Multiplatformesering in de game-industrie

Home Forums Games discussies Multiplatformesering in de game-industrie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #117899
    KitsuneNLKitsuneNL
    Deelnemer
    10

    Exclusieve games zijn games waarvan een console het moet hebben. Games als Halo, Metal Gear Solid en Zelda halen mensen op een console te kopen. Tegenwoordig zien we veel games die multiplatform zijn. In de stelling gaat het erom of een game als multiplatofrm wordt ontwikkeld hier een nadeel aan heeft. Ofwel wordt de game hierdoor minder goed?

    Koffiepauze is een onderdeel van EG. Hierin worden met verschillende reacties uit de topic en de mening van de schrijver een artikel geschreven. Als je hier post kan je reactie gebruikt worden op de site, deze kan iets veranderd worden wanneer er iets mis is met de spelling of grammatica.

    Raziel bedankt voor het bedenken van een onderwerp :D

    #450150
    imported_KontKont.
    Deelnemer
    15

    Dat ligt er een beetje aan denk ik. Als een game eerst word gemaakt voor maar 1 platform en daarna pas een tijd later word geport naar andere platformen dan zie je vaak dat het niet goed is voor de game. Maar ook als een game tegelijk op meerder platformen word uitgebracht worden zulke games voor elk platform door een andere ontwikkelaar ontwikkeld. Dus dan heb je vaak sowieso wel een verschil in kwaliteit. Denk dat t dan ook niet alleen zozeer aan de game zelf ligt, maar als een game echt maar exclusief voor PC,PS,Xbox of Wii is, is dat specialer dan wanneer hij op meerdere platformen uitkomt. Zelf denk ik dus dat een game wel slechter word als tie op meerder platformen uitkomt, vaak krijg je dan te gehaaste games wat zonde is.

    #450151
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

    Deze koffiepauze is mede mogelijk gemaakt door RazieL :P

    De multiplatformisering van de game industrie vind ik wel een slechte ontwikkeling. Zulke games kunnen nooit optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van een platform. Tussen de consoles onderling is dit nog niet direct een probleem (zie bv soul calibur 2), maar bij een game voor pc én console is dit heel anders. Grootste oorzaak is de verschillende besturing. Een game als prince of persia heeft een besturing die voor tobo+muis het makkelijkst is, maar op de consoles zou de game veel beter zijn wanneer deze een andere (meer gamepad-gerichte) besturing zou krijgen.

    Ook de graphics moeten er onder lijden. Multi-platform games hebben vergeleken met exclusives altijd een slechtere engine, wat resulteert in langere laadtijden en slechtere gfx. Het grafische niveau inclusief het gebrek aan laadtijden van bv God of War is voor multi-platform games op de ps2 niet mogelijk. Elk platform heeft eigen unieke games en functies, zo heb je als consument ook een keuze en kan je de voor jou meest aansprekende platform aanschaffen.

    De reden om een multiplatform game te maken is bijna altijd vanwege commericele doeleinden. En het zijn vaak de commericele games die een groot gebrek hebben aan kwaliteit. Op films gebaseerde games zijn bv ook bijna altijd multiplatform games

    Als laatste hebben gamers van verschillende platformen ook een verschillende smaak. Door een game exclusief voor 1 console te maken kan je je beter richten op een specifieke doelgroep. Een game als mario zal het op andere consoles wss minder goed doen dan op de nintendo consoles. Final fantasy zal de playstation-bezitters het meest aanspreken. En rts-games zullen de meeste playstation en nintendo fansweinig interesseren.

    Respect voor de ontwikkelaars die een game maken met de bedoeling om een goede game te maken en niet puur vanwege het geld.

    #450152
    imported_Yellow13NLYellow13NL.
    Deelnemer
    10

    Ik vind van niet. Bij de meeste mul games die ik koop kan ik geen kwaliteits verschillen ondekken, en al helemaal niet wanneer ze tegelijk verschijnen. Als er tussen een mul game voor PS2 en Xbox ofzo 0,5 jaar zit voor de release kun je wel zeggen dat dit een vette port is. Maar dat hoeft ook niet perse zo te zijn. 😉:P

    #450153
    YoshiYoshi
    Deelnemer
    10

    Ik vind het slecht als games op meerdere consoles worden uitgebracht. Allereerst vind ik het zelf leuk dat elke console een beetje zijn eigen karakter en dus eigen games heeft. Als elke ‘populaire’ game overal op wordt uitgebracht maakt het ook niet meer uit welke console je hebt. Bovendien is de game vaak op de besturing ingericht. 😉

    #450154
    KobrakaiKobrakai
    Deelnemer
    10

    De game word er niet minder goed door. Game veranderd echt niet vind ik. En hij word alleen maar meer verkocht.

    #450155
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

    De vraag wordt ook verkeerd gesteld. Het is niet dat er een game wordt gemaakt en dat als ie klaar is dan wordt beslist dat ze m voor meerdere platforms uitbrengen, want dan blijft het gewoon dezelfde game (iig voor het platform waarvoor ie eerst was ontwikkelt).

    #450156
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

    Ik vind het wel minder, alhoewel het niet zoveel uit maakt. Als je nu een Xbox 360 en een PlayStation 3 hebt, dan is de stijging van multiplatform games wel een groot nadeel aangezien je dan zo goed als alleen maar kan wachten op de echte toppers (Halo, God of War etc.). De overige toppers als COD bijvoorbeeld worden toch vrijwel altijd of op de PC uitgebracht, of op de consoles (PS3+Wii en 360 ditmaal dus). Ik denk ook niet dat developers het zich kunnen veroorloven om altijd maar alles op één enkel platform te kunnen uitbrengen dus ik kan er goed inkomen. Het budget van EA, Ubisoft en vooral Eidos enz ligt zoiezo niet al te hoog meer zoals vroeger.

    #450157
    KitsuneNLKitsuneNL
    Deelnemer
    10

    Ik denk dat het maken van een game voor meerdere consoles tegelijk vaak minder zal zijn als een game die exclusief voor een console is gemaakt. Ik sluit me dan ook aan bij de punten die Raziel noemt. Veel exclusieve games komen van teams van Nintendo, Sony of Microsoft zelf. Aangezien dit de games zijn waardoor een console moet verkopen zal hier een groter en mogelijk beter team voor gebruikt worden, bovendien zullen ze vaak over meer geld beschikken.

    Een port is wel een ander verhaal. Als je een port maakt kan je juist aandacht besteden aan dingen die beter moeten op een andere console. Dat dit vaak niet gebeurd lijkt me vooral komen omdat uitgevers geld willen sparen. Maar met de vraag in de koffiepauze bedoel ik geen ports maar games die vanaf de launch op verschillende platformen uitkomen.

    #450158
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

    Is ook logisch dat daarvan exclusieve titels komen. Zie jij Microsoft als uitgever al Halo naar de PS3 brengen? Of Nintendo Zelda naar de Xbox 360? Games die vanaf de launch op verschillende platforms komen moeten wel identiek aan elkaar zijn wat mij betreft, tenzij je over de Wii spreekt. Je ziet op dit moment ook enkel PS3 en Xbox 360 ports, en geen Wii ports. De Wii is gewoon een console op zich, minder krachtig, een andere gameplay. Ik denk dan ook dat dat platform het meest exclusieve zal gaan ontvangen wat dat betreft. Daarnaast moet je gewoon enkel een PS3 of Xbox 360 hebben, beide heeft gewoon geen zin gezien de games die op beide platforms komen en veel in elkaars contrast staan.

    #450159
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

    heel veel exclusieve games komen ook van 3rd party devs hoor. wel gebeurt het vaak dat de game dan wordt uitgegeven door bv sony.

    #450160
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

    Ja, dat is ook bij Loco Roco, die kan gewoon alleen voor het Sony platform uitgegeven worden omdat Sony heerser is over het bedrijf zeg maar en de uitgever is. Verder zijn EA, Ubisoft, Atari, Take2 en Codemasters bijvoorbeeld allemaal multiplatform uitgevers. En die brengen rond de 50% van de games uit.

    #450161
    KitsuneNLKitsuneNL
    Deelnemer
    10

    Het heeft even geduurd, maar ik zal deze week eindelijk de koffiepauze maken. Binnenkort dus ook weer een nieuwe koffiepauze op het forum :)

    #450162
    jaapiejaapie
    Deelnemer
    10

    KitsuneNL wrote:

    Het heeft even geduurd, maar ik zal deze week eindelijk de koffiepauze maken. Binnenkort dus ook weer een nieuwe koffiepauze op het forum :)

    Multiplatform vind ik niet verkeerd. Is weer een extra bron van inkomsten voor de de devs, wat zich weer uit in nog geweldigere games. Iedereen heeft het hier maar over exclusives. Waarom? Omdat je dan dus alle consoles moet kopen om alles maar te kunnen spelen. En ik de hele tijd maar denken dat het zo slecht gaat in nederland. (sinds de euro) Vind het belachelijk dat je een bepaalde console MOET kopen alleen maar omdat je dan die bepaalde game kan spelen. Niet iedereen heeft het geld om zomaar ff alle console te kopen we hebben het dan alleen maar over de consoles. Alles even globaal bij elkaar geteld ben je al 2000 euro kwijt en dan heb je alleen nog maar 3 consoles. En dan de games nog.

    #450163
    RazieLRazieL
    Deelnemer
    16

    1. dat ze meer geld verdienen zegt niet dat ze dat geld dan ook gebruiken voor nieuwe games

    2. met geld alleen maak je nog geen goede game

    En waarom moet je per se alle consoles hebben. Er is zoveel wat ik wil hebben, maar je zal keuzes moeten maken. Elke console heeft zn eigen stijl dus dan kan je de console kiezen die het beste bij jou past.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Naar boven