Het poorten van een p.c naar de PS3 moeilijk?

Home Forums Games discussies Het poorten van een p.c naar de PS3 moeilijk?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #116361
    DooMDooM
    Deelnemer
    10

    Gamevillage, een respecteerde site melde in een kop het volgende:

    Poorten van games op de PS3 is vrij lastig

    De schrijver citeerde een paar zinnen uit een intervieuw wat Cevat Yerli, bobo van Crytek (de maker van FARCRY) gaf aan Gamestar

    De citaten waren de volgende:

    Quote:

    “The PS3 is a system which needs special adjustments particularly designed to cut on the PS3 architecture – a simple port doesn’t work,” said Cevat Yerli, CEO of Crytek, to the magazine.

    Quote:

    “Before we had the PS3 devkits, we thought that PS3 and Xbox 360 were closer than PC and console – with development now, however, that does not seem so [laughs],

    Daaruit trok gamevillage de volgende conclusie:

    Quote:

    Microsoft heeft het voordeel dat het Microsoft heet, dus de Xbox360 zal zeer goed kunnen samenwerken met een Microsoft machine als het gaat om games overzetten van PC -> console. Playstation daarintegen heeft het een stuk lastiger en krijgt een hele andere aanpak.

    Mja, daar zit je dan met je PS3 waarmee het best lastig is om een game te kunnen poorten. Hopenlijk krijgt Microsoft nu niet al teveel voordeel hieruit, en krijgt Playstation ook nog een hele zooi mooie games die ook op de PC speelbaar zijn!

    Ik ben het niet eens met de door gamevillage getrokken conclusie, en zal proberen uit te leggen waarom

    Als je nu het hele intervieuw in de juiste context leest, ziet het verhaal er weer anders uit.

    Ik heb wel een Duitse versie maar daar is babelfish weer goed voor als je het Duits niet beheerst.

    Lees nu eerst maar eens het hele intervieuw en dan staan deze uitgelichte citaten wel in het juiste perspectief.

    De site vind je hier:

    http://www.gamestar.de/dev/pdfs/crytek.pdf

    Unreal tournament 2007 en ook de volgende Farcry komen ook op de PS3 uit, zij maken zelfs een Farcry versie die puur op de hardware van de PS3 is toegespits want ze willen zoveel mogelijk uit de hardware halen. Of laat ik het anders zeggen zij maken in de Far Cry engine 2 een subengine die toegespits is op de PS3. Crytek heeft van de xbox360 de de devkits al langer in huis als de devkits van de PS3.Volgens dit Citaat: (Ik heb het maar even vertaald.)

    vraag: Hoe is het nu met het poorten tussen een x86 pc, en xbox360?

    antwoord: De architectuur is in principe anders maar lijkt toch wat meer op elkaar als de architectuur tussen de xbox360 en de PS3 ..

    De cpu’s van een x86 p.c. een xbox360 en een PS3 hebben eigenlijk maar een overeenkomst, en dat is Multi-threading.

    De cpu van de xbox is generisch (in het algemeen) het krachtigste maar als je de zeven SPU’s van de PS3 erbij telt ziet het verhaal weer heel anders uit.

    vraag:Gaan jullie de enigine nu optimaliseren voor de PS3?

    antwoord: Zeker gaan we dat doen, dat is voor ons verplichte kost,ons doel is de power die de PS3 ons geeft zoveel mogelijk te benutten,de PS3 versie zal dan ook een op de PS3 toegespitse engine architectuur, zeg maar een subarchitecteur die in de farcry 2 engine zit krijgen.

    Conclusie: het is niet moeilijker voor de PS3 te programeren alleen wijkt de structuur van de hardware af van de structuur van de xbox360.

    Daarintegen wijkt de structuur van de xbox360 weer af van de structuur van een X86 p.c .

    Dus is het poorten van een game van P.C. niet gemakkelijk naar de xbox360 toe maar anders. Dat zelfde geld dus voor de PS3.

    Ieder van de platformen, een X86 p.c, een xbox360, een PS3 moet je op een andere manier benaderen toegespits op de structuur van de hardware. Voor het juist programmeren van een game ben je bij de consoles afhankelijk van je DEVKIT voor de betreffende console.

    Nog even een korte Samenvatting:

    Het poorten van een game die gemaakt is voor een X86 p.c.

    (dat is een P.c. met dual core processors) is niet gemakkelijker naar de xbox360 en ook niet moeilijker naar de PS3 toe.

    Zowel de xbox360 alsook de PS3 moet je specifiek op hun eigen hardware benaderen en je kunt beiden niet vergelijken met een X86 p.c.

    Ieder van de platformen, een X86 p.c een xbox360 een PS3 moet je op een andere manier benaderen toegespits op de structuur van de hardware. Dus een simpele poort naar de xbox360 werkt ook niet. Er zijn overeenkomsten maar dan houd het ook ver op. Voor het juist programmeren van een game ben je bij de consoles afhankelijk van je DEVKIT voor de betreffende console. De ps3 staat nu dichter bij de p.c techniek dan de PS2 ooit heeft gestaan. Alleen al vanwege het gebruik van b.v. vectorunits in de PS2.

    Wat denken jullie?

    Z@3 +2

    #417239
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

    Een x86 is dan wel multithreading, maar als de software niet multi threading is (zoals Microsoft wel beweerd maar waar ik overigens m’n vraagtekens bij zet), dan heeft het in principe ook weinig nut om een multi threading cpu te hebben. Volgens mij is het OS van MS gewoon een OS dat zo snel instructies achter elkaar weet te zetten en uit weet te voeren zodat het gewoon multi threading lijkt, maar dat terzijde. De games zullen in ieder geval zeker multi threading gaan worden wat dus een voordeel zal zijn voor de PS3. Denk persoonlijk dat het porten van de pc naar de PS3 wel een moeilijke klus zal gaan worden…

    #417240
    DooMDooM
    Deelnemer
    10

    Ik raad je aan eens het intervieuw met Crytek te lezen daar wordt een hoop duidelijk.

    Nee ik ben er niet van overtuigd dat het poorten van games van de P.C. naar de PS3 moeilijker gaat worden. Niet veel moeilijker als van een x86 p.c naar de xbox360. Wel is het zo dat de PS3 en de xbox360 een andere benadering kiezen hierin.

    Het gaat wel moeilijker worden voor zowel de xbox360 als de PS3 om games die gemaakt zijn voor p.c. met EEN CPU om te zetten naar de dual cores van de xbox360 en de Cell van de PS3.

    Deze zin:

    Quote:


    Volgens mij is het OS van MS gewoon een OS dat zo snel instructies achter elkaar weet te zetten en uit weet te voeren zodat het gewoon multi threading lijkt,

    zegt Cevat Yerli in iets andere bewoordingen ook in het intervieuw. 😆

    Ik ben van mening dat zowel voor de PS3 alsook voor de xbox360 er hard gewerkt met worden om de games over te zetten van een P.C. game naar een console game, dat zal echt geen walk in da park worden voor developers.

    Maar even tussen ( ), ik weet niet of we echt blij moeten zijn als er heel veel p.c.games gepoort worden naar de next-gen consoles. Omdat dat bij de PS2 alsook de Gamecube niet gebeurde, hadden deze 2 consoles nog echt unieke games die echt toegespits zijn en waren op consoles. Dus een eigen gezicht.

    Als er nu teveel games op alle platformen worden uitgebracht, zowel P.C. en de consoles krijg je zo een eenheidsworst verhaal en gaat het unieke karakter van zowel console als p.c. games een beetje verloren.

    Games als RTS games en ook in meer of mindere mate FPS zijn toch geschikter voor een p.c., daarintegen vind ik echte bv actie games en platformers toch meer op zijn plaats op de consoles.

    Maar dat is mijn mening. 😉

    ,

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Naar boven