Gwent
Op de vrijdag van Gamescom, rond een uurtje of 09:00 in de ochtend, kwamen we voor onze afspraak bij CD Projekt de game Gwent checken. Voor mensen die het niet kennen, het is de minigame die in het derde deel van Witcher in een kroeg kon worden gespeeld. De setting waar we belandde was dan ook die van een kroeg; met een mooie lange houten tafel en kroonluchters. Een van de eerste vragen die we kregen was of we misschien een biertje lustten. Ze hadden namelijk speciaal Gwent-bier en dit hoort natuurlijk bij de sfeer van de game. Daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Al drinkende vertelde ze wat deze game ons te bieden had. Ze hebben het spel grafisch en technisch opgepoetst en meer diepgang in de game aangebracht. Een aantal factoren zijn daarbij van belang. Zo is het allereerst belangrijk te weten dat een potje in drie rondes is ingedeeld. Als je twee van de drie potjes wint, dan win je het spel. Je speelt maar één keer met een dek kaarten (ik heb helaas niet geteld hoeveel kaarten, maar het is maar een deel van het totale dek van je keuze). Als je in de eerste ronde alle kaarten verspilt, dan verlies je dus het spel. Tactiek en bedrog spelen een belangrijke rol in dit spel; het beste kun je de tegenstander op het verkeerde been zetten en hem/haar de beste kaarten in de eerste ronde laten verspillen zodat je het de twee rondes daarna af kunt maken. We konden uit vier verschillende decks kiezen met allen specifieke kaarten en een aantal leiderkaarten (iedere set kaarten met een andere balans natuurlijk). Het gekozen deck met de specifieke leider geeft je daarnaast nog een specifieke boost. Zo kan met een van de leiders in één van de rondes door de speler worden gekozen wie er begint. Dit kan de balans in de game volledig omgooien.
Zodra je de kaarten trekt kun je tot drie kaarten wisselen met willekeurige andere kaarten. Je kunt dus iedere keer als je een spel met een deck speelt, andere kaarten tegenkomen dan de keer daarvoor. Je moet daarbij ook een beetje geluk hebben dat je de beste kaarten trekt. Het veld bestaat aan ieders kant uit drie linies en visualiseert daarmee een veldslag. In de voorstelinies kun je mêlee karakters positioneren, in het midden je range en achterin je siege. Kaarten kennen allemaal specifieke krachten. Met een cijfer wordt de aanvalskracht aangeduid en de tekst geeft de speciale kracht aan. Naast legereenheden zijn er ook elemental kaarten. Zo kun je het meest krachtige karakter (geen leiderkaart) in één keer vernietigen. Of kun je de voorste linie aan beide kanten bevriezen en daarmee de aanvalskracht van iedere eenheid (excl. leiderkaarten) met één verminderen. Verschillende tactieken zijn dus mogelijk. Doel van het spel is om culumatief aan jouw zijde iedere ronde de hoogste aanvalskracht te hebben. Deze persoon wint dan een deel van de kroon. Twee delen maakt je dus de winnaar. Naast muliplayer zal de game ook een singleplayer modus kennen. Daarbij loop je rond in een 2d wereld en zul je met een aantal Witcher karakters avonturen doorlopen. Tijdens je tocht vind je nieuwe kaarten en nieuwe vijanden met steeds andere strategiën. We hebben enkel een kort stuk hiervan mogen ervaren, maar het is een leuke toevoeging aan de game en een mooie opstap om het kaartensysteem te leren kennen. De game wordt free-to-play, maar je hebt de mogelijkheid om ingame spullen te kopen. Het is nog onduidelijk wat dit exact gaat betekenen. CD Projekt brengt de game primair op PC en Xbox One uit.
Divinity: Original Sin 2
Het Belgische Larianstudios komt halverwege september met een nieuwe versie in de divinity serie. Het is een turn-based action RPG en we hebben hands-on de game tijdens de Gamescom mogen ervaren. Er zijn een aantal belangrijke zaken die we jullie willen voorleggen. Zo bestaat in deze versie de mogelijkheid om verschillende rassen te kiezen, naast human kunnen nu ook andere rassen als elf en lizard worden gekozen. Je kunt daarbij specifieke karakters kiezen met een eigen storyline of zelf een karakter met een bepaalde basisklasse of zelf de specsbepalen. Met de keuze van een bepaalde klasse leg je overigens niet voor de rest van de game je klasse voor dat karakter vast.Larianstudios heeft enkele klassen aangemaakt om het eenvoudiger te maken voor de speler om een keuze te maken. De specs kun je volledig zelf instellen, maar met deze klassekeuze krijg je als het ware een zetje in de rug naar een bepaalde rol. Tijdens het spel kun je echter alsnog bepalen om het over een andere boeg te gooien. In het spel vindt veel interactie met omgeving en andere karakters plaats. Gaaf is dat de historie en rassenconflicten in de game communicatie tussen karakters (en zelfs gender!) beïnvloed. Zo kan het zijn dat je een karakter moet overtuigen en dat dit met een specifiek ras erg ingewikkeld is en met een ander ras erg eenvoudig. Zo worden elven onderdrukt en gewaarmerkt door lizards, elven wantrouwen lizards daardoor en willen het liefst niets met ze te maken hebben. Sterker nog, in het begin van de hands-on sessie probeerde ik met een lizard een elf te overtuigen, maar maakte daarbij een verkeerde keuze in het gesprek en werd omgelegd!
Het is een uitdagend spel, zowel in conversatie als tijdens het gevecht zul je goed op moeten letten. Gelukkig kan de omgeving je ook een handje helpen. Zo kun je water als geleider gebruiken en kun je bijvoorbeeld gif in brand steken en vervolgens weer laten verregenen. Items en levelling maakt je karakters sterker. Qua verhaallijn hebben we het volgende meegekregen. De bron van de krachten in de wereld van Divinity wordt gezien als gevaar en de wezens met deze krachten worden verzameld op een eiland en vervolgens geneutraliseerd. Jij bent een van de wezens met deze krachten en probeert een team op te bouwen en met andere begiftigden van het eiland af te komen. Maar, als je van het eiland af bent begint je queeste pas echt! Als je een eigen karakter maakt, volg je de main storyline met natuurlijk de mogelijkheid tot de voltooiing van een groot aantal sidequests. Als je een voorgeprogrammeerd karakter kiest, krijg je daarbij ook specifieke sidequests, gebaseerd op het verhaal van dit karakter. Een aantal gave karakters zijn intussen uitgewerkt, zo kun je spelen met een elf die wordt bezeten door een demoon. Ze zoekt een weg om de demoon uit te bannen. De demoon neemt het echter soms over waardoor gesprekken en verhaallijnen worden beïnvloed. Halverwege september komt de mogelijkheid dit op steam te kunnen spelen, vooralsnog enkel op PC.