Dag twee van de Gamescom brengt weer nieuwe games, nieuwe persbezoeken. Veel hebben we de beursvloer niet bezocht maar des te meer hebben we de pershallen afgestruind naar games. Er kwamen weer enkele interessante games voorbij.
Monster Run
Natuurlijk moet je Nederlands’ glorie ook bezoeken. Net als elk jaar proberen we Iceberg Interactive een bezoekje te brengen en ze hebben vaak alleraardige games, veelal indie. Een titel is Monster Run, een spel met een simpel concept, maar welke wel eens een groot publiek zou kunnen aanspreken. We zaten namelijk met de developer van de game, één van de drie developers, en het enthousiasme spatte ervan af. Dit project moet een groot publiek aanspreken en gezien de toegankelijkheid zou dat best wel eens kunnen lukken. In 2024 (bekend is nog niet wanneer ongeveer) komt namelijk Monster Run uit.
Het concept is eenvoudig; Je bent een gigantische vuur-ademende panter die soldaten afslacht. Je moet gebouwen en basissen van de soldaten slopen, waarna je hebt gewonnen. Echter proberen de soldaten jou ook aan te vallen met hun zwaarden en pijl-en-boog. Je hebt enkele abilities die je kunt gebruiken, waaronder het afschieten van vuurballen naar opponenten. Omgevingen zijn gevarieerd; Zo ben je het ene moment binnen en het andere moment in het gras en zand aan het lopen. Verder zijn er levels als variatie waarin je simpelweg geen vijanden tegen zult komen en je simpelweg eten kunt verorberen en je health kunt regeneraten. Zie het als een soort van ‘ontspanning’ om vervolgens weer de strijd aan te gaan. Daarnaast moet je jezelf manoeuvreren door de menigte zonder te veel geraakt te worden. Tevens moet je ervoor zorgen dat je mana op pijl blijft om aanvallen uit te blijven voeren. De game bevat 15 levels en je main character kan evolueren qua grootte. Echter zijn er ideeën te over bij de developers. Zo willen ze graag meerdere characters mogelijk maken (wellicht in de toekomst pas) en misschien ook wel een console-versie uitbrengen. Omdat het spel roguelike is, zul je opnieuw moeten beginnen wanneer je dood gaat. Des te meer uitdaging krijg je aangezien je wellicht enkele skills weer kunt meenemen naar een volgende sessie. Het is nog niet exact duidelijk hoe het spel precies vormgegeven wordt, zowel gameplay-technisch als qua user-interface. Hieraan wordt nog hard gewerkt. De passie is in ieder geval volop aanwezig. We kijken uit naar de release volgend jaar!
Dustborn
Quantic Dream kennen we natuurlijk van Heavy Rain maar het concern maakt en distribueert ook heel andere games. We kregen de mogelijkheid om Dustborn te bewonderen, een nieuwe game gepland voor volgend jaar waarin je speelt als Pax, een banneling en Anomal die taal als wapen kan gebruiken. Pax is op zoek naar een nieuw leven dat beter is dan tot dusver het geval is. Ze wordt ingehuurd om een pakket te vervoeren van Pacifica naar Nova Scotia. Hierbij kruist ze diverse locaties in een alternatief Amerika. We zagen 3 gedeeltes in de game, waaronder het begin, waarin je met z’n allen bivakkeert in een auto waarin wat gesprekken en interactie gevoerd worden. Dingen kunnen positief en negatief opgevat worden en er zijn veel dialogen aanwezig, heel veel. Maar er kwam ook wat actie aan bod. Zo kon je met een knuppel wat opponenten virtueel bewerken en moest je iemand die vast zat onder een auto zien te helpen door gebruik te maken van de skills van je ‘vrienden’.
De gameplay die de developer ons toonde bleek interessant, maar het was ons niet geheel duidelijk welke kant de mix van actie en story-driven nu echt op ging. Het spel zal vooral richting het verhaal verschuiven, met hier en daar wat gameplay-momenten. Veel kon Quantic Dream nog niet erover kwijt, want veel vragen werden onbeantwoord. Kunnen characters die met je meereizen sterven? Zijn er meerdere eindes? Hoeveel uren aan verhaal kunnen we verwachten? Hoeveel invloed hebben keuzes in het verhaal? Het is begrijpelijk dat deze vragen nog onbeantwoord blijven, althans voorlopig. Grafisch oogt het spel een beetje als Borderlands, met cel-shaded graphics. Je kunt enkel als Pax spelen, maar creëert een band met je teamleden. Red andere characters die je tegen komt door slim om te gaan met de omgeving en reis dwars door de Amerikaanse Republiek van Justice. Het spel mag in 2024 verwacht worden, al is een release nog niet onthuld.