Dead Island 2
Hoewel de eerste game nogal buggy was, bleek Dead Island een succes voor Deep Silver. Vermakelijk, leuk, zo werd het spel veelal beschreven. Dead Island 2 heeft echter grootser uitgepakt op de GamesCom en was eigenlijk een zeer opvallende verschijning. Na een grappige en passende trailer van de game, waarin een hardloper langzaam de omgeving ziet veranderen in een Zombie-apocalpys, mochten we wat gameplay zien van de game. De 4 classes in het spel hebben elk hun eigen kracht, waaronder melee-aanvallen, support en snelheid. Echter is de gameplay me nog niet helemaal duidelijk. Deze zag er interessant uit, maar leek een beetje zonder missie te zijn. De omgevingen zijn volledig open en het afslachten van zombies kan op allerlei leuke en interessante manieren. In de pre-alpha versie die werd gespeeld zagen we verder dat zombies uiteenlopen van klein tot groot. Echter ontbrak nog redelijk het doel van de speler. De demo werd dan ook vooral getoond om te laten zien hoe bruut zombies vermoord konden worden, zonder echt een missie uit te spelen of een verhaal te volgen. Het is dan ook nog even afwachten hoe de uiteindelijke game hier mee om zal gaan. Grafisch ziet de game er echter zeker goed uit en ook qua gameplay laat het niet te wensen over. Hoewel sommige zombies nog tegen onzichtbare muren aanliepen werd benadrukt dat het hier nog ging om een pre-alpha. Ik ga er echter vanuit dat men niet dezelfde fouten zal maken als in de eerste game en dat Dead Island 2 uitgroeit tot een ware topper volgend jaar.
Metal Gear Solid: The Phantom Pain
Eén van de meest opvallende presentaties was die van Metal Gear Solid: The Phantom Pain. In de ligzakken mochten we een gameplay sessie van het spel bekijken die was indrukwekkend. In een uitgestrekte omgeving werd op een grappige manier een en ander van het spel laten zien. Zo werden guards gelokt door je paard zijn uitwerpselen tentoon te spreiden. Vervolgens gleden de guards met hun bolide uit over de paardenpoep waarna ze bewusteloos raakten. Vervolgens kon je met een ballon de volledige truck als een peil omhoog laten schieten. Natuurlijk totaal niet realistisch, maar wel des te grappig. Ook zagen we de welbekende doos terug, waaronder je, je kunt verstoppen. Echter stond er ditmaal een halfnaakte vrouw op de voorkant. De ondrbroekenhumor maakte echter ook plaats voor de indrukwekkende gameplay elementen. In het donker werden de nodige vijanden uitgeschakeld en dat zag er geweldig uit. De manier waarop de missie voltooid werd leek uit een regelrechte blockbuster film te komen en de graphics zijn tevens vergelijkbaar. Stealthy werden alle lampen uitgeschakeld en de Intel opgepakt, waarna de speler de heli te slim af is en er vandoor gaat met het paard. Het is moeilijk te omschrijven, maar door te zeggen dat dit een topper is voor iedere fan van Metal Gear Solid, beschrijft eigenlijk al meer dan genoeg.
LEGO Batman 3
Elk jaar weer komen er één of meerdere LEGO games uit. Ditmaal gaat het om LEGO Batman 3: Behond Gotham. Veelal verandert er niet veel, maar of dat dit jaar wel het geval is was de vraag voor de presentatie. Er bevinden zich weer zo’n 150 karakters in de game, waaronder Deathstroke, The Penguin en Catwoman. Nieuw is onder andere de Bat-Cow, waarmee werd laten zien hoe veelzijdig de karakters zijn in dit deel. Ze kunnen ditmaal meer dan tevoren, waarmee de interactie met de karakters dus is uitgebreid. Getoond werd de nieuwe space combat, waarin je op een arcade manier diverse tegenstanders moet uitschakelen met je ruimteschip. Dit werkt op een soort van Arkanoid-achtige manier en zag er leuk uit. Verder is het spel echter net zo gevarieerd als elke andere LEGO game. Veel nieuws onder de zon hoef je waarschijnlijk dus niet te verwachten. Een online co-op of iets dergelijks, daar hoef je dus niet op te hopen. Het is de oude, vertrouwde formule, die voor de fans ongetwijfeld weer voldoende amusement zal bieden.
The Evil Within
Het was direct broekpoepen afgelopen woensdag toen we op de beursvloer aan de gang gingen met The Evil Within. Het spel konden we op een volledig donkere stand gaan spelen en dat bracht een extra grimmige sfeer met zich mee. We begonnen in een donker huis waarin je diverse kanten op kon gaan en zo nu en dan jezelf kapot kon schrikken van opduikende opponenten. Door dit schrikken kan het zijn dat het schietmechanisme nog wat traag aanvoelt en misschien zelfs een beetje ouderwets. In ieder geval mag gezegd worden dat dit na Dead Space wat ons betreft de meest beangstigende game is die we hebben gespeeld. Het ziet er grafisch erg goed uit en bij het openen van elke deur breekt het angstzweet je al snel weer uit. We mochten ook kennis maken met enkele nevenactiviteiten. Zo mochten we een hersenoperatie uitvoeren, wat weer iets meer variatie in de game brengt. Verder zul je zien dat elk geheime gangetje onderzocht kan worden en dat kan veelal ook nuttig zijn. Elke kogel telt en zorg ervoor dat je opponenten, ook al liggen ze schijndood te spelen, nog even verbrandt voordat je verder loopt. Houd je van extreme spanning? Dan is The Evil Within een game om naar uit te kijken.