House of the Dead: OVERKILL

thumbnail

SEGA’s nieuwe aankondiging

De Games Convention is weer voorbij en het wordt dus weer tijd om even terug te blikken op de games die het meeste opvielen. Een game die als nieuwe aankondiging werd geparkeerd in de agenda bleek achteraf een game te zijn die enkele dagen voor het evenement aan het publiek werd medegedeeld. Het gaat hierbij om House of the Dead: OVERKILL. De welbekende horror cult serie die op het witte doek misschien niet al te populair bleek te zijn, maar in de gameswereld maar al te graag wordt ontvangen.

Tijdens een speciale SEGA persconference konden we in alle rust een speelsessie van de game meemaken. Het spel heeft op het eerst gezicht relatief weinig weg van de eerdere House of the Dead games in de reeks en speelt zich voor de overige delen af. De prequel is op het eerste gezicht vooral grafisch verbeterd maar de ontwikkelaar van de game, die de presentatie voorlegde, benadrukt dat men ook heeft gekeken naar diverse gameplay elementen die verbeterd konden worden tov. andere House of the Dead games. Er werd een level getoond dat zich afspeelt op een kermis. Je kunt je wel voorstellen hoe dat er ongeveer uit komt te zien in horrorstijl, denk aan de creepy clown uit House of 1000 Corpses en je schept een aardig scherp beeld van de sfeer van het spel. Terwijl de eerste zombie staat te wachten op zijn daadwerkelijke dood wordt uitgelegd dat de game ditmaal veelvuldig gebruik maakt van vernieuwde graphics. De High Dynamic Range (HDR)- effecten zijn oogstrelend en maken het spel, dat donker is, toch wat minder grijs en verbeteren de contrastverschillen in positieve zin. De eerste uit de dood opgestane zombie weet zich nog amper op de been te houden nadat hij een schot in het been ontvangt en daarmee komen we ook direct bij een ander aspect van de game.

Het is namelijk mogelijk om zombies op verschillende plekken te raken welke gevolgen zullen hebben voor de acties van deze schepsels. Schiet je bijvoorbeeld beide benen eraf, dan zal de ‘Undead’ zich voortbewegen met diens handen en zich daarmee afzetten. Ook armen kunnen eraf geschoten worden en dat resulteert in realistische uitwerkingen. Een goed aspect dus dat de game vooral levendiger maakt. Zombies zijn daarnaast niet eenzijdig en verschillen van elkaar. Niet alleen de verschillende soorten aan zombies maar ook elk individu bevat een verschillende snelheid waardoor je nooit weet wat je exact kunt verwachten van lopende doden. Ook interessant is het adrenalinegebruik dat je kunt activeren. Hiermee is het mogelijk om meer damage te veroorzaken, zul je sneller herladen en zullen de zombies minder snel hun acties tot stand brengen door een soort van slow-motion effect.

Wat elk aspect betreft verbeterd

De ontwikkelaar van House of the Dead benadrukt vooral dat de game meer detail bevat dan andere House of the Dead games die tot dusver uitgebracht zijn, maar eigenlijk lijkt er wat te missen in het spel. De speelsessie toonde al aan dat de game vrijwel exact hetzelfde zal zijn en werken dan diens voorgangers wat betreft gameplay: Slacht ’n horde zombies af en werk daarna af met een eindbaas. Verder komt er eigenlijk weinig bij om de hoek kijken. Het spel is nog steeds on-rails, al kun je de camera verticaal en horizontaal wel heel licht verschuiven. De game bezit wederom geen online multiplayer en dus zul je het moeten doen met de offline campaign, die weliswaar wel met meerdere spelers en WiiMotes speelbaar zal zijn. De besturing is simpel gehouden om de game zo toegankelijk mogelijk te houden en dus zul je genoeg hebben aan enkel de WiiMote-controller. Het reloaden kun je realiseren door met de controller omlaag te tikken.

House of the Dead: OVERKILL is geen game die uniek zal worden maar verbetert simpelweg het aloude concept. Het grafische gedeelte heeft nog wel de meeste verbeteringen ontvangen en het is allemaal bloederiger dan voorheen geworden. Qua gameplay is het spel vrijwel identiek aan voorgangers. Houdt je daarvan, dan zal dit spel je ongetwijfeld aan gaan trekken. Het is echter even afwachten wat de uiteindelijke versie zal brengen, aangezien het hier ging om een nog niet compleet uitgewerkte versie. De titel verschijnt begin 2009.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Arcade FPS | Release: 06-02-2009 | Uitgever: SEGA | Ontwikkelaar: Headstrong Games
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 8.3 | Besturing: 7.0 | Replay: 6.0
    7.2
    + Unieke Planet Terror sfeer, goede soundtracks en game filter
    + Toevoeging verbeterde physics en Gun Shop
    + Humoristisch en interessant verhaal
    - 7 chapters te weinig, DC-mode voegt weinig toe
    - Te makkelijk, ook de Director's Cut
    - Minigames vervelen vrij snel

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx