Electronic Arts Inc. kondigde vandaag aan dat componiste Winifred Phillips, die al vaak voor haar werk onderscheiden is, de muziek voor SimAnimals zal verzorgen. Dit is de nieuwste game binnen de De Sims-reeks. Phillips heeft vier Game Audio Network Guild Awards gewonnen en wordt vaak geroemd om haar muzikale bijdragen aan computergames, televisie en radio. Onlangs nog werd ze genomineerd voor een Hollywood Music Award voor haar werk aan Racer: The Videogame. Nu zal haar talent gebruikt worden om het bos in SimAnimals tot leven te wekken!
“Het was ons doel om de game een uniek stijlvol eigen geluid te geven,” aldus Robi Kauker, audioregisseur van het The Sims Label. “We haalden onze inspiratie uit muziekstukken zoals Peter en de Wolf van Prokofiev. We hadden het gevoel dat de context van de game ons voldoende ruimte gaf om het tijdloze geluid van de instrumenten uit het orkest en de vele verschillende composities van Winifred te gebruiken.”
In SimAnimals ga je op ontdekkingstocht in een wilde dierenwereld, zoals je die nog nooit gezien hebt! Je kunt bijna alles in de game aanraken, oppakken en bewegen; van eekhoorns tot vossen en van bomen tot bloemen. Op een ontdekkingstocht die je dieper en dieper het bos in voert kun je een beer zijn lievelingshapje voeren, een konijn of egel oppakken en het beestje bij zijn vriendjes neerzetten, of je kunt je favoriete boom water geven en kijken hoe hij groeit. Tijdens je avontuur zul je nieuwe dierenvrienden maken en er achter komen welke dieren er allemaal in het wild rondlopen. In SimAnimals heb je de mogelijkheid om wilde dieren te ontmoeten, kun je kijken hoe alles reilt en zeilt in het bos en moeder natuur een handje te helpen!
Tijdens je bosavontuur zul je korte muziekfragmenten horen die samensmelten tot de achtergrondmuziek van de game. Op iedere locatie hoor je unieke muziek; van Keltische klanken in combinatie met oude kasteelruïnes tot de funky deuntjes op de oude storthoop. Simpele melodietjes die door enkele orkestinstrumenten ten gehore worden gebracht onderstrepen de grote mijlpalen in de dierenleventjes en de muziek van het orkest zal volledig aanzwellen als de speler verschillende belangrijke keuzes maakt. De muziek is gecomponeerd om de complexiteit van de dierenlevens uit te drukken in menselijke emoties. De wonderen die zich in de boswereld afspelen weerspiegelen de interacties en creatieve, grappige en ondeugende keuzes van de speler. De muziek geeft aan hoe het met het bos gesteld is. Als de afzonderlijke dieren tot wanhoop worden gedreven omdat er niet goed voor ze gezorgd wordt, dan zal dit te horen zijn in de muziek. Op momenten van pure vreugde, als er bijvoorbeeld een jonkie geboren wordt, dan zal de muziek deze vrolijke gebeurtenis extra kracht bijzetten.
“We zijn heel enthousiast over de muziek die te horen is in SimAnimals. Het was de bedoeling dat de muziek de status en het gevoel van de game weer zou geven en Winifred heeft wat dat betreft de spijker op z’n kop geslagen met deze muziek,” aldus Sam Player, uitvoerend producent van SimAnimals. “Terwijl je door de game heen speelt zul je aan de muziek kunnen horen hoe jouw keuzes van invloed zijn op het bos. De muziek zal vrolijk en licht zijn als het goed gaat met het bos, maar als er problemen zijn in het bos zal de muziek wat dramatischer en zwaarder klinken.”
Phillips is een Amerikaanse muziekcomponist voor computergames en radio. Verder heeft ze enkele fantasy-boeken geschreven. Phillips heeft in samenwerking met muziekproducent Winnie Waldron de muziek voor computergames als Shrek the Third, The Da Vinci Code, Charlie and the Chocolate Factory en God of War geschreven. Voor haar muzikale bijdrage aan de computergame God of War ontving zij een Interactive Achievement Award in de categorie “Outstanding Achievement in Original Music Composition” (uitstekende prestatie met betrekking tot originele muziekcompositie) van de Academy of Interactive Arts and Sciences.
“Het is ontzettend inspirerend voor mijn muziekproducent Winnie Waldron en mijzelf om betrokken te zijn bij zo’n enorm project als SimAnimals, waar de muziek alles bepalend is voor de spelbeleving van de gebruiker,” zegt Phillips. “Doordat ik de kans kreeg om aan een compleet nieuwe game te werken, had ik alle vrijheid en creatieve mogelijkheden om het geluid van de game vorm te geven, zonder dat ik daarbij rekening hoefde te houden met bestaande muziek. Dat is best wel een eer.”