Gangs of Sherwood
Outriders, Marvel’s Avengers en Babylon’s Fall. Zo maar een greep uit de hoge hoed van coöp action adventure games. Gangs of Sherwood doet het net iets anders. Geen gigantische skilltrees en experience verzamelen, maar actie en beuken zonder fratsen. Het is verfrissend om eens een coöp game te spelen zonder al die balast en RPG-elementen.
Wie Robin Hood kent zal zich direct thuis voelen. Gangs of Sherwood is namelijk gebaseerd op de verhalen van die welbekende man met pijl en boog. Dan wel met een flinke dosis science fiction en een grote berg Star Wars. Het is een mengelmoes van middeleeuwse architectuur, high tech wapens en magie.
Van veraf lijkt de game nogal wat weg te hebben van bovengenoemde games. Zodra je begint spelen lijkt het echter veel meer op een coöp Devil May Cry. Op wat augments na is er geen loot en je speelt in principe alleen combo’s vrij en je “gang” wordt sterker zodra je levelt. Levels/missies beloven lekker kort maar krachtig te zijn.
De preview zelf bestond uit één missie van een klein half uurtje die we samen met één ander persoon konden spelen. Waarbij wij als Robin Hood zelf aan de slag mochten. Robin is uiteraard het karakter met lange afstandsaanvallen en scherpe opmerkingen. Gevechten zijn redelijk spectaculair, maar toch nog zeer goed te volgen, doordat de gameplay nooit overdreven chaotisch wordt door allerlei rondvliegende objecten.
Datzelfde geldt voor het verhaal. De game belooft een verhaal te vertellen dat “gewoon” af is. Met de setting en de combat lijkt het in ieder geval wel te komen. Het is nog wel de vraag of de game in single player leuk is.
Star Ocean: The Second Story R
Square-Enix is de laatste jaren druk bezig om een groot deel van hun back catalog te remaken. Geen verkeerde keuze, want er zitten een paar pareltjes tussen die niet iedereen gespeeld zal hebben. Star Ocean: The Second Story (deel twee van de franchise) is er zo één. Van origine uitgekomen op de eerste PlayStation in 2000. In Europa dan, Japan was in 1998 al aan het spelen.
De demo die we konden spelen speelde zich af ergens in het midden in van de game met een behoorlijk gevarieerd en sterk team. Wat direct opvalt is hoe ongelooflijk goed de game eruitziet door de HD upgrade van de achtergronden en de 3D omgevingen. De 2D karakters die zich voortbewegen over deze achtergronden lijken een beetje te vloeken in het begin, maar het went al snel. De muziek en alle karakter portretten hebben tevens een make over gekregen om het volledige plaatje compleet te maken. De volledige stijl doet denken aan Octopath Traveler.
Helaas was de demo niet lang genoeg om het volledige battle system door te nemen. Wat we zagen was daarentegen indrukwekkend. De kleine quality of life toevoegingen zoals minder menu’s tijdens het vechten, makkelijk kunnen switchen tussen je personages en het niet meer onderbreken van het vechten tijdens spreuken tilt deze game naar het heden.
De ontwikkelaars bij Square-Enix lijken ondertussen heer-en-meester te worden van het remaken. Iets wat het beste deel van deze toch iets wisselvallige serie verdient. Persoonlijk kan ik niet wachten op 2 november om deze game eindelijk weer eens een keer opnieuw te spelen.
Tintin Reporter: Cigars of the Pharaoh
Tintin of, zoals wij in Nederland de vijftienjarige reporter kennen, Kuifje is wellicht niet een IP waar je direct aan denkt als we het hebben over games. Zo veel zijn er namelijk niet die gebaseerd zijn op de franchise. Best merkwaardig, want een journalist die altijd opzoek is naar avontuur is een ideale bron voor een adventure game.
Cigars of the Pharaoh is gebaseerd op de reeks met dezelfde naam uit 1934. Deze reeks introduceerde een aantal personages die in latere strips nog steeds werden gebruikt. De twee besnorde komische detectives en de aartsrivaal van Kuifje bijvoorbeeld. Het perfecte startpunt om een eventuele serie van games mee te beginnen.
Wie Kuifje een beetje kent weet dat hij zich vooral met drie dingen bezig houdt. Onderzoeken, knokken en vluchten van zijn vele rivalen. De verschillende scenario’s die we mochten spelen bestonden ieder uit één van deze onderdelen. De game heeft een wat rustige gameplay loop. Hierdoor zijn de scenario’s waar je moet onderzoeken de leukste. In de essentie zijn het een soort korte escape rooms die je doormiddel van raadsels dient op te lossen. Vluchten bestaat voornamelijk uit quicktime events of het besturen van een voertuig. Zo moesten wij een vliegtuigje besturen terwijl we achterna werden gezeten.
Her-en-der dient er nog wat gebalanceerd te worden. Een stealth onderdeel was namelijk nogal gevoelig. De vraag is of de game het grote publiek kan bereiken. Voor fans van de IP is dit wel een game om in de gaten te houden. Dit kan nog wel een leuke luchtige adventure game worden voor iedereen die even rustig op de bank willen ploffen.
Had nog niet eens van Kuifje gehoord dat er een game ging komen. Zag er op zich wel grappig uit. Kreeg een beetje de Indiana Jones-vybe.
De game is zeker het proberen waard voor fans van coöp-games en Robin Hood-verhalen retro bowl