Een topman bij Free Radical heeft gezegd dat Haze in het verleden een erg grootse ontwikkeling leek te worden en dat Ubisoft de reden zou zijn voor de veranderingen in het spel. Volgens een woordvoerder zou het plot zich namelijk in Irak afspelen, maar Ubisoft wist het plot om te gooien en een futuristische zwaai te geven. Niets werd meer gerelateerd aan het oude concept waardoor het spel anders werd dan de ontwikkelaar in gedachte had. Ubisoft schreef het script zelfs meerdere malen opnieuw voor de developer. Is Haze mede daardoor dan zo geflopt? Dat zullen we nooit weten… Meer kun je hier nalezen.
Dudenaughty explained that Haze had gone through a number of major creative and conceptual overhauls, contributing to the development difficulties Free Radical experienced with it. “Originally Haze was a very hardcore thing. In terms of the content, the issues it was dealing with, the gore, the politics; it was a very adult game,” he said. “Right at the beginning Haze was set in the modern day in Iraq and it was like Bush-bashing, a politically centered thing. It got re-written dozens of times on [Ubisoft’s] request and it ended up being this futuristic kind of thing about something totally unrelated.”