GamesCom 2015 – Oculus Rift, Need for Speed

thumbnail

The Rift (Oculus Rift)

Voor degene die onder een steen hebben geslapen, is the Rift een VR (virtual reality) bril die wordt aangesloten op een PC. Het is ooit begonnen als een garageproject van de bedenker, Palmer Lucky. Zijn doel was om een VR bril te maken die betaalbaar is voor de normale mens. Voorheen waren VR-brillen te duur, te zwaar en te groot. Palmer richtte Oculus VR op en zette zijn project, the Rift, op een crowdfundingsite genaamd Kickstarter. Om niet al te veel achtergrond informatie te geven (die ook te vinden is op Wikipedia) ga ik mijn VR ervaring omschrijven die ik heb gehad op de Gamescom 2015 in Keulen.

Twee jaar geleden had ik the Rift voor het eerst op mijn hoofd. Het was toen een mech game dat Hawken heet. Door middel van de twee schermen (een voor elk oog) werd het spel weergegeven in 3D waardoor er een extra dimensie werd toegevoegd.Dat was een geweldige ervaring maar het was nog wel een “prototype”. Nu konden we de uiteindelijke consumenten versie in volle glorie bewonderen. De belangrijkste verschillen zijn dat in de consumentenversie Samsung schermen in zitten met een resolutie van 1920×1200 per oog en het geluid zit nu bevestigd aan the Rift zelf in plaats van dat er een losse koptelefoon over je Rift moet zetten. Tevens hebben de bewegingssensoren een aanzienlijke upgrade gekregen waardoor je minder last zou moeten hebben van misselijkheid.

Na een klein uurtje in de rij te hebben gestaan, mochten we in groepen van 2, een kleine kamer binnen waar de Rift stond te wachten, onder begeleiding van een dame die de Rift voor ons had voorbereid. We mochten kiezen uit 8 demo’s die speciaal voor de Gamescom beschikbaar waren. Ikzelf koos het ruimtespel Eve. Eve is een ruimtespel waarbij je in een spacecraft zit en andere spacecraftsmoet neerschieten. Je zicht is “first person” en het unieke van deze set-up is dat wanneer je rondkijkt, je rondkijkt in de virtuele cockpit. Je bestuurt het spel met een traditionele controller. Wat de the Rift zo speciaal maakt, is dat er het je brein voor de gek houdt en dat het bepaalde visuele animaties, vertaald naar valse gevoelsmatige beweging. Wat ik hiermee bedoel is dat wanneer je de spacecraft in een duikvlucht naar beneden laat kelderen, je echt een vallend gevoel krijgt in je maag. Het is een rare gewaarwording zeker met het besef gewoon in een fauteuil te zitten in Keulen. Dit kan een doorbraak worden in de toekomst van gaming en ik kan niet wachten om het thuis te beleven in een game naar eigen keuze.

Need for speed

Hoewel deze NFS wordt beschouwd als de opvolger van de oude NFS Underground, wordt de game van 2015 gezien door de makers als volledige nieuwe reboot van de franchise. Deze reboot van de franchise speelt zich af in een fictief Los Angeles. Ze hebben hierbij belangrijke punten uit LA genomen en in een gamewereld neergezet om zo herkenning te geven aan de stad. Het spel wordt een volledige open wereld game waarbij de speler verschillende verhaallijnen kan volgen. In totaal zijn er 5. Ten eerste heb je het verhaal met de bijbehorende speelstijl van Magnus Walker. Zijn speelstijl gaat over snelheid. Dan is er Ken Block (ook bekend van zijn Gymkhana series). Zijn stijl gaat niet alleen over snelheid maar ook hoe je het parkoers aflegt. Rijden maar een onderdeel van NFS. Het opbouwen van je eigen crew en het customizen van je auto is ook een groot gedeelte van het spel. Daar komen de verhaallijnen van RiskyDevil en AkiraNakai kijken. Als laatste van de vijf verhaallijnen heb je ShinichiMorohoshi. Daar sta je aan de verkeerde kant van de wet en neem je het op tegen de politie. Om je auto’s goed te kunnen customizen heeft Ghost Games echte merken van auto’s gebruikt en hebben ze een grote aftermarket (weliswaar virtuele) catalogus om zowel je auto sneller en mooier te maken. Tevens zal NFS een online multiplayer hebben. De game lijkt veelbelovend en vooral grafisch moet dit een topper gaan worden. Na heel wat heen en weer getrek lijkt de franchise weer op het goede spoor te zijn, al is dat natuurlijk nog een voorbarige conclusie. Even afwachten dus!


  • / GamesCom / 12-08-2015 / /

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx