Haunted House

thumbnail

Haunted House kwam uit in 1982 op de Atari 2600 en wordt door sommige gezien als één van de eerste survival horror games. De Atari 2600 wist veel voor elkaar te krijgen met de gelimiteerde grafische mogelijkheden die in veel gevallen niet meer waren dan een paar blokjes. In Haunted House moest je dan ook proberen te overleven in een reeks donkere kamers vol met geesten en spinnen. Veertig jaar later wordt er nieuw leven geblazen in deze titel met een volwaardige remake voor de Nintendo Switch. Is dit de perfecte game om op te pakken rond Halloween of kun je er beter ver weg vanaf blijven?

Op bezoek bij je oom

Lyn Graves, het nichtje van de legendarische schatzoeker Zachary Graves, komt erachter dat het landhuis van haar oom overspoeld wordt door geesten en monsters. Samen met haar vrienden gaat ze op onderzoek uit. Het moment dat ze het landhuis binnenstappen worden haar vrienden gevangengenomen en is het aan Lyn om haar vrienden samen met haar oom te bevrijden. Lyn doet dit door de stukken van een magische urn vinden. Haunted House is dan ook een roguelite waarbij je beetje bij beetje verder komt totdat de geesten je te pakken nemen. Het geld wat je in de tussentijd verzameld kun je inzetten om upgrades aan te schaffen. De grote twist hier is dan ook dat de game minimaal draait om het vechten met geesten, maar meer de focus legt op sluipen en puzzelen. Het enige stuk gereedschap en wapen die ze bij zich heeft is een zaklamp.

Je kunt met je zaklamp geesten en monsters doden, maar je kunt dit alleen doen door ze vanachter te besluipen. Horen de geesten je of stoot je per ongeluk een lamp om dan zullen de geesten je achterna komen. Je kunt dan wegsprinten of duiken, maar de kamers zijn niet extreem groot waardoor je regelmatig vast komt te zitten. De geesten doen dan ook redelijk wat schade in het begin. Word je gepakt door een geest dan zul je respawnen bij de ingang van het landhuis. Hier kun je diverse upgrades aanschaffen. Je zult snel merken dat deze upgrades de game wat aangenamer maken zonder de uitdaging volledig weg te nemen. Elke kamer heeft zijn eigen uitdaging en deze probeer je dan ook zo snel mogelijk te overwinnen. De puzzels en uitdagingen zijn niet ingewikkeld en komen meerdere malen voor in andere kamers. Zo zul je bijvoorbeeld een standbeeld moeten vinden en op zijn standaard zetten of alle plekken bevrijden van een paar geesten. De kamers bevatten soms vallen waar je gelukkig overheen kunt duiken. Het is elke keer willekeurig doordat de kamers willekeurig worden gegenereerd. Zo blijft het elke keer weer een verrassing wat je tegen gaat komen.

Een paar handige voorwerpen

In de vele kamers kom je diverse schatkisten tegen die handige voorwerpen bevatten die je tegen de vijanden kunt inzetten. Je kunt maar een gelimiteerd aantal met je meedragen en ze zijn redelijk zeldzaam om tegen te komen. Maar deze voorwerpen maken een enorm verschil. Zo zorgen slippers ervoor dat je kunt rennen zonder geluid te maken en een doos zet geesten vast zodat je ze met gemak vanachteren kunt besluipen. Het helpt dan ook zeker dat de vijanden duidelijk aangeven wat hun zichtlijnen zijn, maar het isometrisch perspectief daarentegen maakt het weer lastig om te zien of je nu wel of niet te dicht bij een lamp loopt. Meerdere malen stootte ik per ongeluk een tafeltje om, terwijl ik er toch echt flink ver vanaf stond. Het gooien van de voorwerpen is ook lastiger dan je zou verwachtten. Dit alles komt door het perspectief, wat net niet lekker werkt met de besturing.

Grafisch gezien hebben de makers de game een enorme update gegeven. Het heeft een schattig en kleurrijk met de hand getekend artstijltje die voor zowel de jonge als oude speler aantrekkelijk is. De afwerking is redelijk hoog, maar de makkers hebben wel op een paar plekken bespaard. Zo bevat de game minimale voice-acting en zijn de meeste cut scenes erg statisch. De soundtrack is degelijk, maar je komt er helaas wel snel achter dat deze gewoon herhaald wordt. De game draait gelukkig lekker soepel en je zult zonder al te lang wachten een nieuwe poging kunnen wagen.

Een remake zonder angsten

De Haunted House remake is dan ook een ware opvolger van het origineel uit 1982. Deze roguelite vervangt grote gevechten met sluipen en puzzelen en dit werkt wonderbaarlijk goed. De kamers worden elke keer willekeurig gegenereerd waardoor elke poging weer anders en verrassend is. De game begint erg uitdagend, maar naarmate je meer upgrades weet te verdienen zul je iets makkelijker de game doorkomen. De artstijl is leuk en technisch zit de game goed in elkaar. Het is geen grote game en hebben de makers op diverse onderdelen bespaard, maar dit moet je zeker niet weerhouden om de game met Halloween op te pakken.


  • Christiaan Ribbens / Avontuur / 12-10-2023 / Atari / Orbit Studio
    Graphics: 8.0 Audio: 7.0 Gameplay: 7.0 Controls: 6.0 Replay: 6.5
    7.2
    + Lekker sluipen en puzzelen
    + Ziet er leuk uit
    + Een roguelite met een leuk thema
    - Niet erg uitgebreid
    - Het perspectief werkt het sluipen tegen
    - Is in het begin een stuk lastiger

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx