Home › Forums › Games discussies › game design tutorial: je eerste game
- Dit onderwerp bevat 36 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 jaren, 3 maanden geleden door ironhelm.
- AuteurBerichten
- 20/01/2005 17:30 om 17:30 #114600
Je eerste game. Om deze game te maken maak ik gebruik van het programa game maker (6.0). game maker is gratis maar om alle opties te krijgen is een kleine betaling nodig.
Voor de game die ik in deze tutorial ga maken is geen betaling nodig.
game maker kan je hier downloaden:
http://www.gamemaker.nl/index.html Elke game speelt zich af in een bepaalde ruimte. In game maker word deze ruimte de “room” genoemd. Om een nieuwe room te maken klik je bovenin op “add” en dan op “add room” (Ctrl+Alt+R volstaat ook)
Er opent zich nu een nieuw scherm met de room properties. Hier kan je dingen als de naam en de groote van de room veranderen. Verander de naam van de room naar iets wat makkelijker is om mee te werken. Ik noem hem “ingame”.
Nu we een room hebben is het tijd om hem een achtergrond kleur te geven. Dit doen we door op het tablad “backgrounds” te klikken. Hier kan je de kleur van de achtergrond instellen of eventuell een plaatje als achtergrond gebruiken. Om een mooie game te krijgen gebruiken wij een plaatje. Aangezien we nog geen plaatje hebben zullen we er een moeten maken of moeten loaden.
Klik op “add” en dan op “add background”. Er opent zich een scherm met de background properties -> geef de backgound een passende naam. Nu moeten we kiezen, of we gaan een plaatje maken of we loaden er een. Aangezien je nog geen oefening hebt gehad in het maken van plaatjes, en de tools voor een beginner vrij ingewikkeld zijn lijkt het me beter om een simpel plaatje te loaden.
We halen een mooie background van
http://www.grsites.com/textures/ we saven hem en laden hem via de “load background” buttonNu gaan we terug naar de room die we net hebben gemaakt. We gaan naar het background tabblad en selecteren onze background als background image. NOTE: zorg ervoor dat “visible when room starts” is aangevinkt.
We hebben nu een “game” met een room die een redelijke background heeft
, maar het is nog niet echt een spel te noemen.. Daarvoor zijn objecten nodig We gaan beginnen met een muur object. klik op “add” en dan op “add object”. noem het object “wall”. We hebben nu een muur gemaakt maar om hem zicht baar te maken heeft hij een sprite nodig. (plaatje dat een object vertegenwoordigt in de game)
Om een sprite te maken klik je op “add”en dan op “add sprite”. Vanaf hier werkt het bijna hetzelfde als bij de background, we loaden een plaatje en klaar is kees. Ik adviseer om een van de standaard gamemaker plaatjes te nemen (in mijn versie maak ik zelf wat simpels).
Nu gaan we terug naar ons object en geven hem de net gemaakte sprite. Door muren kan je niet lopen en dus moeten we ze solide maken. check de “solid” box hiervoor.
Ga naar de room en klik op het “objects” tabblad. Kies de wall in de drop down menu en maak een mooie box in de game door te klikken.
Nu maken we nog een object: de bal. (klik op add en dan op add object en noem hem ball). Voor dit object hebben we weer een sprite nodig die we maken zoals bij de wall, en weer adviseer ik om een standaard sprite te nemen.
Creer nu de ball zoals je dat met de wall hebt gedaan alleen plaats je hem nu in de box die je van wall objecten hebt gemaakt.
We willen dat de bal beweegt zodra hij gemaakt is: hier hebben we een creation event voor nodig. Klik op de “ball” object en klik op add event. Daarna moeten we zorgen dat hij ook daadwerkelijk beweegt. Sleep het “start moving in a direction” naar de actions box. Geef als direction de pijl schuin naar beneden en zet de speed op 5. Wanneer je de game nu test bewegen de ballen in de beweging die je hebt opgegeven! Maar ze stoppen net wanneer ze de walls raken… hierdoor gaan ze de de room uit.. Dit moeten we veranderen. We maken een nieuwe event voor de ballen: de collision event. Deze event kijkt of er contact is tussen 2 opjecten
Klik op “add event” en dan op “collision”. Kies de wall uit de drop down list. Nu moeten we een actie maken voor deze event. We willen dat de bal tegen de wall stuitert.. We hebben hier een “bounce against solid objects” action voor nodig, aangezien we de solid box hebben aangevinkt bij de wall. (je ziet nu waarschijnlijk waarom dat moest) Sleep de “bounce agains solid objects” action naar de actions box. Test nu de game, de ballen zullen niet langer de room verlaten maar tegen de wall objecten aan stuiteren. Het geeft een leuk effect als de ballen ook tegen elkaar stuiteren. Maak een nieuwe collision event alleen selecteer nu de bal uit de drop down list. Maak weer een “bounce agains solid objects” alleen verander nu de solid objects naar all objects in de drop down list (de ball is natuurlijk niet solide).
Wanneer je de game nu test zullen de ballen tegen de muren en elkaar stuiteren… Zo is het nog niet echt een game…
Een goede game heeft een doel… Je kan score halen, levels uitspelen, einbazen verslaan
. Score is een van de simpelste en het meest oneindige doel dat je in een spel kan hebben. Daarom lijkt het me verstandig hiervoor te kiezen. We adden nog een event bij de bal. klik op “add event” en dan op mouse, kies “left button pressed” uit de drop down menu. Sleep the “set the score” action naar de actions box.. vul als score 1 in en vink de relative box aan. Zonder de relative box zou de score elke keer als je op de bal klikt 1 worden. Door de relative box telt hij die 1 bij de huidige score op!
Test de game nog eens. Elke keer als je op de bal klikt gaat de score met 1 omhoog. (de score staat afgeprint in de bovenkant van het venster).
De game is nog steeds een beetje saai zo, laten we wat geluid toevoegen elke keerals er op de bal gekilkt word willen we een pieptje horen. Dit doen we zo: klik op “add” en dan op “add sound”. Klik op de load sound button en laad een standaard geluidje van gamemaker bijvoorbeeld beep1.wav, deze kun je vinden in gamemaker6/sounds.
Nu moeten we zorgen dat het geluidje word afgespeeld. Ga terug naar de bal en open de “left pressed” event die we net hebben aangemaakt voor de score. Sleep nu de “play a sound” action naar de actions box. Selecteer in de drop down menu het geluidje dat je net hebt geimporteert en zord dat loop op false staat, anders word het geluidje steeds herhaald.
Nu word het geluidje afgespeeld wanneer je op de bal klikt
Met deze kenneis kan je de vele mogelijkheden van gamemaker uit gaan proberen! je zou bijvoorbeeld kunnen zorgen dat de bal elke keer van richting veranderd als je er op klikt, of hem naar een andere opsitie laten springen, je zou het level beter kunnen designen door bijv een extra box in het midden te maken. Bedenk goed: de enige beperking is je fantasie. sommige opties zullen veel code en kennis vereisen maar de mogelijkheden zijn echt gigantisch
Dit is het einde van deze beginners tut, je hebt geleerd om te gaan met de basis vaardig heden van het games maken met gamemaker 6.0, je hebt een simpele game gemaakt met een mooie achtergrond, score en geluid.
Je kan de game hier downloaden om als voor beeld te gebruiken:
http://www.markjochemsen.com/tut.zip Z@3 +220/01/2005 17:35 om 17:35 #379780Komt me wel erg bekend voor, maar je hebt het allemaal vertaald zo te zien, klasse jonge >-) 20/01/2005 17:35 om 17:35 #371336Komt me wel erg bekend voor, maar je hebt het allemaal vertaald zo te zien, klasse jonge >-) 20/01/2005 17:48 om 17:48 #379782Waar dan vanaf? Nooit gelezen in ieder geval, maken we een artikel van! 20/01/2005 17:48 om 17:48 #371338Waar dan vanaf? Nooit gelezen in ieder geval, maken we een artikel van! 20/01/2005 17:55 om 17:55 #379784lol dat evil fraggerz is egt lol is irons eerste game:P ook gemaakt met dat ding:)
20/01/2005 17:55 om 17:55 #371340lol dat evil fraggerz is egt lol is irons eerste game:P ook gemaakt met dat ding:)
20/01/2005 18:24 om 18:24 #379786Evilfraggerz is echt niet me 1e game eerser me 100e mjah ik krijg toch geen reacties in dat topic ik heb het bal klik id van gm geript… daar hebben ze ook een spelletje waarbij je op ballen moet klikken… verder heb ik die hele tut niet gebruikt ik heb alles zelf geschreven.. ik herrinnerde me alleen dat ik het als mijn 1e game maakte
20/01/2005 18:24 om 18:24 #371342Evilfraggerz is echt niet me 1e game eerser me 100e mjah ik krijg toch geen reacties in dat topic ik heb het bal klik id van gm geript… daar hebben ze ook een spelletje waarbij je op ballen moet klikken… verder heb ik die hele tut niet gebruikt ik heb alles zelf geschreven.. ik herrinnerde me alleen dat ik het als mijn 1e game maakte
20/01/2005 18:31 om 18:31 #379788Maak gewoon Hl3 dan krijg je zat reacties. 20/01/2005 18:31 om 18:31 #371344Maak gewoon Hl3 dan krijg je zat reacties. 20/01/2005 18:35 om 18:35 #379790demo komt maar niet met die 3d modellen 20/01/2005 18:35 om 18:35 #371346demo komt maar niet met die 3d modellen 20/01/2005 18:38 om 18:38 #379792ironhelm wrote:demo komt maar niet met die 3d modellen
ja sorry, maar ik heb het nogal druk gehad. Ik zal proberen wat te maken dit weekend.
20/01/2005 18:38 om 18:38 #371348ironhelm wrote:demo komt maar niet met die 3d modellen
ja sorry, maar ik heb het nogal druk gehad. Ik zal proberen wat te maken dit weekend.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.