Xbox One vs PlayStation 4
Dit is natuurlijk hetgeen waar iedereen op wacht. Waar iedereen voor naar Keulen gaat, waar de GamesCom dit jaar om draait, waarom de GamesCom een nieuw bezoekersrecord gaat boeken. Maar eigenlijk valt het best wel tegen. Natuurlijk, de Xbox One en de PlayStation 4 zijn aanwezig, maar echt veel speelbaar zijn ze niet. Afgezien van de Microsoft en Sony stand zijn is het vooral de FIFA-stand waar de Xbox One relatief lang speelbaar is. Natuurlijk is het lastig concluderen wanneer je slechts een kwartier op de console kunt spelen. Behind closed doors grepen we de controller echter ook nog de nodige malen met Skylanders en Battlefield 4, die speelbaar waren op de PlayStation 4, en nog enkele Xbox One-titels. De controller van de PlayStation 4 is de meest opvallende controller van de 2. Zo is de achterkant voorzien van rubbers, waardoor je meer grip hebt en je niet zo snel zult zweten. Tevens zijn de triggers flink verbeterd maar zijn ook de analoge sticks nu van diepte voorzien, in plaats van die minder lekker aanvoelende rondingen naar buiten toe. De Xbox One-controller heeft vooral de force feedback van de triggers als meest opvallende feature.
Het zal geen voorbode zijn van wat gaat komen maar tijdens FIFA 14 en de presentatie van LEGO: Marvell gingen er al 2 Xbox One consoles stuk. Of het een nieuw RROD-verhaal zal worden is uiteraard nog de vraag maar valt zeer te betwijfelen. Het is in ieder geval geen goed voorteken en gebeurt geregeld op een evenement als de GamesCom. De volgende generatie staat nog in haar kinderschoenen en dat valt te zien. Battlefield 4, Dead Rising 3, FIFA 14 en diverse andere games zien er prima uit, maar echt next-gen is het nog niet. Het zal dan ook nog even zijn tijd duren voordat we echt zien wat de nieuwe generatie in haar mars heeft. Eigenlijk zijn er slechts enkele uitschieters, waaronder Titan Fall die next-gen exclusief zijn, blijken wel erg opvallend te zijn. Echter, de Xbox One en de PS4 zijn nog geen must om direct aan te schaffen. We zullen dan ook vooral over ’n jaar of 2 de echte volgende generatie meemaken, net als dat het geval was met de Xbox 360 en PlayStation 3, die pas echt na ’n jaar uit de verf kwamen. Hoewel de GamesCom vooral om de next-gen leek te draaien, viel dat een beetje tegen. Het ging vooral om de topgames die binnenkort eraan gaan komen van uitgevers als Sony, Microsoft, EA, 2K, Ubisoft en Bethesda.
Command & Conquer
Command & Conquer was in 1995 misschien wel ‘de game’ van het jaar. De franchise werd wereldberoemd maar helaas is na de overname van Westwood nog maar barweinig overgebleven van de reeks. C&C Generals liet al zien dat Westwood af zou gaan wijken van de originele gameplay uit het verleden. De modernisering heeft de reeks dan ook niet goed gedaan. Command & Conquer gaat daarmee verder. De 3 facties wijken af van het origineel, met het Oosten, Europa en de terroristen, in plaats van de NOD en de GDI. Command & Conquer is wat dat betreft meer een Generals-opvolger, zowel qua gameplay als wat betreft graphics. De omgevingen zijn totaal niet C&C-like en ook de units zijn niet wat we gewend zijn en lijken zo nu en dan eerder op die van Red Alert. Omdat EA ook van de keuze van generaals een belangrijk aspect maakt is het puur een Generals look-a-like. Wat mij betreft is dat een groot nadeel, aangezien je bij de naam van de game van iets totaals anders uit gaat. Men heeft geluisterd naar de feedback van het publiek maar dat valt enkel te merken aan de gameplay, welke weer iets eenvoudiger is gemaakt. Ore minen bestaat niet meer maar het gaat vooral om het opladen van containers en het plaatsen van oil derricks. Het spel zal vooral online gespeeld worden, althans, dat is de bedoeling van EA. Echter was de skirmish offline ook goed speelbaar. Qua gameplay is C&C zeker geen slechte game, echter, qua naam doet het spel hetgeen Westwood ooit opgebouwd heeft weinig eer aan. We willen weer eens een echte klassieker waarover we over 10 jaren nog praten, dat zou mooi zijn. Dat de game geen succes wordt valt te betwijfelen. Het spel moet vooral succesvol worden vanwege het free-to-play concept. Daarnaast kan het spel vooral online zeker niet oninteressant worden. Het is even afwachten wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.
Battlefield 4
Het duurde even maar de PlayStation 4 werd door ons achter gesloten deuren voor het eerst echt gespot. De console bleek bij Battlefield 4 aanwezig te zijn, waar we een flink potje Domination mochten spelen. De game mode kennen we natuurlijk uit Unreal Tournament maar werd vooral groots in Battlefield 1942. Het vlaggen capturen waardoor het aantal tickets bij de tegenstander omlaag keldert is en blijft een modus die bij veel mensen in de smaak zal vallen. Het draait niet direct om de skills, maar vraagt toch wat meer tactisch vermogen van de spelers. Maar je kunt ook je eigen houtje gaan en proberen sneaky vlaggen te veroveren. De game ziet er op de PlayStation 4 prima uit, en speelt eigenlijk als vanouds prima. De map waarop we speelden gaf een chaotische indruk, maar was toch erg overzichtelijk. Wat betreft graphics ziet de game er iets scherper uit op de PlayStation 4 dan op de huidige generatie consoles. Een echt fors verschil is het echter zeker niet. Gezegd wordt zelfs dat de game in 720p zal draaien met een upscale naar 1080p, waarmee al vrij duidelijk lijkt te worden dat de game grafisch vooral licht omhoog geschaald zal worden. Hoe de uiteindelijke versie zal zijn is echter nog afwachten. Dat Battlefield 4 eind dit jaar in ieder geval een topper zal worden, daar zal geen twijfel over bestaan.