de consultants van PricewaterhouseCoopers de komende jaren met 11 procent per jaar zal groeien tot 31 miljard euro aan verkochte games wereldwijd in 2010. Daarvan zullen de VS en Europa ieder zo’n 9 miljard en Azië zo’n 12 miljard euro voor hun rekening nemen.

    [img]http://www.nrcnext.nl/multimedia/archive/00224/THEMAomzetgames_224259a.jpg[/img]

    Electronic Arts zou grootste worden na overname

    Ter vergelijking: de mondiale filmindustrie groeit volgens PricewaterhouseCoopers met circa 5 procent tot 69 miljard euro in 2010. Dat is in omzet weliswaar het dubbele van de gamesindustrie, maar die is langzaam bezig de filmindustrie in te halen.

    Take Two sloeg het vijandig bod direct af. Eerder had het bedrijf al vriendschappelijke gesprekken afgebroken. „Het is een verkeerde prijs op een verkeerd moment�, zei bestuursvoorzitter Ben Feder van Take Two. Zijn bedrijf maakt zich immers op voor de introductie van GTA4. Het moet een bestseller worden om Take Two uit de rode cijfers te krijgen. Het bedrijf leed vorig jaar 90 miljoen euro verlies op een omzet van 650 miljoen euro. Electronic Arts is bijna vier keer zo groot als Take Two met een omzet van 2,4 miljard euro en een winst van 50 miljoen euro.

    Het verwachte succes van Grand Theft Auto 4 is niet de enige reden dat EA, de nummer twee in de wereld, juist nu Take Two wil overnemen. De producent van spellen als The Sims, Harry Potter, Need for Speed en Fifa Soccer wil weer marktleider worden. Electronic Arts was jarenlang de grootste zelfstandige gamesproducent van de wereld. Zelfstandig wil zeggen niet verbonden aan een fabrikant van spelcomputers zoals Sony (met zijn Playstation), Microsoft (met zijn Xbox) of Nintendo (Wii).

    De nieuwe marktleider heet Activision Blizzard. Die ontstond in december. Mediaconcerns Universal Vivendi en het Amerikaanse Activision voegden toen hun gamesdivisies samen, het Franse Vivendi kreeg een meerderheidsbelang. Zo ontstond een gamesproducent met een omzet van 2,5 miljard euro.

    Activision Blizzard is bekend van het razend populaire World of Warcraft. De meest recente versie, The Burning Crusade, was vorig jaar het best verkopende pc-spel in Nederland. World of Warcraft is een zogeheten massively multiplayer online role-playing game (MMORPG). Wereldwijd spelen meer dan 10 miljoen gamers via internet tegen elkaar. Het spel vertegenwoordigt daarmee een nieuw bedrijfsmodel in de gamesindustrie. De producent verdient aan de aanschaf van het spel én krijgt een bedrag per maand dat de spelers betalen om online te mogen spelen.

    Electronic Arts kocht zich vorig jaar een plek op die markt met twee overnames. Met de gedroomde overname van Take Two zou Electronic Arts ook zijn positie bij de sportspellen verstevigen en – dankzij Grand Theft Auto – actief worden in spellen met een M-rating (17 jaar en ouder). Een vorige GTA-versie kreeg overigens een AO-rating (adults only) omdat in het spel porno verstopt zou zitten. Ook is Take Two de maker van Manhunt 2, het extreem gewelddadige spel dat in Groot-Brittannië werd verboden.

    Het is bovendien duidelijk dat EA ook financieel wel een oppepper kan gebruiken. Het door Take Two verwachte verkoopsucces van Grand Theft Auto 4 moet een positief effect hebben op de winst van EA. Die was vorig jaar slechts eenderde van het jaar daarvoor.

    Die winstdaling van Electronic Arts toont de veranderingen aan die de gameswereld de laatste jaren doormaakt. Spellen voor de Windows-pc, een belangrijk segment voor EA, worden minder populair. Ondanks het succes van ‘internetspellen’ als World of Warcraft was bijvoorbeeld de omzet in Nederland van pc-spellen vorig jaar constant. Spellen voor zogeheten consoles (de PlayStation 2 en 3 van Sony, de Xbox 360 van Microsoft en de Wii van Nintendo) groeiden daarentegen met eenderde. Dezelfde groeicijfers zijn er in het buitenland.

    Ook de spelers veranderen. De stereotype gamer bestaat niet meer. Jong en oud, mannen en vrouwen spelen spelletjes op de computer. En daarmee verandert de soort spellen. Vriendelijke spelletjes op de Wii vervangen agressieve schietspellen.

    Bron:

    Dat het agressieve Grand Theft Auto 4 een bestseller wordt, is volgens analisten niet vanzelfsprekend. En daarmee ook het succes van de overname van Take Two door EA niet.

    [img]http://www.nrcnext.nl/multimedia/archive/00224/THEMAverkoop2007_224260a.jpg[/img]

    Bron: http://www.nrcnext.nl/nexten/covers/article960778.ece” class=”bbcode_url”>http://www.nrcnext.nl/nexten/covers/article960778.ece

    Het lijkt me interessant om hier even een discussie over te starten. Persoonlijk vind ik het jammer dat EA weer eens de macht van het grote geld laat zien en probeert een onafhankelijk bedrijf als Rockstar over te nemen. Maar blijkbaar wil EA toch ook in de markt voor de agressievere games aanwezig zijn. Laten we hopen dat het unieke van GTA niet verloren gaat zo.

    Het artikel stond trouwens woensdag op de voorpagina van nrc.next.

    #528925
    SphinxxSphinxx
    Deelnemer
    15

    Zo, dat is een zware lap tekst zo op de zondagmorgen. Mijn mening hierover is dat het mij niet goed lijkt om alle “andere” studio’s bij EA onder te brengen, aangezien EA alleen voor commerciaal gaat… Naar mijn idee is het beter om “kleine” studio’s zelfstandig te houden, omdat dat toch het werk positief beinvloed.

    #528926
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

    Ik zou het van de ene kant wel jammer vinden aangezien we straks alleen maar meer ‘n monopolie krijgen van 3rd party developers. Als je nagaat dat ook al grote concerns als Ubisoft en SEGA overgenomen dreigen te worden, dan krijg je uiteindelijk straks bijvoorbeeld nog EA, THQ en nog wat Japanse spelers. Take Two staat daarnaast juist bekend om diens brute games als GTA, Manhunt en Bully, denk dat als EA hun zou overnemen dat zij gelijk stoppen met dergelijke series en GTA wat meer casual maken.

    #528927
    YorickYorick
    Deelnemer
    10

    ja idd als EA overneemt zal het veel minder geweldadig zijn en dat is juist wat GTA enzo tof maakt

    #528928
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

    Zou ook wel erg dom zijn van Take Two om jezelf nu te verkopen met de release van GTA IV. Ik weet ook zeker dat na die lancering EA een stuk minder geïnteresseerd zal zijn in Take Two. Nu valt er winst te halen voor de uitgever dus dan moet je jezelf ook niet te koop zetten.

    #528929
    Ice-TIce-T
    Deelnemer
    61

    ik denk niet dat er veel zou veranderen na de overname, take two draait goed, als je gta meer casual maakt dan word het minder verkocht. Ik denk gewoon dat take two grotendeels wegvalt maar rockstar zelf zou gewoon alle vrijheid krijgen denk ik. Ik zou het niet erg vinden, EA is de goede weg ingeslagen met nieuwe titels als Army of Two.

    #528930
    The GrimreaperThe Grimreaper
    Deelnemer
    15

    K hoop niet dat EA alle kleintjes overneemt, dan krijg je strax alleen maar commercieel uitgebuite franchises (Fifa, nhl, madden) en games die afgeraffeld zijn, omdat ze de release deadline moeten halen. Laat EA eerst eens denken en dan pas doen (wat in mijn opzicht redelijk moeilijk voor hen is.).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Naar boven