Gister konden we al genieten van een paar grote titels, maar het tweede deel van onze impressies bevat wederom een aantal grote titels. Wat dacht je van de nieuwe Zelda, Portal 2 of Deus Ex: Human Revolution? Niet de minste zou ik zeggen.
Motorstorm Apocalypse
Motorstorm Apocalypse gaat een andere weg in als de twee voorgaande delen. Het speelt zich nu niet in de modder af, maar in een apocalyptische stad, waar alles op het instorten staat. De besturing en de keuze aan voertuigen is weer dik in orde. Het boosten wat een groot onderdeel in de voorgaande delen was, is weer aanwezig. Je kunt veel boosten, maar doe je het teveel dan kan je motor ontploffen. Vuur en water in je omgeving kunnen je motor sneller of minder snel laten ontploffen, waarmee de keuze van je weg erg belangrijk is. De stad waar de game zich afspeelt oogt weer eens fantastisch en het instorten gaat zelfs een stapje verder dan we in Split/Second hebben gezien. Je kunt de explosies helaas niet beïnvloeden, maar ze zullen niet altijd hetzelfde zijn, waardoor de banen verschillende combinaties kent. Daarnaast is Motorstorm een veel serieuzere game. De wereld staat op instorten en er rennen gillenende mensen over de weg, die regelmatig geraakt worden door de voorbij rijdende auto’s. Een spectaculaire race game met een apocalyptisch sausje.
Lego Star Wars III: Clone Wars
Een enorme verrassing was Lego Star Wars III Clone Wars die pas volgend jaar ergens zal uitkomen. De game was dan ook alleen maar behind closed doors speelbaar. Lego Star Wars is nog steeds één van de betere, zo niet de beste Lego game die we gezien hebben en het dus erg interessant om te zien dat we een nieuwe game krijgen in het Lego Star Wars universum. Zoals de naam al aangeeft is de game gebaseerd op de animatie serie, maar er zullen ook referenties naar de films te vinden zijn. Het eerste wat meteen opvalt is de nieuwe engine die ze gebruiken. De omgevingen zien er nu nog beter en mooier uit dan voorheen en de game is grootser en gedetailleerder dan ooit. We hebben twee levels gespeeld, waarvan er eentje in de woestijn afspeelt met Yoda en een aantal storm troopers die vijanden moeten verslaan. En nu valt wederom op waarom deze games zelfs voor de hardcore gamers interessant zijn. Ze zijn ongelooflijk moeilijk en uitdagend. Het instap niveau is natuurlijk erg laag, want je kan alles besturen met twee knoppen, maar de puzzels zorgen nog wel eens voor de nodige hersenkrakers. In dit level moest je wisselen tussen de verschillende personages om zo voorbij vijanden en obstakels te komen. Denk dan aan lichtzwaarden actie tegen hordes droids, bazooka actie tegen tanks en gun actie tegen diverse vijanden. Door gebruik te maken van je omgeving en de force krachten kon je diverse puzzels oplossen en ze waren wederom erg leuk en vermakelijk. Het tweede level wat we gespeeld hebben, was toch wel de leukste en deze speelde zich af in de ruimte tijdens een space battle. De schaal van dit level is keer honderd gegaan, want er zijn complete Destroyers te vinden die jij moet uitschakelen. Door rond te vliegen en bepaalde punten te raken, kan je het schip verzwakken. Door uit te stappen kwam je weer verder en kon je bepaalde krachtvelden uit zetten. Een leuke mix van vlieg en de standaard loop actie. Verwacht in dit deel ook een versus mode waarbij je met zijn tweeën tegen elkaar kunt strijden, grappige tussenfilmpjes en de vermakelijke twee speler coöp actie.
The Legend of Zelda: Skyward sword
Na het spelen van de nieuwe Zelda zaten we een beetje met gemengde gedachtes. Het gebruik van motionplus in de combat en het gebruiken van items is een goede toevoeging aan de game. We hadden tijdens het spelen alleen wel wat issues. Het zwaardvechten werkte niet helemaal goed, er zat een fout in de meting waardoor ik mijn controller helemaal scheef moest houden. Ook deed de camera een beetje raar, hij draaide vaak niet goed bij waardoor de combat werd verhinderd. Of die issues er bij elke demo waren of alleen in onze versie weten we niet, maar dit zal ongetwijfeld opgelost zijn in de uiteindelijke versie. We hebben al kunnen zien in Wii Sports Resort dat vergelijkbare acties heel goed werken met motion plus en de makers zullen vast wel goede kwaliteit afleveren zoals we het van Zelda games gewend zijn. De graphics van het spel hebben ons ook niet echt overdonderd. Er is gekozen voor een waterverfstijl. Het zijn semi-realistische 3D-modellen, maar dan wel met een soort cartoony shading. Alles in de achtergrond wordt vervaagd op een speciale manier. De objecten in de verte veranderen in kleine verfstreepjes als in een van Gogh schilderij. Alhoewel dit wel creatief en origineel is, ziet het er gewoon niet zo mooi uit. Daarbij was de game op de enorme televisie waar wij op speelde vrij pixelig, natuurlijk door gebrek aan HD. Laten we hopen dat de uiteindelijke versie goed gaat spelen en dat de stijl misschien beter naar voren komt in andere omgevingen dan in de bosomgeving van de demo. Het blijft natuurlijk een Zelda titel, dus we verwachten gewoon weer goede puzzle en adventure gameplay.
Kirby´s Epic Yarn
Ook deze co-op platformer hebben wij een aardig tijdje kunnen spelen. Kirby´s Epic Yarn heeft een hele leuke visuele stijl die ook goed met de gameplay samenhangt. Alles is gemaakt van stof en draad en dat merk je niet alleen visueel maar ook in de acties en puzzels. Zo kun je stukken level openritsen of opzij schuiven als een gordijn. Ook de items in het level komen als plakkertjes van de muur en de vijanden vallen uit elkaar in een hoop draden. Ook Kirby zelf bestaat uit alleen draad en kan in bijvoorbeeld een parachute of auto veranderen. Beide spelers kunnen draad als een soort zweep gebruiken voor het pakken van items of het verslaan van vijanden. Ze kunnen ook elkaar oppakken en weggooien(wat erg leuk is) en zo gebruiken als sloopkogel. Het spelen van twee levels en een eindbaas was heel vermakelijk met zijn tweeën, alleen was de game niet echt moeilijk. We zijn beiden niet in de problemen gekomen of doodgegaan. Daarmee is deze game ook zeker geschikt voor de jongere gamer maar wellicht wat te makkelijk voor de hardcore gamer die wat uitdaging zoekt. De graphics zijn in ieder geval erg leuk en hopelijk bieden latere levels nog meer originele puzzels en wat meer uitdaging.
Driver San Francisco
In het persgedeelte van Ubisoft kregen wij een demo van Driver San Francisco te zien. Helaas zagen we niet veel meer dan dat al bekend was. We kregen wel goed te zien hoe de “Shift” actie werkte, het grootste selling point van deze game. Je kunt in het spel niet uit je auto stappen, maar wel van auto wisselen door te shiften. Door een druk op de knop krijg je een overview van de straat waar je in rijd. Vervolgens kies je een auto waar je verder in wilt rijden. Je kunt ook uitzoomen en in een ander deel van de stad een auto kiezen als een soort fast travel. We zagen hoe dit handig in zijn werk ging tijdens een politie achtervolging. Je kon shiften tussen twee politieauto´s om zo iemand in te sluiten. Als je ergens verkeerd rijd, ga dan niet moeilijk doen en shift gewoon naar de andere politieauto en laat de AI het werk op knappen. Dit werkte heel handig. Verder zag de game er goed uit en de auto slipte lekker door de bochten. Er zaten trails achter de auto die je moest volgen, wat heel bevorderend was voor de gameplay. De game bevat 120 gelicenceerde auto´s met onder andere de originele auto van de eerste Driver game. De stad bevat ruim 200 mijlen asfalt en is daarmee een van de grootste steden gezien in games. Driver San Francisco lijkt dus een grote en leuke game te worden, zeker voor de Driver fans.
The Force Unleashed 2
Het eerste deel van de Force Unleashed was middelmatig tot goed en ze proberen met het tweede deel een betere indruk achter te laten en dit lukt ze zeker. De game ziet er weer erg goed uit en de realtime physics zijn weer erg leuk om mee te spelen. Het tweede deel gaat verder vijf maanden na het eerste deel en jij ontsnapt aan Darth Vader omdat ze jou willen omleggen. Je krijgt hierdoor grotere en moeilijkere vijanden te zien die je allemaal moet verslaan. In de speelbare demo kregen we een aantal nieuwe dingen te zien. Ten eerste zijn er nu stukjes waarbij jij naar beneden valt ( Free fall) en jij obstakels moet ontwijken door te dashen, de force te gebruiken of je bliksem aanval. Ook zullen er stukjes tussen zitten waar jij zo snel mogelijk moet wegrennen om van een instortend gebouw te ontsnappen. Het vecht gedeelte is weinig veranderd in vergelijking met het vorige deel met de uitzondering van nieuwe moves, nieuwe combinaties en nieuwe aanvallen. Zo kregen we nu afgehakte ledematen te zien en een aanval mind trick die vijanden zelfmoord laat plegen of andere kunnen laten aanvallen. Daarnaast zijn de vijanden herontworpen om je te stimuleren alle krachten te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je elke keer bezig bent om uit te vinden hoe jij de vijanden moet uitschakelen. De demo eindigde spectaculair doordat je nu ook Force Fury kan starten. Er loopt een meter onderin het scherm vol en als deze vol is, ben je sterker en kan je nu zelfs de grootste vijanden met één aanval uitschakelen. De game zal ook challenges gaan bevatten zoals king of the hill, wat de herspeelbaarheid te goede komt. De Wii versie zal iets anders zijn, maar wel hetzelfde verhaal volgen. Verwacht de game op 29 oktober.
Lord of the Rings War in the North
De Lord of the Rings War in the North is de nieuwste game gebaseerd op de succesvolle boeken en films. Ze hebben allebei de rechten dus we zullen veel herkenbare gebieden en personages tegen komen. We hebben van deze game een presentatie behind closed doors gezien waarin we een korte introductie kregen van de game. War in the North is de eerste Lord of the Rings game waarin we met veel bloed en afgehakte ledematen te maken krijgen en dat zien we graag. De graphics van deze game had zijn mooie en minder mooie momenten, maar er moet hier wel bijgezegd worden dat de game verre van af is en er nog veel aan verbeterd zal worden. Gameplay technisch was er ook nog veel onduidelijk of wilden ze nog weinig over vertellen. De game draait om de samenwerking tussen een dwerg, mens en een elf. Ze hebben alle drie hun eigen specialiteiten en dit komt naar voren in het vinden van de weg, items of geld. Zo kon de elf sporen zien op de grond, de mens potions maken en planten oppakken en de dwerg goud mijnen uit de muren. Het is dus een echte actie rpg en de korte beelden die we van het rpg systeem hebben gezien waren indrukwekkend. Verwacht uitgebreide skill trees en heel veel items, gear en wapens om te vinden en te gebruiken. Het vechten leek goed te werken, maar er waren toch nog wel een hoop dingen die mistte. De feedback van de vijanden was matig en ook hoe de singleplayer in elkaar gaat steken is onduidelijk. Maar ondanks dat smaakt deze titel naar meer, al is het alleen maar om deze game in splitscreen te spelen.
Deus Ex: Human Revolution
De titel waar ik nu echt naar uitkijk sinds de eerste trailer is Deus Ex: Human Revolution. Helaas was de game niet speelbaar op de beurs, maar we konden in ieder geval meekijken met iemand die de game speelden. We hebben één speelbeurt gezien van een level 6 uur in de game, waarin we een basis moesten binnenvallen. Het eerste wat opvalt is het feit dat je switched tussen first person en third person view. Ik mistte wel erg de hud en handen of iets dergelijks in de first person view, maar het zou goed kunnen dat dit nog erin gezet moet worden. Er werd veel gesneaked om de bewakers van achteren aan te vallen. Er zijn heel veel wegen en keuzemogelijkheden om deze game uit te spelen. De mensen die veel verwachtten van het vechtgedeelte moet ik helaas teleurstellen. Je kunt namelijk een aanval doen, maar je zult geen combinaties maken of iets dergelijks en dat is toch wel jammer. In de game zullen veel wapens zitten, want het wisselen van de wapens gaf aan dat het personage heel veel wapens bij zich droeg, zoals shotguns, bazooka’s en machine geweren. De game oogt erg netjes, maar er zal zeker nog wat aan afgewerkt worden. Er waren toch wel wat teleurstellingen, maar dat kan ook niet anders met die torenhoge verwachtingen.
Portal 2
We hadden verwacht dat Portal 2 speelbaar zou zijn, maar dit was niet het geval. We kregen namelijk een aantal oplossingen van diverse puzzels te zien en als jij de trailers al had gezien is er eigenlijk weinig nieuws voorbijgekomen. Er zullen nieuwe elementen zijn die je kunt gebruiken. De elementen die nieuw zijn in deze game zijn een soort luchtstromen die jou meevoeren, vloeistof die jou laat stuiteren en een vloeistof die jou sneller laat gaan. Aan de andere kant is het mooi dat ze zou weinig mogelijk willen verklappen, want je wilt niet bij een puzzelgame de oplossingen al gezien hebben.
Need for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed was vroeger een geweldige serie, maar heeft in de loop der jaren zijn glans verloren. De game gaat weer terug naar waar Need for Speed om bekend staat: keiharde race actie en achtervolgingen. We hebben het level kunnen spelen wat ook op de EA pers conferentie werd getoond en de game speelt zoals we gewend zijn van een Need for Speed. Je wordt nu weer achtervolgd door de politie en jij moet ze afschudden. Het lijkt wel alsof je een deja vu hebt als je de game aan het spelen bent. Dit is natuurlijk een goed teken. De oude Need for Speed titels waren geweldig en nu met een visuele update, gelicenseerde auto’s en keiharde actie die van het beeld afspat, kan het eigenlijk niet misgaan.
Morgen kunnen jullie alweer het laatst deel van het verslag van de GamesCom verwachten. Met onder andere Assassins Creed: Brotherhood, Call of Duty: Black Ops en Halo: Reach! Tot morgen.