IBM vergelijkt processorkracht tussen Xbox 360 en PS3

thumbnail

IBM techneut David Shippy, die werkte aan zowel de PlayStation 3 Cell PPU chip en de Xbox 360 Xenon CPu heeft gesproken via de Gamasutra over de kracht van de Xbox 360 en de PS3. Volgens hem is het moeilijk te zeggen welke unit nu het beste uit de verf komt. Het ligt volgens hem aan enkele factoren: “Het zijn 2 compleet verschillende modellen. In de PS3 heb je de Cell chip, welke enorm veel processing power met zich meebrengt, de PowerPC core, meerdere SPU’s. De processor is ook zo ontworpen dat de GPU minder hoeft te doen en dus het werk overlaat aan de Cell chip.”

De man vervolgt zijn verhaal met de Xbox 360: “Met de Xbox 360 heb je een traditioneel multicore systeem waarin zich 3 PowerPC cores herbergen. Elk van deze cores kan meerdere threads (handelingen) per cycle uitvoeren. Daardoor heb je dus 6 handelingen die tegelijkertijd kunnen draaien. De Xbox 360 verwerkt er dus zo’n 6 tegelijk, de PS3 in totaal 9. Maar dan heb je de GPU-factor nog. De GPU in de Xbox 360 is erg geavanceerd.”

De conclusie is dan ook moeilijk te trekken: “Als je ze langs elkaar legt, dan zijn ze vrijwel gelijk. Toch zijn het totaal verschillende processing models.”

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx