De afgelopen jaren is het roguelike genre enorm gestegen in populariteit. Met games als FTL: Faster Than Light, Rogue Legacy, Don’t Starve, Spelunky en The Binding of Isaac: Rebirth betekent dit niet alleen dat we een grote keus aan interessante titels hebben, maar dat ook de kwaliteitsverwachtingen zijn gestegen. Roguelikes worden regelmatig door kleinere game studios gemaakt en Good Robot is hier een voorbeeld van. De game wordt uitgegeven door Pyrodactyl in samenwerking met Shamus Young en het draait allemaal om zo lang mogelijk to overleven in een futuristische wereld gevuld met goede en slechte robots.
Good Robot gooit de speler meteen in het diepe, geen uitleg of introductie, en zoals in vele andere roguelike titels worden de verschillende regels in de game uitgelegd door het zelf te ervaren met een game over scherm als resultaat. De speler bestuurt een kleine robot in een wereld gevuld met verschillende vijandelijke robots en het is aan jou de taak om zo ver mogelijk te geraken zonder te ontploffen. De speler kan twee verschillende wapens met zich meedragen om zich te verdedigen en de omgeving onveilig te maken. De levels worden gegenereerd, wat betekent dat de volgorde en de layout van elk level verschillend en anders is en kans hier natuurlijk een grote rol speelt. Je komt er al snel achter dat de levels types hebben en de speler aan het eind van elk level kan kiezen wat het type voor het volgende zal zijn (eindbaas, grote moeilijkere vijanden of geld). Eenmaal de keuze gemaakt, moet de speler zich door het gekozen level vechten om een nieuwe keuze te kunnen maken.
Wapens, raketten en hoeden
De game is een twin-stick shooter, wat betekent dat de speler de controle heeft over de beweging en waar de robot schiet via de twee sticks op de controller of via keyboard en muis. Good Robot gaat terug naar de gloriedagen van de arcade games en weet het gevoel dat elke fout dodelijk kan zijn goed over te brengen. De levels zijn redelijk lineair, maar de verschillende vijanden die het je moeilijk maken zorgen ervoor dat er een grote chaos aan raketten, lasers en kogels rondvliegen. Dit maakt het redelijk uitdagend en de AI hier is erg degelijk. Er zijn verschillende kogel patronen en je hebt altijd het gevoel dat er een mogelijkheid is om de kogels te ontwijken. Hoe moeilijk het is om de vijanden onschadelijk te maken, hangt af van de wapens die je met je meedraagt. De game bevat een groot scala aan wapens; raketten, turrets, granatenwerpers en lasers kunnen allemaal gevonden worden door vijanden uit te schakelen. De speler kan drie verschillend gekleurde verkoopautomaten tegenkomen. Geel betekent dat je zinloze hoeden kunt aanschaffen, rood biedt wapens en reparatie opties aan en blauw maakt het mogelijk om je robot te upgraden met extra gadgets, bijvoorbeeld een kompas of een vijanden indicator, en het verbeteren van je snelheid, vuursnelheid, schilden en vuurkracht.
Alles voor een goede score!
Net als in elk andere roguelike betekent een game over scherm dat je helemaal opnieuw moet beginnen en je al je wapens en upgrades kwijt bent. De score die je opbouwt door de verschillende levels te voltooien, geeft natuurlijk aan hoe goed je het hebt gedaan. Al deze verschillende elementen resulteren in een erg vermakelijke en verslavende combinatie. De game biedt naast een eindeloze stroom levels en verschillende vijanden ook eindbazen en verschillende moeilijkheidsgraden per level aan. De moeilijkheid gaat langzamerhand omhoog door de introductie van nieuwe robots met nieuwe wapens en patronen. Al snel zie je honderden doelzoekende raketten op je afvliegen vergezeld met andere kogels. De variatie hier is erg verfrissend en je krijgt niet het gevoel dat je alleen maar dezelfde vijanden tegenkomt.
De indruk die ik kreeg met deze preview build is erg positief en met een aankomende release in April kan het alleen maar beter worden. Het enige onderdeel waar de game minder sterk is, is de visuele presentatie van dit alles. Het is erg simplistisch en ik zou graag zien dat dit iets meer aandacht krijgt voor de uiteindelijke release. We wachten met volle moed af op de definitieve versie en prijs van de game.